Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Elektromobilů a hybridů se prodává stále víc, jejich cena na trhu se za sedm let skoro ztrojnásobila

Loni u nás bylo k mání 2400 ojetých elektromobilů a téměř šest tisíc hybridů

 Ještě před sedmi lety, v roce 2016, byly elektromobily prakticky výsadou fanoušků nových technologií. Nabídka na trhu s ojetými elektromobily byla mizivá. V Česku jich tehdy v nabídce za celý rok bylo lehce přes 300 a mediánová cena byla okolo 280 000 korun. Od té doby elektromobilů a hybridů na sekundárním trhu pravidelně přibývá. V loňském roce už to bylo 2400 elektrických aut, jejichž cena se nejčastěji pohybovala okolo 630 tisíc korun a 5801 hybridních modelů s cenovým mediánem 550 000 korun. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Elektromobily a hybridy se v posledních letech stávají běžnou součástí nabídky prakticky všech výrobců automobilů. S množstvím nových modelů na trhu pochopitelně přibývá i aut, která se po určité době stanou ojetinou a objeví se v nabídce na sekundárním trhu. V tomto segmentu zatím stále dominují hybridní modely, které celkem konzervativní čeští zákazníci berou jako logický mezistupeň od spalovacího motoru k elektromobilu. Při současných cenách pohonných hmot je úsporný hybridní model pro mnoho zákazníků zajímavou alternativou,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatel autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Elektrické vozy, které se v nabídce na trhu objevují, se pohybují do tří let stáří. Do začátku covidové pandemie jejich věk pohyboval okolo 4 a půl let a hodně jich bylo ze zahraničí, dnes jsou to vyloženě zánovní ojetiny do tří let stáří a tuzemského původu. Často se jedná o předváděcí vozy, případně vozy z firemních fleetů firem, které se snaží o ekologický přístup k provozu svého autoparku. Počet hybridních modelů v nabídce na tuzemském trhu je v současnosti dvojnásobný oproti plně elektrickým autům, v loňském roce to byl téměř dvou a půl násobek. Cenově jsou hybridní modely mezi ojetinami v nabídce dostupnější, než čisté elektromobily. Oproti čistým elektromobilům je nejčastější pořizovací cena přibližně o čtvrtinu nižší. Stejně jako u elektromobilů jsou nejčastěji nabízeny zánovní auta, s nájezdem okolo 30 000 kilometrů a ve stáří mezi dvěma a třemi lety. Paleta TOP 10 modelů, kterých je na trhu nabízeno nejvíce, je u čistých elektromobilů pestřejší. Nejvíce bylo letos BMW i3, následovaly modely Tesla 3 a Tesla S a na čtvrtém a pátém místě je Škoda Enyaq a Nissan Leaf. U hybridů dominuje Toyota, mezi TOP 10 hybridními vozy je letos 7 modelů Toyoty a Lexusu a dva modely zastupují cenově zajímavé modely Suzuki a na desátém místě je Hyundai Ionic.

Sama společnost AURES Holdings má v současné době ve firemní flotile, která čítá přes 1800 aut, 50 vozů, které jsou buď plně elektrické, nebo hybridní a u dalších již objednaných čeká na jejich dodání. „V rámci naší skupinové ESG strategie chceme, aby do roku 2025 bylo alespoň 40 % firemních vozů hybridních nebo plně elektrických,“ dodává Vaněček.

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,7 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 86 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím jedenácti poboček společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter