Dolar se po včerejším oslabení obchoduje nad 1,1400 za euro. Americké výnosy po včerejším růstu klesají. Koruna zpevnila pod 24,90 za euro a pod 21,80 za dolar.

Deset let Eyerim: firma, která změnila optický byznys ve střední a východní Evropě

Když v roce 2015 vznikl Eyerim, měl jeden hlavní cíl: přinést do optiky více transparentnosti, technologií a zjednodušit nákup brýlí online. Dnes, po deseti letech, patří mezi největší prodejce brýlí ve střední a východní Evropě a jeho cesta ukazuje, jak důležité jsou flexibilita, schopnost měnit směr a adaptace na turbulentní prostředí.

Začátky Eyerim byly plné výzev a nekomfortu. Zakladatelé firmy se v roce 2015 rozhodli investovat veškeré úspory do budování byznysu, a to i za cenu života v provizorních podmínkách – spali na zemi, pracovali dlouhé hodiny, často v kombinaci s brigádami třeba v pekárně supermarketu. Při rozjezdu firmy neměli ani vlastní kancelář, a tak první zásoby skladovali v několika policích v osobních skříních. První objednávky posílali z malé místnosti ve Vídni do Skandinávie, a když nakoupili prvních osmdesát brýlí Ray-Ban, považovali to za velký úspěch. I přes těžké začátky měli jasnou vizi – využít příležitosti, které v té době na trhu chyběly, a to přinést brýle online za dostupné ceny.

„Naše cesta byla plná neplánovaných zlomů, ale dovedly nás přesně tam, kde jsme měli být,“ shrnuje spoluzakladatelka a co-CEO Yassaman Omidbakhsh. První roky byl Eyerim ztrátový, šlo však o záměr, protože po dohodě s investory bylo cílem růst skokově a etablovat se jako hráč číslo jedna na několika trzích. K tomu zakladatelé využili i své zkušenosti z Asie, kde Omidbakhsh se Zahurancem pomáhali velkým e-shopům agresivně růst.

Martin Zahuranec a Yassaman Omidbakhsh – EYERIM, Praha 3. května, foto: Jan Rasch

Pandemické období přineslo zásadní obrat – firma se přesunula od pouhého e-shopu k hybridnímu modelu se dvěma showroomy v pražském Karlíně a Bratislavě, vlastní optickou laboratoří a technologiemi. „Tento posun přinesl poprvé v historii naší firmy stabilní ziskovost a udržitelný růst. Nejlepšími roky byly 2020–2022, kdy Eyerim dosáhl meziročního růstu 25–30 % bez potřeby externího kapitálu,“ doplňuje Omidbakhsh. Celkově firma vyrostla mezi lety 2022 a 2023 o 24,3 %, v roce 2024 dokonce o 31,4 %. Tým se z původních čtyř zakladatelů rozrostl na téměř 60 zaměstnanců, přičemž polovinu tvoří ženy, které také zastávají většinu vedoucích pozic.

Milion objednávek a silné privátní značky

Za deset let existence Eyerim obsloužil skoro milion unikátních zákazníků a prodal téměř 100 000 dioptrických brýlí na míru. Mezi nejprodávanější produkty dlouhodobě patří sluneční brýle – především Ray-Ban a Oakley –, ale nadmíru dobře si vedou i dvě privátní značky OiO by Eyerim a Kohe by Eyerim.

„Úspěch našich vlastních kolekcí, které za atraktivnější cenu nabízejí stejnou kvalitu a moderní design jako světoznámé značky, nás příjemně překvapil. Zatím jsme jich prodali desítky tisíc a jejich podíl na celkových prodejích stále roste – zejména v kamenných prodejnách, kde si je lidé mohou vyzkoušet a porovnat. Rozhodně proto plánujeme další vlastní kolekce,“ říká Martin Zahuranec, spoluzakladatel a co-CEO Eyerimu.

Silné regiony, obtížné trhy, nové příležitosti

Eyerim dnes působí ve 14 evropských zemích. Původní orientace na severské trhy se časem přesunula ke střední a východní Evropě. Dnes jsou nejrychleji rostoucí trhy Rumunsko, Slovensko a Česko, zatímco Polsko zůstává jedním z nejnáročnějších, ale zároveň klíčových trhů. „O další expanzi neustále přemýšlíme, ale momentálně je pro nás priorita soustředit se na stávající trhy. Chceme na nich posilovat a postupně otevírat fyzické showroomy i tam,“ vysvětluje Zahuranec.

Pět milionů v investicích a částečný exit

Od svého vzniku získal Eyerim investice v hodnotě přes 5 milionů eur. „Letos připravujeme nové investiční kolo kombinující částečný exit stávajících akcionářů s čerstvým kapitálem na další růst, abychom byli schopni plnit své cíle,“ dodává Omidbakhsh.

Do příštích let chce Eyerim pokračovat v budování omnichannel zážitku a udržitelné ziskovosti. „Chceme růst, ale nechceme při tom ztratit kontrolu nad vlastním příběhem. To je lekce, kterou jsme si za deset let dobře osvojili,“ uzavírá Zahuranec.

Slovenská společnost Eyerim proměňuje svět oční optiky díky transparentnosti a využití moderních technologií. Jejím posláním je ukázat, že nákup brýlí může být intuitivní a zábavný. Nabízí vše pod jednou střechou – brýle na míru, sluneční brýle a kontaktní čočky. Společnost také přivedla na svět vlastní značky brýlí OiO by Eyerim a Kohe by Eyerim. Eyerim založili v roce 2015 Yassaman Omidbakhsh a Martin Zahuranec, kteří se potkali v jihovýchodní Asii, kde dříve vybudovali jeden z největších e-shopů v regionu. Myšlenka na Eyerim vznikla v roce 2014 a o rok později společně s dalšími dvěma partnery založili firmu. Dnes tato dvojice vede společnost jako co-CEO. Za osm let své existence získal startup investice v celkové výši více než 5 milionů eur. Rok 2023 přinesl výrazný růst, který byl v roce 2024 překonán ještě větším úspěchem. Společnost zároveň plánuje v budoucnu dále expandovat. Aktuálně se jedná o nejrychleji rostoucího hráče v segmentu oční optiky. Eyerim také otevřel svůj první showroom v Bratislavě a v létě 2024 i v Praze. Do sféry oční optiky Eyerim přináší totéž, co znamená Uber pro taxislužby nebo Booking pro ubytování.

Newsletter