ČEZ Distribuce spustila přesně před rokem interaktivní webovou stránku www.bezstavy.cz , která slouží pro snadnější a rychlejší komunikaci s odběrateli elektřiny v případě hlášení poruch a odstávek. Za rok provozu web navštívilo 152 169 uživatelů, kteří si ověřili stav distribuce elektřiny na 319 763 adresách. Následně portál rozeslal 20 779 sms s informacemi o průběhu odstraňování poruch a obnovování dodávek elektřiny.
Web je dostupný z mobilních telefonů, počítačů a tabletů. Služba je určena především těm, kteří odebírají elektřinu na distribučním území společnosti ČEZ Distribuce.“I když jako provozovatel distribuční soustavy děláme vše pro zajištění bezpečných a spolehlivých dodávek elektřiny, v důsledku extrémního počasí nelze mimořádným stavům zabránit. Stejně tak nemůže bezplatná poruchová linka 800 850 860 při kalamitních stavech ihned odbavit všechny telefonické hovory,“ vysvětluje Michaela Kociánová, členka představenstva ČEZ Distribuce. „Proto jsme hledali další moderní, a tedy digitální cestu, jak zákazníkům zjednodušit kontakt s námi. Použití webu je bezplatné a pro odběratele elektřiny se nabízí jako první a nejdostupnější volba, jak dostat v případě výpadku elektřiny potřebnou informaci,“ dodává Michaela Kociánová.
Zajímavá je i další statistika tohoto portálu. 71 % přístupů bylo z mobilních telefonů, což potvrzuje záměr mít portál jednoduše ovladatelný a dostupný, když to zákazník potřebuje. Z celkových čísel jasně vyplývá, že 90 % uživatelů přistupuje na portál, aby si ověřili informace o poruše, 10 % uživatelů pak dotazuje informace o odstávkách elektřiny. Potvrdila se oblíbenost polohovacích služeb moderních telefonů – v 73 000 případech bylo využito zadání adresy pomocí GPS (než pracné vyťukání adresy), což je cca 22,8 % – tedy čtvrtina zadaných adres.
Web je uživatelsky snadný a přehledný. Při zadávání adresy odběrného místa disponuje tzv. našeptávačem nebo umí lokalizovat místo dle GPS souřadnic. Poté systém uživatele vyzve k nahlášení poruchy. Pokud v dané lokalitě již někdo poruchu nahlásil, objeví se informační okno, že byl o problému v této oblasti již provozovatel distribuční sítě informován a situaci řeší. Dále je uživatel informován o čase odstranění poruchy, plánované odstávce či kalamitním stavu.
Také s odběrateli z jiného distribučního území si systém umí poradit. Po vyplnění adresy systém informuje, že se dotyčná adresa nachází na distribučním území společnosti E.ON či PRE, a dále doporučí kontaktovat jejich zákaznické linky.
I přes oblíbenost digitálních technologií velký počet zákazníků ČEZ Distribuce preferuje nadále osobní kontakt. Z těchto důvodů společnost otevřela na svém distribučním území v 9 městech technická konzultační místa (TKM). V roce 2019 TKM pomohla vyřešit distribuční požadavky více než 60 000 zákazníků, což je dvojnásobek počtu zákazníků roku 2018.