Tuzemský průmysl v září opět zklamal, meziroční propad se prohloubil ze srpnových 1,4 % na 4 % zatímco konsensus trhu předpokládal meziroční poklesl jen o zhruba procento. Stejně jako v srpnu byl hlavní příčinou slabšího růstu propad ve výrobě automobilů, ten meziročně zesílil na 34 % z titulu mimořádných odstávek zapříčiněných nedostatkem potřebných dílů. Průměrný růst tuzemského průmyslu od začátku roku činí 9,7 %, na první pohled příznivý růst je však dán i nízkou srovnávací základnou.
Průmyslová výroba v září meziměsíčně propadla o 3,3 %, to je bezesporu negativní překvapení, jelikož již srpnová čísla byla velmi slabá z titulu výpadků a celozávodních dovolených. Přitom počet vyrobených osobních automobilů byl z dat AutoSAP v září mírně vyšší (56 tis. oproti 44 tis v srpnu), i proto trh předpokládal, že průmysl v září zaznamená mírně lepší výsledky.
Hlavní příčinou zářijového poklesu je opět propad ve výrobě automobilů. Ten zesílil ze srpnových 26 % na 34 % a přispěl k meziročnímu propadu průmyslu 7 procentními body. Vývoj řady významných průmyslových odvětví však vykazuje podstatně optimističtější hodnoty. Výroba strojů v září vzrostla o 10 %, výroba elektrických zařízení o 7,5 %, výroba kovových výrobků pak o 6 %. Situace v průmyslu je tak heterogenní a špatné výsledky jsou tak taženy zejména automobilovým segmentem.
Nové zakázky v září také mírně meziročně poklesly (-1,2 % yoy), což však bylo taženo opět zejména propadem zakázek v automotive, zatímco v ostatních průmyslových odvětvích (s výjimkou oděvnictví) nové zakázky pokračovaly v solidním růstu graf 2).
Tuzemský průmysl – stejně tak jako v řadě dalších evropských zemí – je tak zasažen problémy v automobilovém segmentu. Problémy s nedostatkem materiálů tak citelně podkopávají zatavování ekonomiky po pandemii, což tíží evropský průmysl navzdory relativně plným zakázkovým knihám. Průměrný růst tuzemského průmyslu od začátku roku činí 9,7 %, na první pohled příznivý růst je však dán i nízkou srovnávací základnou. Vzhledem k omezení produkce ve Škoda Auto v průběhu října je zřejmé, že příští měsíc přinese podstatně horší čísla. Poté by se však měla situace z důvodu obnovení výroby ve Škoda Auto stabilizovat.