Výroba reklamních a propagačních předmětů z 3D tiskáren byla ještě před třemi lety takřka na nule. Letos už se objem “vytisknutých” předmětů pro tyto účely dostává k 1000 kusům měsíčně a trend stále stoupá. Jsou totiž levné, designově pěkné a mnohem více variabilní.
Je libo propiska s logem? Nebo snad hrneček, USB klíčenka, tričko? Právě tady často končí nápaditost předmětů, které firmy dávají svým zákazníkům či zaměstnancům. Není divu, že takové “dary” často končí v odpadkovém koši. Tento trend se však začíná pomalu měnit. A to díky 3D tisku.
“Když jsme v roce 2015 přišli s nápadem, že budeme vyrábět reklamní předměty pomocí 3D tiskáren a začali jsme je nabízet, firmy a reklamní agentury na nás koukali jako na blázny. Málokdo znal výhody 3D tisku. Od té doby jsme k tomuto účelu museli pořídit dalších 20 tiskáren, které jedou naplno. Letos odhaduji, že se počet vytisknutých předmětů přiblíží 20 000 kusů,” přibližuje průkopník zakázkového 3D tisku v Česku, majitel 3D Továrny Open Innovations Adam Jech.
Výhody jsou podle něj nasnadě. 3D tisk je levný a rychlý. “Nejdražší je na tom všem udělat model, při menších předmětech jako jsou třeba sošky vyjde práce programátora zhruba na 5000 korun. Samotný tisk pak přijde na pár korun. Už při objemu 150 kusů se pak náklad modelování v celkové ceně ztratí,” pokračuje Jech.
Další výhodou takto vytisknutých předmětů je jejich originalita. Firma se nemusí řídit nepříliš kreativními katalogy reklamních předmětů, ale může si nechat namodelovat předmět přímo na míru. “Často tiskneme miniatury produktů, například automobily, brýle a plechovky. Podle fotky lze například i snadno namodelovat a vytisknout sochu zakladatele firmy apod. Tisknout lze ale snadno i nejrůznější brože, trofeje, medaile, náramky, šperky. Vše přesně dle přání a zadání zákazníka. Pokud v nějakém oboru platí, že nápaditosti se meze nekladou, pak je to právě 3D tisk,” dodává Jech.