Dolar odevzdal část zisků po zprávě, že Trumpův tým zvažuje zavedení postupného zvyšování cel. Americké výnosy klesají. Koruna po včerejší inflaci a v rámci výprodeje regionu oslabila nad 25,20 za euro. Proti dolaru korigovala ztráty k 24,60.

Ekonomický komentář ČBA: Průmysl v říjnu citelně zrychlil, částečně však vlivem jednorázových faktorů

Průmyslová produkce v říjnu meziročně vzrostla o 1,9 % a skončila nad očekávání trhu, který předpokládal snížení produkce o 0,2 % yoy po zářijovém silnějším poklesu o 4,9 %. Hlavní příčina silného růstu byla tažena výrobou automobilů. Ta jednak v říjnu solidně zrychlila, zároveň nízká srovnávací základna z loňského roku z důvodu výpadků dodávek výrazně zvýšila meziroční číslo, které tak do jisté míry opticky zlepšuje skutečný vývoj. Říjnové hodnoty zlepšilo také dokončení velké zakázky kolejových vozidel a odeznění propadu ve výroby elektřiny.  Celá řada odvětví zpracovatelského průmyslu však nadále meziročně klesá a potvrzuje, že tuzemský průmysl se nachází v recesi. Optimistické vyhlídky nepřináší ani slabá průmyslová čísla z Německa, která zvyšují obavy z ekonomického ochlazování v eurozóně a zesilují sázky na dřívější snižování sazeb ECB v příštím roce.

Hlavní příspěvek k meziročnímu růstu byl tažen automobilovým sektorem, který k yoy růstu přispěl 4,2 p.b. a vykompenzoval tak jiné klesající odvětví. To bylo dáno jednak meziměsíčním zrychlením  vvýroby o silných 10 % mom, ale také nízkou srovnávací základnou z min. roku. Meziroční výroba automobilů tak poskočila meziročně o 22 % zatímco v předešlém měsíci meziročně mírně klesala. Další pozitivní vliv byl tažen výrobou ostatních dopravních prostředků (+40 % yoy, příspěvek 0,9 p.b.), kde se projevilo dokončení velké zakázky kolejových vozidel. Příznivou roli měla i výroba elektřiny, plynu/tepla, která v předešlých měsících dvouciferně klesala, zatímco v říjnu již mírně rostla.

Nové zakázky pokračují v meziročním poklesu o 4 %, což bylo taženo zejména zahraničními zakázkami, které poklesly i z meziměsíčního pohledu. V případě automotive zakázky meziročně rostou, zejména však silným růstem domácích zakázek, kde se vykompenzoval zářijový pokles, zahraniční zakázky meziměsíčně všaki zde poklesly.

Říjnový vývoj tuzemského průmyslu sice na první pohled pozitivně překvapil, vyhlídky však zůstávají méně optimistické. Německé průmyslové zakázky v říjnu citelně propadly meziměsíčně o 3,7 % (trh očekával mírný růst o 0,2 %) a samotná průmyslová produkce také zaostala za očekáváním, když poklesla o 0,4 % (vs. očekávání +0,2 % mom). Právě velmi slabé nové zakázky dále na trhu zvýšily obavy ze slabého ekonomického vývoje v eurozóně, což zesílilo sázky trhu na rychlejší snižování sazeb ze strany ECB v příštím roce. Celkově německý zpracovatelský průmysl je v letošním roce o více než 6 % nižší, než byl v tomtéž období předpandemického roku 2019 – což patří mezi ty nejslabší výsledky v EU. ČR je v tomto ohledu nepatrně lépe, zejména však dobrým výsledkem v automotive.

Říjnový průmysl tak přinesl opticky silná čísla, projevila se v nich však celá řada jednorázových vlivů. Tuzemský průmysl navzdory tomu setrvává v recesi a za celý letošní rok patrně mírně poklesne. V příštím roce konsensus očekává mírný růst o 1,7 %, nicméně vyhlídky se z důvodu slabého vývoje v zahraničí, zejména Německu, postupně přehodnocují směrem dolů, což optimismus pro budoucí vývoj tuzemského průmysl příliš nepřináší.

Newsletter