Českou e-commerce, která v posledních dvou letech zaznamenala výrazný pokles, čeká letos oživení a návrat k udržitelnému růstu. Největší podíl na tržbách pochopitelně vykazuje dražší zboží z kategorií jako elektronika, nářadí či stavební materiály, jak vyplynulo z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Každý čtvrtý e-shop prodává i do zahraničí, nejčastěji na Slovensko. Na online tržištích (marketplace) působí až pětina prodejců, jisté ohrožení pro všechny hráče ale představuje hlavně asijské Temu.
Po náročném období, kdy se česká ekonomika potýkala s obrovskou nestabilitou v poptávce zapříčiněnou růstem cen, se e-commerce scéna konečně vrací k růstu, který je z dlouhodobého hlediska udržitelný.
„Česká e-commerce tvoří roční obrat blížící se 200 miliardám korun, přičemž polovinu z něj generují přibližně dvě až tři desítky největších tuzemských e-shopů. Ostatní hráči tedy dosáhnou na průměrnou tržbu kolem 2–2,5 milionů korun za jeden e-shop,“ odhaduje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.
„Z analýzy našich e-shopů a jejich tržeb vyplývá, že největší podíl tvoří zboží z kategorií elektronika, nářadí, elektrokola či stavební materiály. Musíme však vzít do úvahy to, že velký podíl mají e-shopy, kterou jsou procentuálně zastoupené méně, ale prodávají dražší zboží,“ uvádí Michal Benatzky a dodává: „obecně lze říci, že originální výrobky z vlastní produkce mají největší přidanou hodnotu. Na slušnou marži mohou dosáhnout také prodejci oblečení. Naopak velmi nízké marže se zpravidla vyskytují v oblasti elektroniky.
Úspěšným e-shopům se daří prorážet i na další trhy. Každý čtvrtý e-shop už prodává i do zahraničí a díky kulturní blízkosti nejčastěji expandují na Slovensko. Na popularitě si postupně získal i německý, rumunský nebo maďarský trh.
Osobní přístup k zákazníkům je klíčový
Na úspěch e-shopů z jednotlivých kategorií má však vliv řada dalších faktorů. Jedním z nich je třeba osobní přístup k zákazníkovi či kvalita veškerých služeb během celého nákupního procesu. „Český zákazník si zvykl na vysoký standard a očekává bezproblémový nákup na internetu. Od doručení zboží v řádu hodin až po bezplatné vracení nevyhovujícího zboží. Šikovní e-shopaři jsou ale o krok napřed a vědí, že pouhou transakcí vztah se zákazníkem teprve začíná,“ uvádí Michal Benatzky.
O svůj přístup k zákazníkům se podělil majitel e-shopu s kosmetikou bioruze.cz Radoslav Conev: „Umožnujeme vrátit náš výrobek i přesto, že už jej zákazník použil. Jsme si totiž vědomi, že nová kosmetika nemusí hned sednout všem. Každému zákazníkovi také osobně telefonicky poděkujeme, pozveme jej do skupinu na Facebooku, kde se s komunitou snažíme dále pracovat a utužovat vztahy. Velice si zakládáme na příjemné zákaznické zkušenosti, kterou neustále zlepšujeme právě díky zpětné vazbě.“
E-shopaře nejvíce trápí asijské online tržiště
Po dlouhé stagnaci se trh e-commerce konečně vrací k dlouhodobě udržitelnému růstu a v Česku se etablují také zahraniční internetová tržiště, na kterých působí až pětina e-shopů. Vrásku na čele českým e-shopařům ale aktuálně dělá nejvýraznější z nich, kterým je asijské Temu. Do Česka vtrhlo s kampaní monstrózních rozměrů, jejímž důsledkem bylo mimo jiné výrazné zdražení online reklamy pro všechny hráče na trhu.
„Některé české značky dokonce Temu nařkly z parazitování. Intenzita, se kterou se u nás Temu do online marketingu pustilo, není dlouhodobě udržitelná. Tržiště se chce rychle uchytit a výrazně se vepsat do povědomí zákazníků. Věřím ale, že nástup Temu naprostá většina tuzemských e-shopů zvládne. Otázkou zůstává také bezpečnost aplikace a práce s daty uživatelů, jejíž transparentnost dosud vyvolává řadu otázek mezi odbornou i širokou veřejností,“ říká Michal Benatzky a závěrem dodává, že podobné Marketplaces nepředstavují velké ohrožení pro e-shopy, které prodávají originální či specifické zboží.