Ekonomický komentář ČBA: Listopadový průmysl zpomalil z 3,1 % na 0,5 % yoy, skončil však nad očekávání trhu díky zrychlení ve výrobě aut

Listopadová průmyslová produkce meziročně vzrostla o 0,5 % a zpomalila z říjnových 3,1 % yoy. Celkově však rostla nad očekávání a analytický konsensus předpokládal její meziroční propad o 1,4 %. Hlavním tahounem listopadového průmyslu byla opět výroba automobilů, která po říjnovém propadu citelně zrychlila a za celý letošní rok již roste o 10 %. Meziměsíčně vzrostla i výroba elektřiny, která zaznamenala v říjnu také výrazný propad zejména následkem odstávek v jaderné elektrárně. Průmyslová výroba je tak v posledních měsících poměrně rozkolísaná, její postupné ochlazování je však patrné a potvrzují je i řada ostatních průmyslových odvětví. Také předstihové ukazatele naznačují, že průmysl zpomaluje vzhledem k poklesu zahraniční poptávky a růst nákladů za energie. Za celý rok 2022 bude růst jen mírně kolem 1,5 %, v letošním roce však pravděpodobně poklesne.

Meziměsíčně průmysl v listopadu vzrostl o silných 3,1 % po výrazném říjnovém poklesu o 3,7 %. Dva hlavní faktory rozkolísané výroby v posledních dvou měsících přetrvávají: výroba elektřiny a automobilů. Zatímco v říjnu výroba elektřiny meziměsíčně propadla o silných 17 % z titulu odstávek v jaderných elektrárnách a také kvůli teplejšímu počasí a šetření s energiemi, v listopadu naopak o 11 % meziměsíčně vzrostla. Z meziročního pohledu však zůstává výroba elektřiny z výše uvedených důvodů stále o 13 % nižší a patří tak mezi hlavní faktory snižující meziroční dynamiku tuzemského průmyslu (-1,5 p.b.).

Výroba automobilů v říjnu meziměsíčně klesla o 10 % z důvodu opětovných potíží s dostupností komponentů pro výrobu. I přesto z meziročního pohledu automobilový sektor průmysl táhl výše z důvodu nízké srovnávací základny. V listopadu se však navzdory přetrvávajícím potížím s komponenty výroba automobilů zvýšila o výrazných 16 %. Z meziročního pohledu tak sice odezněl efekt nízké srovnávací základny, stále je však díky listopadovému zrychlení výroba vyšší o téměř 20 % yoy. Automobilový sektor byl tak naopak opět hlavní tahoun listopadové průmyslové výroby (příspěvek k meziročnímu růstu: 3,6 pb.) a za celý letošní rok roste již o 10 %.  Zatímco průmysl jako celek se v listopadu nacházel necelá 2 % nad průměrnou výrobou roku 2019, u automobilů byl o 16 % výše.

Vývoj v ostatních částech průmyslu je však poměrně různorodý, daří se výrobě počítačů, elektrických zařízení či strojů a oděvů, naopak energeticky náročná odvětví klesají, jako je výroba kovů, kovových konstrukcí či stavebních materiálů. Dvouciferně klesá také výroba nábytku.  Celkový počet zaměstnanců v průmyslu se již pátý měsíc v řadě mírně snižuje, dynamika mezd se však pohybuje kolem 8-9 % yoy, a v listopadu pak dokonce zrychlila na 13 % z titulu vyplacených bonusů. Nové zakázky v nominálním vyjádření sice stále rostou dvouciferným tempem, meziroční růst však zpomalil na 10 % a po zohlednění vysoké inflace v reálném pohledu tak u řady odvětví klesají.

Vývoj tuzemského průmyslu sice v listopadu skončil nad očekáváním analytiků, zejména jej však táhla výroba automobilů, jinak by meziročně již klesal. Také vpředhledící indikátory příliš optimismu do příštích měsíců nepřináší a listopadový silný propad nových průmyslových zakázek v Německu o více než 5 % mom (-11 % yoy) potvrzuje, že zahraniční poptávka začíná citelněji zpomalovat. Zatímco v roce 2022 zaznamená průmysl jen velmi mírný růst kolem 1,5 %. v letošním roce jej čeká  pravděpodobně propad, ačkoli ekonomický konsensus dle FocusEconomis prozatím čeká nepatrný růst o 0,7 %.

Newsletter