Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabil nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Evropané i Češi v průměru dají za sport 1,2 procenta svých výdajů

Evropské domácnosti v průměru utratí za sport 1,2 procenta svých celkových výdajů. Nejvíce platí Švédové (2,3 procenta), nejméně naopak Makedonci (0,1 procenta). Češi jsou s 1,2 procenta přesně v průměru a česká domácnost na jednoho člena vynaloží na sport okolo 2500 Kč ročně. Vyplývá to ze studie UniCredit Bank, zpracované na základě posledních údajů Eurostatu.

V zemích EU je ve sportu zaměstnaných 0,7 procenta všech zaměstnanců. Vyšší podíl sportu na zaměstnanosti vykazují hlavně bohatší země západní Evropy v čele se Švédskem, Velkou Británií a Finskem. Naopak sport se v menší míře podílí na zaměstnanosti ve střední a východní Evropě, zejména v Rumunsku, Bulharsku či Maďarsku. V ČR pracuje ve sportu lehce podprůměrných 0,6 procenta zaměstnanců. V posledních třech letech ale jejich podíl roste, a to v průměru o 3,8 procenta ročně.

Většina výdajů na sport směřuje v Evropě do služeb, významnou roli hraje útrata za sportovní zboží. Podle statistik Eurostatu je bilance zahraničního obchodu s tímto zbožím v zemích EU přibližně vyrovnaná. Česko se řadí mezi země, které z obchodu se sportovním zbožím profitují.

„V přepočtu na osobu vyvezeme o 402 Kč víc sportovních potřeb, než dovezeme. Obrat zahraničního obchodu se sportovním zbožím přitom v Česku v uplynulých deseti letech relativně slušně rostl, a to o pět až šest procent ročně,“ uvedl hlavní ekonom banky Pavel Sobíšek.

Z ekonomického hlediska může být přínosné také pasivní sledování sportu, ke kterému vedle lenošení na gauči při sportovním přenosu v televizi patří i návštěvy sportovních akcí. Ve většině zemí EU včetně Česka však platí, že více než polovina lidí nenavštěvuje sportovní utkání pravidelně, ale jen příležitostně. Celkem šestkrát a vícekrát do roka se sportovního klání jako diváci přímo zúčastní 15 procent Čechů, čímž se řadí do horní poloviny žebříčku obyvatel zemí EU. Pravidelně sledovat sport přímo v místě konání chodí nejvíce Belgičané (22 procent) a Slováci (20 procent).

Newsletter