Rostoucí sazby hypoték zmrazují realitní trh hluboko pod nulu. Ceny nemovitostí v České republice zažívají právě svůj peak. Tedy vrchol v růstu. Tento rok odhadují optimisté růst pouze v řádu jednotek procent. Realita je však taková, že trh bude tento rok rád za stagnaci.
„Zamrzání trhu se pozná tak, že se přestane setkávat nabídka s poptávkou. Tedy, že prodávající nechtějí slevovat ze svých cen a kupující je nechtějí akceptovat. Současný stav na trhu odpovídá klasickému cyklickému vývoji. Na svém vrcholu dochází k prodlužování doby prodeje až na jednotky měsíců. Otázkou zůstává, zdali se v druhém pololetí trh vzpamatuje a poptávka posílí, anebo se trh utrhne směrem dolů a prodávající ztratí nervy a začnou ze svých očekávání slevovat,“ vysvětluje Jakub Veverka, hlavní ekonom Videobydleni.cz.
Podle dat realitního portálu Videobydleni.cz nyní poptávku po nákupu nemovitostí táhnou z 85 % kupující s hotovostí. Zbylých 15 % jsou v podstatě bonitní lidé, kteří si za současných podmínek hypotéku mohou dovolit.
Zájem o pronájmy stále roste
„Díky stále silnému růstu HDP a velmi nízké nezaměstnanosti očekáváme, že ČNB na svém příštím zasedání opět zvýší základní úrokové sazby, které by za současné inflace měly být dvouciferné. Nový „holubiččí“ guvernér bude muset narušit svou rétorickou integritu. Zároveň neočekáváme, že by sazby nová rada ponechala beze změny,“ uvádí Veverka a dodává, že dle této predikce můžeme očekávat v 2. pololetí další oslabování poptávky po nákupu nemovitosti.
Zároveň z dat vidíme intenzivní posilování poptávky po pronájmech. V minulém roce vysmívané inzeráty na pronájem s velmi nízkou kvalitou nyní zažívají boom a zájemci „trhají makléřům ruce“. Sledujeme až 20% meziroční nárůst nabídkových cen u pronájmů, které nejsou starší než jeden měsíc.
Dočkáme se Mercedesu k bytu zdarma?
V nabídce Videobydleni.cz zároveň přibývá nabídky bytů z developerských projektů až o 50 %. Rychlost prodeje nových developerských projektů klesá až k několika měsícům. „Problém u těchto projektů je, že developeři stavěli tyto rezidenční projekty pro retail, tedy převážně pro zájemce s hypotékou. Těch nyní markantně ubylo, developeři ale zlevňovat prozatím nehodlají a uchylují se k marketingovým tahům jako je: “vybavení zdarma“. Kdo pamatuje před 10lety: “Mercedes k bytu zdarma“, tak k této době se mílovými kroky blížíme. Díky této mrazivé situaci začínají developeři vyjednávat s korporátními klienty a fondy, kterým nabízí rezidenční projekty pro další pronájem jako celek. Developeři tak raději sáhnou po nižší marži a větším objemu prodeje než složitou práci s poklesem poptávky z retailu,“ uzavírá Veverka z realitního portálu Videobydleni.cz.