Ekonomický komentář ČBA: Tuzemský průmysl v květnu citelně zklamal, stejně jako v Německu

Průmyslová produkce v květnu meziročně poklesla o 3,2 %, zatímco konsensus analytiků dle Reuters očekával meziroční pokles o 0,6 %. Meziroční propad se tak prohloubil z dubnových 0,4 % a stejně jako v Německu tak citelně zaostal za očekáváním. Hodnoty jsou upravené o rozdílný počet pracovních dní. Květen měl však letos stejný počet pracovních dní jako před rokem. Z meziměsíčního pohledu výroba poklesla o 2,2 % poté, co v dubnu mírně vzrostla. K poklesu průmyslu nejvíce přispěla výroba automobilů, ostatních dopravních prostředku, strojů a elek. zařízení. Nové zakázky rovněž meziměsíčně klesly a meziroční růst vesměs stagnoval. Ačkoli letošní květnová čísla jsou opticky horší i z důvodu vyšší srovnávací základny a patrně vlivu svátků v Německu, obecně potvrzují, že tuzemský průmysl setrvává na hraně recese. Za celý rok 2023 průmysl poklesl o 0,8 % a ačkoli pro letošní rok konsensus ekonomů čeká růst kolem 1,3 %, dosavadní data jsou méně optimistická a od ledna do května průmysl klesá o více než 1 %.

Z meziměsíčního pohledu (po sezónním očištění) průmysl v květnu poklesl o 2,2 % zatímco v dubnu o 0,6 % vzrostl. Meziměsíční dynamika je však letos citelně rozkolísaná a pohybovala se od -3,1 % v lednu po +2,1 % v únoru. Nejvíce přispěla ke květnovému poklesu výroba automobilů (-4,8 % mom), strojů a zařízení (-7,4 % mom) a ostatních dopravních prostředků (-17 %). Alespoň mírný pokles pak zaznamenala většina odvětví zpracovatelského průmyslu s výjimkou výroby chemických látek, počítačů či oděvů.

Z meziročního pohledu průmysl poklesl o silných 3,2 %, což je nejvýraznější pokles od září minulého roku. Jedná se o hodnoty očištěné o kalendářní vlivy. K poklesu přispěla nejvíce výroba automobilů, která se snížila o 7 %, což představuje nejslabší meziroční vývoj za poslední dva roky. Z meziročního pohledu však výrazněji poklesly i výše zmíněná odvětví s významným meziměsíčním poklesem. Meziroční propad byl pak zesílen i vlivem vyšší srovnávací základny z minulého roku.

Nové zakázky se v květnu meziměsíčně rovněž snížily a meziroční dynamika zpomalila a vesměs stagnovala. V případě automobilů pak meziročně klesají domácí zakázky, a to poprvé v letošním roce.

Květnová průmyslová výroba rovněž citelně zklamala i v Německu, když meziměsíčně poklesla o silných 2,5 % oproti očekávané stagnaci. Meziroční pokles průmyslové výroby pak zesílil na 6,7 % po dubnových -3,7 % a pozitivně se nevyvíjely ani nové zakázky, které v květnu propadly o 1,6 %, tj. pátý měsíc v řadě, a jejich meziroční propad pak zesílil na 8,6 %. Ačkoli květnová data mohou být zkreslena větším množstvím květnových svátku, o které se nedají data vždy očistiti, celkově poslední data z Německa nenaplňují pozitivní očekávání z prvního čtvrtletí roku a naznačují, že tamnímu průmyslu se nedaří nastartovat rychlejší růst, přitom nepříznivou skutečností je i výrazný propad výroby automobilů (-5 % mom).

Také vývoj tuzemského průmyslu dnešními čísly nepřináší příliš optimismu. Ačkoli samotná červnová důvěra v průmyslu vzrostla, bližší dělení na zpracovatelský a automobilový segment naznačuje, že očekáváná poptávka v nejvýznamnější části průmyslu je slabá. Výrobě automobilů pak v příštích měsících nepřidá ani omezení výroby v největší automobilce z důvodu výpadků některých dílů. To naznačuje, že zlepšení průmyslu v příštích měsících příliš pravděpodobné není. Poslední konsensus ekonomu sice předpokládá, že tuzemský průmysl letos vzroste o 1,3 %, odhad však bude patrně brzo revidován ve světle posledních čísel směrem dolů, jelikož od ledna do května tuzemský průmysl klesá o 1,3 %.

Newsletter