Dnes v 18:40 vystoupí guvernér Fedu Powell. Dolar proti euru včera krátce zpevnil k 1,0710 EURUSD. Aktuálně část zisků odevzdává. Měny regionu oslabily. Koruna se posunula nad 23,85 za euro, dnes mírně sílí pod tuto hranici.

Ekonomický komentář ČBA: Průmysl v říjnu zklamal, projevily se odstavky v elektrárnách i opětovné výpadky v produkci automobilů

Říjnová průmyslová produkce zpomalila meziroční růst z 8,3 % na 3,1 % a skončila tak výrazně pod očekáváním trhu, který předpokládal meziroční dynamiku ve výši 7,2 %. Slabší vývoj průmyslu byl tažen odstávkami v jaderných elektrárnách, ale také opětovným propadem ve výrobě automobilů. Nízká srovnávací základna z loňského roku, kdy automobilky čelily ještě výraznějším výpadkům výroby, však táhne meziroční srovnání výše. Bez tohoto efektu by tuzemský průmysl již lehce meziročně klesal. Předstihové ukazatele stále jasněji naznačují, že průmysl zpomaluje vzhledem k poklesu zahraniční poptávky a růst nákladů za energie. Za celý letošní rok tak bude nepatrně růst, v příštím roce se však jeví stále pravděpodobněji jeho pokles.

Meziměsíčně průmysl v říjnu poklesl o výrazných 3,7 %, zatímco v září stagnoval a kolem nuly se pohybuje i průměrná meziměsíční dynamika v letošním roce. Silný meziměsíční propad byl tažen do velké míry výrobou elektřiny, které poklesla 17 % mom z titulu odstávek v jaderných elektrárnách a také kvůli teplejšímu počasí a šetření s energiemi (-2,2 p.b.). I samotný zpracovatelský průmysl však propadl o 2,2 % momcož bylo způsobeno do velké míry 10% propadem ve výrobě automobilů. Ten sice průmysl v posledních měsících táhl, v říjnu se však začaly opět projevovat problémy se zásobováním komponenty. Ty však citelně automobilový sektor postihly i v loňském roce. I přes říjnový pokles ve výrobě automobilů tak meziroční růst zůstává silný, a to přes 30 %, nicméně oproti minulému měsíci citelně zpomalil (téměř 60 % yoy v září).

Navzdory tomu, že automobilový sektor přispěl výrazně k meziměsíčnímu propadu průmyslu, z meziročního pohledu ho naopak táhne nahoru ze statistických efektů, a to o 5 procentních bodů. Bez toho vlivu by tuzemský průmysl z meziročního pohledu již klesal. Kvůli opětovným výpadkům ve výrobě se tak produkce automobilů v říjnu dostala zpět na průměr roku 2019, kde se pohybuje i průmysl jako celek.

Vývoj v ostatních částech průmyslu je hodně různorodý, daří se výrobě počítačů, elektrických zařízení či strojů, naopak energeticky náročná odvětví klesají, jako je výroba kovů, kovových konstrukcí či stavebních materiálů.  Celkový počet zaměstnanců v průmyslu se již čtvrtý měsíc v řadě mírně snižuje, dynamika mezd se však pohybuje kolem 9 %, v říjnu pak mírně pod. Nové zakázky v nominálním vyjádření rostou již třetí měsíc v řadě kolem 20 %, i zde je však pozitivní číslo tažené nízkou srovnávací základnou u automobilů a čísla je tak nutno brát s rezervou.

Tuzemský průmysl v říjnu tak na rozdíl od minulého měsíce zklamal a bez efektu nízké srovnávací základy z minulého roku by již byl v mírném propadu, což potvrzují i vpředhledící indikátory. Zároveň dnešní čísla ukazují, že tahoun tuzemské ekonomiky ve třetím čtvrtletí byl export a zejména automobilový sektor, což nemusí mít dlouhodobého trvání. Za celý letošní rok roste průmysl o necelá 2 %, do konce roku však dynamika ještě mírně zpomalí k 1 % a příští rok tuzemský průmysl pravděpodobně mírně poklesne.

Newsletter