Pokles dovozu obuvi do Česka loni pokračoval již čtvrtý rok po sobě. Loni klesl o třetinu na 67,3 milionu párů, jejich hodnota však vzrostla na 19 miliard korun. Jde o důsledek nižšího dovozu z Číny a růstu průměrné ceny za jeden pár. Loni se také po mnohaletém poklesu podařilo mírně zvýšit množství vyrobené obuvi českými firmami na 4,1 milionu párů. ČTK to na brněnském veletrhu Kabo řekla tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) Vlasta Mayerová.
Dovoz levné a zpravidla nekvalitní obuvi z Číny vrcholil v roce 2011, od té doby klesá. Loni to bylo meziročně téměř o polovinu méně, a to 41 milionů párů. Průměrná cena vzrostla na dvojnásobných 157 korun. „Pokles je patrně daný zvyšující se cenou a velkoobchody nemají takový zájem o velké dovozy. Pokud bude pokračovat tendence, jakou jsme zaznamenali v první třetině roku, dojde i letos k poklesu dovozu a zvýšení ceny za pár. I tak je dovoz z Číny stále vysoký a cena nízká,“ řekla Mayerová.
Dovozy z dalších zemí jsou o řád nižší. Druhým největším importérem je Vietnam s pěti miliony párů. Následují Polsko, Německo a Itálie. Nejdražší jsou boty z Itálie, průměrná cena páru byla loni 643 korun.
Průměrná spotřeba bot v Česku se pohybuje mezi 3,5 až čtyřmi páry na obyvatele za rok, dovoz je tedy vyšší než průměrná spotřeba a méně kvalitní obuv se stále reexportuje. „Důvodem problémového uplatnění kvalitní české i evropské obuvi zůstává právě levný dovoz. V posledních letech se negativně projevila i ekonomická recese a pokles spotřeby. Loni a letos už však lze sledovat určité oživení poptávky,“ uvedla Mayerová.
V posledních letech se poměrně stabilizovala situace českého obuvnictví. Množství vyrobených bot mírně vzrostlo poprvé od roku 2003, kdy ČOKA začala údaje sledovat. Počet zaměstnanců se pohybuje okolo 3250. „Česko je pro prodej obuvi relativně malý trh. Nelze konkurovat laciné dovozové obuvi, proto musejí výrobci exportovat. Existuje řada kooperací se západoevropskými partnery. Hodně firem přechází na složitější výrobky s vyšší užitnou hodnotou. Většina výrobců pochopila, že musí vyrábět specializovaný produkt a mít vhodný marketing,“ uvedla Mayerová. Vyvážet se daří zejména do Německa, Rakouska, Maďarska a Polska.
Celkový vývoz obuvi z Česka loni klesl o třetinu na 39 milionů párů, podstatná část je reexport laciné čínské obuvi. „Postupně se vyprazdňovaly zahlcené sklady. Největší část tvoří nejlevnější plastová a textilní obuv,“ řekla Mayerová.