Ataccama zveřejnila první část ze série Data Trust Report 2025, zaměřené na to, jak firmy v Evropě a Severní Americe prioritizují kvalitu dat pro zrychlení implementace umělé inteligence
Klíčová čísla z Ataccama Data Trust Report 2025:
- 54 % podniků se bojí, že bez umělé inteligence (AI) budou zaostávat za konkurencí.
- Pro 51 % respondentů bude příští rok prioritou zlepšit kvalitu a přesnost svých dat.
- 74 % organizací již implementuje alespoň nějaké AI řešení. 30 % už v několika oblastech zavedlo AI šířeji, pouze 3 % jsou na AI významněji závislá.
- 77 % respondentů implementujících AI uvádí, že jim přinesla pozitivní výsledky.
- 57 % firem vidí největší přidanou hodnotu AI v péči o zákazníky, zejména organizace s obratem pod 1 miliardu dolarů (73 %) a firmy se šířeji implementovanou AI (71 %).
- 50 % respondentů ze zdravotnictví nezvládá udržet krok s technologickým pokrokem.
Firmy vnímají implementaci umělé inteligence jako byznysovou nutnost. 54 % z nich se obává, že je kvůli absenci AI předběhne konkurence. 74 % organizací již implementovalo nějakou formu AI, přičemž 77 % z nich uvádí, že jim AI projekty přinášejí pozitivní výsledky. Více než polovina organizací (57 %) spatřuje největší potenciál AI v péči o zákazníky. Klíčovým pojmem pro podniky po celém světě se stává „data trust“ – důvěryhodnost dat. Kombinací technologických inovací a holistické strategie řízení dat totiž dává zaměstnancům k dispozici spolehlivá data k dělání přesných rozhodnutí. Statistiky přinesla nová zpráva Data Trust Report 2025: Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries česko-kanadské technologické společnosti Ataccama.
„Zlatá horečka kolem umělé inteligence ovlivnila firemní technologické strategie více než jakýkoli jiný nedávný průlom. Nyní jsme dospěli do fáze pauzy a reflexe, která připravuje základy pro další evoluci ve správě dat: zaměření na dosažení důvěry v data pro efektivní využití AI. Důvěryhodnost dat vzniká, když se správné technologie propojí s efektivním a komplexním přístupem ke správě dat. To zaměstnancům umožňuje spolehnout se na kvalitní firemní data při důležitých rozhodnutích. Ataccama Data Trust Report zkoumá, do jaké míry dokáží lídři důvěřovat datům ve své vlastní organizaci a jaké příležitosti a konflikty to vytváří v moderních firmách,“ přibližuje kontext studie Mike McKee, CEO Ataccama.

AI je nutností pro byznys, vysoce kvalitní data jsou nutností pro důvěryhodnou AI
Podle studie je pro 77 % firem v roce 2025 hlavní strategickou a rozpočtovou prioritou zvýšení provozní efektivity. Pomoci jim má AI: 52 % respondentů uvádí zlepšení efektivity jako hlavní důvod pro zavedení umělé inteligence, přičemž druhým nejčastějším důvodem je zlepšení rozhodovacího procesu (42 %). Celkem 74 % dotázaných organizací již v nějaké míře do svého fungování AI implementovalo. Úspěšnost AI je ovšem přímo závislá na důvěryhodnosti dat. Více než třetině respondentů (39 %) však kvalita dat působí problémy. Proto je nejvyšší prioritou v oblasti data managementu pro 51 % respondentů zvyšování jejich kvality a přesnosti.
„77 % společností spustilo úspěšné projekty v oblasti AI. Investice do AI ukazují na potenciál přinášet výsledky pro většinu organizací. Ti, kteří dosud nerozšířili využití AI nebo nevybudovali robustní strategie, riskují, že zaostanou za konkurenty, kteří již AI efektivně využívají ke zvyšování efektivity, inovací a růstu,“ říká k trendu AI Jay Limburn, produktový ředitel (CPO) Ataccama. Zaostání za konkurencí je podle studie nejčastější důsledek (54 %), který firmy očekávají v případě, že nezavedou AI do svých služeb.

AI má potenciál změnit pojišťovnictví a zdravotnictví, naráží ale na překážky
Podle 57 % respondentů má AI největší transformativní potenciál pro oblast zákaznické zkušenosti, druhou nejčastější odpovědí (43 %) byl potenciál přinášet nové inovace do produktů a služeb, které firmy nabízejí. Trend nasazování AI do péče o zákazníky je nejvýraznější u menších firem (s ročním obratem pod miliardu dolarů), které tuto výhodu AI uváděly nejčastěji (73 %). Větší firmy vzhledem ke své velikosti již zpravidla disponují komplexními systémy péče o zákazníky, a proto v AI vidí vyšší přidanou hodnotu pouze 49 % z nich. Potenciál AI v zákaznické zkušenosti také potvrzuje 71 % firem s rozsáhlou integrací AI do svého fungování, zatímco u firem v počátečních fázích nasazování AI je trend nižší (40 %).
Na kvalitní data a AI projekty spoléhá také pojišťovnický sektor. Ten od AI očekává zejména zvýšení efektivity a produktivity (74 %), konkurenční výhodu (51 %), zlepšení zákaznického servisu (49 %), rychlejší řešení problémů (45 %) a lepší datovou analýzu (40 %). To se projevuje také na datové strategii – 68 % respondentů z pojišťovnictví uvedlo zvýšení kvality a přesnosti dat jako svou nejvyšší prioritu pro další rok.
Ne všechny segmenty však zvládají umělou inteligenci bez problémů implementovat. Téměř polovina (45 %) zapojených zdravotnických organizací čelí překážkám v implementaci AI. Tento problém je výrazně častější než v sektorech jako jsou finance, výroba, retail a telekomunikace (všechny 20 %). Navíc 50 % respondentů ze zdravotnictví uvedlo, že mají problém udržet krok s rychlým technologickým pokrokem. Navzdory těmto výsledkům je však zdravotnický sektor optimistický – 58 % respondentů vnímá AI jako zásadní nástroj pro prediktivní analytiku, přesnější analýzu dat a zlepšení rozhodovacího procesu.
Ataccama Data Trust Report 2025
Čísla pochází z první části série Ataccama Data Trust Report zaměřené na práci firem s umělou inteligencí a jejich priority na příští rok. Celá první část reportu, Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries, je dostupná zde. Průzkum pro Ataccamu provedla společnost Hanover Research v září a říjnu 2024 mezi zástupci 300 firem ze Severní Ameriky a Evropy s obratem nad 500 milionů dolarů v různých sektorech, např. financích, bankovnictví, zdravotnictví, pojišťovnictví, výrobě, retailu, telekomunikacích a softwaru. Během příštího roku Ataccama zveřejní další dvě části zprávy.
Ataccama umožňuje organizacím urychlit obchodní iniciativy pomocí kvalitních dat, kterým důvěřují, díky platformě Ataccama ONE, která je sjednocenou platformou pro důvěryhodná data. Kombinuje kvalitu dat, genealogii, pozorovatelnost, správu a řízení dat v jednom softwarovém řešení. Ataccama podporuje stovky organizací po celém světě při zvyšování příjmů, snižování nákladů a zmírňování rizik. Ataccama byla jednou ze tří softwarových společností, které byly v roce 2024 Gartnerem označeny za lídry na trhu v oblasti rozšířené kvality dat. Více informací naleznete na www.ataccama.com.