Česká logistika se intenzivně připravuje na náročnou vánoční sezonu. Podle Petra Litavce z logistického centra Authentica Fulfillment letos více než kdy předtím odvětví čelí nedostatku skladových prostor, rekordním cenám nájmů a zároveň nedostatku lidí ve skladech i za volantem. To vše by mohlo vést k prodlevám při doručování a omezenějším skladovým zásobám. Podle Litavce by lidé měli objednávat dárky online s doručením Českou poštou nejpozději do 19. prosince. Zásilkovna, kurýři podle něj zvládnou i pozdější objednávky. Někteří dopravci navíc tradičně o Vánocích zavádějí sezónní příplatky, v loňském roce to bylo například až 6,5 %. Zátěžovou zkouškou logistických řetězců bude podle Litavce slevová akce Black Friday, která letos připadá na 24. listopadu.
„I když se Vánoce zatím zdají daleko, už nyní víme, že budou pro logistiku o stupeň náročnější než ty předchozí. Doporučujeme proto letos zákazníkům počítat s o něco delšími lhůtami pro dodání. Aby lidé stihli dárky z internetu zabalit pod stromeček, doporučoval bych je objednat nejpozději 19. prosince,“ varuje Petr Litavec, head of Authentica Fulfillment, brněnského logistického centra, které letos očekává více než milion vyexpedovaných zásilek pro desítky e-shopů.
„O něco později bude možné garantovat doručení u výdejních míst a boxů, které pravděpodobně zvládnou včas doručit i objednávky z 20. prosince. Nejzazší termín pro objednání dárků online bude podle mne u Alzy, která by do svých Alza boxů měla do Štědrého dne stihnout ještě objednávky z 22. prosince. Dopravu si totiž obstarává sama bez zdržení na sorting centrech. Nicméně u výdejních boxů je potřeba počítat s tím, že budou beznadějně přeplněny. Po tomto datu předpokládám, že již nikdo nebude schopen doručení do Vánoc garantovat. Poslední záchranou u některých e-shopů bude osobní vyzvednutí,“ odhaduje Litavec termíny, do kdy bude možné řešit dárky online.
Kapacity prověří Black Friday
Každoročně kapacity logistického řetězce před hlavní sezonou testuje také Black Friday, masivní slevová akce, která letos oficiálně připadá na pátek 24. listopadu, ačkoliv mnozí prodejci se tuto akci snaží imitovat i během dalších víkendů během roku. „Black Friday je zatěžkávací zkouškou, která v logistických firmách, ať už ve skladech nebo u dopravců, prověří všechny stávající procesy, kapacity a funkčnost automatizovaných systémů pod velkým náporem. V závislosti na zajímavosti slev a následném náporu by už tato samotná akce mohla dát našemu odvětví pořádně zabrat a narušit ho na celý následující týden. Je proto nutno počítat s prodlouženými dodacími lhůtami i v tomto období,“ komentuje Litavec.
Česko trpí nedostatkem skladů
„V našem fulfillmentovém centru evidujeme už před začátkem sezony násobně více poptávek než loni během sezony. To naznačuje, že letošní rok bude kapacitně opravdu napjatý. Kromě jednoduššího obstarání kompletní logistiky k nám obchodníky žene také chronický nedostatek skladových prostor v Česku a zvedání cen nájmů,“ vysvětluje Litavec.
Authentica Fulfillment existuje teprve dva roky, přesto již letos musela přistoupit k rozšíření kapacity svých skladových prostor o dalších 3 600 m2 kvůli nad očekávání vysoké poptávce. Ta se zvyšuje i kvůli tomu, že v Česku dlouhodobě existuje chronický nedostatek skladových prostor, a jejich cena tak raketově roste. Podle Litavce letos končí velká vlna fixací nájmů a ceny v některých případech vyletěly z 3,5 eura za metr čtvereční až k devíti eurům. „Drtivá většina nově stavěných skladů už bývá zasmluvněna předtím, než se vůbec kopne do země,“ popisuje. K tomu firmy neustále bojují s nedostatkem personálu – jak kmenových skladníků a kurýrů, tak brigádníků.
Kromě fulfillmentu Authentica obstarává také výrobu kartonu a tisk, i tyto divize brněnské skupiny hlásí vyšší nápor. Vánoční zakázky řeší už od začátku roku. „Objednávky našich klientů na letošní Vánoce jsme z velké části vyřešili již na jaře, zbytek jsme pak dokončili zhruba v srpnu. Nyní již téměř výhradně řešíme objednávky na Vánoce 2024. I z pohledu firem je tak dobré na Vánoce myslet s velkým předstihem, protože už jsme vybookovaní na rok dopředu,“ komentuje výrobní kapacity Pavel Zemčík, CTO Authenticy.
Více o Authentica Fulfillment
Authentica Fulfillment zajišťuje e-shopům komplexní outsourcing logistiky. Společnost z Brna od roku 2021 sjednocuje všechny služby související s logistikou zboží pod jednou střechou. Více než 50 klientům poskytuje vše od uskladnění zboží, designu, výroby a kompletace balení až po vyřizování objednávek s 99,8% vychystávací přesností. Tím Authentica e-shopům šetří čas a finanční prostředky a zpřístupňuje e-commerce více podnikatelům. V čele Authentica Fulfillment stojí Petr Litavec, český startupista, odborník na e-commerce a package forwarding. Authentica Fulfillment je divizí české skupiny Authentica, globálního dodavatele retailových služeb pro klienty Philips, Hugo Boss, Waterdrop, C&A nebo Tchibo.
Více o skupině Authentica
Skupinu Authentica v roce 2003 založil Miroslav Hanák, současný CEO, jako firmu na výrobu reklamních nosičů pro retail. Skupina se postupně rozrostla, má půlmiliardový obrat a 260 pracovníků. Časem rozšířila záběr svých aktivit a kapacit, které využívají globální značky Hugo Boss, C&A, Philips či Tchibo.