Dolar oslabil vinou nad očekávání horších dat z průmyslu. Americké výnosy klesly, dolar se krátce dostal nad 1,1400 za euro. Část ztrát dnes umazal. Koruna profitovala ze slabšího dolaru a zpevnila pod 22,00. Proti euru pod 24,95.

Co zatím přinesl rok 2024 z pohledu e-commerce a marketingu?

Začátek roku 2024 nám přinesl návrat k ekonomickému růstu, ačkoli jeho tempo je skromné, s mírným růstem spotřeby domácností (0,2 % v Q1). Zároveň pozorujeme stabilizaci dodavatelských řetězců, což znamená hladký průběh dodávek zboží do obchodů a na e-shopy. Minulý rok také přilákal na trh nové významné hráče jako je např. polské Allegro v e-commerce a Hebe jak v e-commerce, tak v klasickém retailu. V automobilovém sektoru jsme svědky vstupu cenově dostupných čínských značek jako MG a očekávání vstupu BYD. To vše a mnoho dalšího, vede k nadmíře zboží a rostoucí konkurenci, což samozřejmě vyvíjí tlak na marže a ziskovost (EBITDA) ve většině firem.

Tomáš Vacek

„Investice do reklamy rovněž stoupají; v roce 2023 o 12 % na 145,3 miliardy Kč, přičemž většina investic stále směřuje do televize a online. Letos se očekává další nárůst na 154 miliard Kč. Narůstající investice a omezené inventory jak v televizi, tak v klíčových online kanálech, tlačí ceny nahoru a zvyšují tlak na marketingové rozpočty, což má opět dopad na ekonomické výsledky firem,“ říká Tomáš Vacek, partner reklamní a marketingové agentury Contexto.

Co toto znamená pro marketingové agentury?

Vyšší tlak na dvě základní věci: Senioritu agenturního týmu, která je postavena na reálných zkušenostech tak, aby byl schopen doručovat skutečně efektivní strategie a kreativní řešení Schopnost realizovat efektivní a kvalitní exekuce, které šetří čas a snižují tak náklady na přípravu kampaní. 

„Nejen z uvedených důvodů máme proto velkou radost, že po loňském strategickém partnerství s Publicis Media pro nákup a plánování médií, jsme: posílili náš tým o Tomáše Belka, bývalého kreativního ředitele Ogilvy Group, který má téměř 30 let zkušeností z tvorby kampaní pro významné klienty jako např. AirBanka, PU, Amundsen Vodka, Ford či Tesco zahájili úzké partnerství v oblasti strategické práce s daty a email marketingem s Janem Krčmářem a Vojtěchem Bulířem z Data Club,“ doplňuje Tomáš Vacek, partner reklamní a marketingové agentury Contexto.

Newsletter