CzechInvest podporuje startupy od roku 2011 celou řadou aktivit. Poslední projekt s názvem Podpora startupů pomohl mezi lety 2016 a 2022 celkem 217 startupům. CzechInvest plánuje na tento úspěšný projekt navázat projektem Internacionalizace, který vedle dalších aktivit agentury pomůže startupům dostat se na zahraniční trhy.
„Jedná se pro nás o velmi důležitou oblast, která má obrovský potenciál a představuje dynamickou část naší ekonomiky. Startupy vyžadují péči v rané fázi a i při vstupu do zahraničí. Tuto podporu dokáže CzechInvest pojmout komplexně. Úspěch jednotlivých aktivit je také důležité měřit podle konkrétních metrik. Jedna námi investovaná koruna vygenerovala v průměru téměř třináct korun obratu. Úspěšné startupy přináší do naší země peníze, vytvářejí pracovní místa, a navíc pomáhají posunout Českou republiku směrem k inovativním lídrům. A to je náš cíl, kvůli kterému to děláme,“ vysvětluje náměstek pro digitalizaci a inovace Petr Očko, který dočasně vede agenturu CzechInvest.
Agentura CzechInvest se na startupy zaměřuje už od roku 2011 a za tu dobu pomohla už téměř čtyřem stovkám startupů. Jen poslední projekt Podpora startupů pomohl mezi lety 2016–2022 celkem 217 unikátním startupům. CzechInvest přispěl k vytvoření 1128 pracovních míst. Třemi nejčastějšími oblastmi podnikání jsou webové služby, e-commerce a marketing a fintech. Více než třetina startupů v projektu získala investici, přičemž celková hodnota těchto investic přesahuje 1,3 mld. Kč. Na další výsledky programu se můžete podívat zde.
Na úspěšnou podporu startupů nyní navazuje dvojice projektů: Technologická inkubace a Internacionalizace. Do Technologické inkubace, která míří na začínající podnikatele a studenty v raných fázích podnikání, se v rámci první výzvy přihlásilo téměř 114 startupů. Zatímco Internacionalizace pomáhá těm připraveným s expanzí jejich firmy. Projekt, který je už v procesu schvalování, spadá do Národního plánu obnovy (NPO), tedy plánu reforem a investic České republiky, který vznikl v reakci na krizi a ekonomické dopady způsobené pandemií COVID-19. Internacionalizace začínajících podniků má za cíl poskytnout startupům flexibilní nástroj pro usnadnění vstupu do zahraničí prostřednictvím expertů, sítí zahraničních byznysových a technologických partnerů. Projekt by měl do roku 2025 podpořit až sto startupů a je v něm připraveno 215 milionů korun.
„Po deseti letech zkušeností máme rozsáhlou zpětnou vazbu od startupů i dalších stakeholderů, že CzechInvest opravdu prostředí startupů rozumí a významně tomu pomáhá. Je pro nás důležité být součástí startupového ekosystému a přispívat k jeho budování. Podílíme se na klíčových akcích, budujeme portál pro současné i budoucí startupisty-zakladatele a našim letos spuštěným podcastem chceme dát prostor příběhům ze startupového světa za oponou. Naše zkušenosti nám napovídají, v jakých oblastech je největší zájem po vědomostech a informacích, proto aktuálně chystáme Investiční akademii pro startupy, která připraví startupy na jejich budoucí investiční vztahy z právního i procesního aspektu. Cílem akademie je dodat startupům sebevědomí v investičním vyjednávání založené na znalosti trhu, legislativy a vlastní core hodnoty,“ dokresluje šíři startupových aktivit agentury CzechInvest Beáta Vörösová, ředitelka Odboru startupů.