Podle odhadu Indexu Exportu ani nižší výkonnost českého exportu v závěru roku 2019 neohrozí dosažení nové historické mety – roční hodnota českého národního exportu zboží překoná hranici 3,7 biliónů korun.
„Vzhledem k obrovským nejistotám, které sužovaly české exportéry po celý rok 2019 počínaje obchodně-technologickou „válkou“ mezi USA a Čínou, hrozbou uvalení cel na dovoz aut z Evropy do USA a konče vlekoucím se brexitem i stagnující ekonomikou Německa, je odhadované zpomalení celoročního průměrného růstu hodnoty exportu v roce 2019 pod 3 % výsledkem nad míru dobrým,“ myslí si Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.
Růstu hodnoty vyvezeného zboží tentokrát vypomáhal i růst vývozních cen (o 1,4 % meziročně za prvních deset měsíců roku), zatímco kurz české koruny stagnoval. První čtvrtletí roku 2020 bude dle Indexu Exportu ve znamení mírného poklesu hodnoty exportu.
„Vyhlídky na oživení ekonomik našich hlavních exportních partnerů se přestaly zhoršovat teprve nedávno a rizika v obnovení obchodních sporů mezi USA a Čínou, potažmo Evropou, nejsou zdaleka zažehnána. A na konkrétní podobu pobrexitového uspořádání obchodních vztahů s Velkou Británií si budeme muset také ještě počkat. Do letošního výsledku českého exportu hlasitě promluví i revoluční změny v automobilovém průmyslu související s prudkým rozvojem elektromobility,“ doplňuje Horská.
„Ani přeshraniční pojetí exportu nezůstane pozadu a vytvoří nový rekord, který se bude pohybovat kolem 4,6 bil. Kč. Ale tím na nějaký čas asi bude konec dobrých zpráv a export, potažmo náš průmysl, se bude muset vypořádat s přicházejícím „dietnějším“ obdobím. A pokud se pro střednědobou budoucnost budeme připravovat na elektromobilitu, pak lze očekávat, že toto celému průmyslu spíše přitíží. Dle mého názoru je tento směr směrem nesprávným a poškodí celý autoprůmysl nejen v ČR, ale v celé EU,“ dodává Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.
Pravidelně jednou za tři měsíce provádí Raiffeisenbank ve spolupráci s Asociací exportérů šetření mezi českými vývozci. V rámci šetření vývozci odpovídají na dvě otázky: „Jak hodnotíte současnou úroveň exportu Vaší společnosti ve srovnání s obdobím před 3 měsíci?“ a „Jaký očekáváte vývoj exportu Vaší společnosti za následující 3 měsíce ve srovnání s dneškem?“ Respondenti pokaždé vybírají ze škály 0-100.
„Deeskalace obchodního a technologického konfliktu mezi USA a Čínou a rostoucí šance na spořádaný brexit nalila střízlivý optimismus i do žil českých exportérů,“ říká Horská. Trend zhoršování jak aktuální situace, tak vyhlídek do budoucnosti se na samém konci loňského roku zastavil. Exportéři hodnotí současné podmínky pro vývoz nejlépe od začátku roku 2019 a stejně jako vyhlídky do budoucna se po dvou čtvrtletích zhoršování vrátily nad hodnotu 50 bodů. To signalizuje růst, i když malý. „Stejně jako od jara do podzimu loňského roku zavládl mezi exportéry přehnaný pesimismus, podobně přehnaný nebo jen předčasný může být i současný optimismus“, domnívá se Horská a doplňuje, že: „Rizika obchodních válek, geopolitických rozepří, komplikací při vyjednávání brexitu či adaptace automobilového průmyslu na stále přísnější emisní normy nejsou zcela zažehnána.“
Z průzkumu provedeném v první polovině prosince 2019 vyplynulo, že téměř tři čtvrtiny respondentů (konkrétně 71 %) má za to, že se jejich podnikání nastupující trend elektromobility nedotkne. Mezi těmi, kteří očekávají dopad, převažuje počet těch (60 %), kteří v elektromobilitě vidí hrozbu, ne příležitost. „Pro český vývoz, na kterém se automobilový průmysl podílí více jak jednou pětinou, to není příliš povzbudivá zpráva,“ domnívá se Horská.
Čeští exportéři by bývali preferovali brexit dle představ Labouristů, tj. zachování celní unie popřípadě vypsání nového referenda. Vítězná varianta alla Boris Johnson (vystoupení z celní unie) je vítaná pouze 11 % všech respondentů. Nicméně necelá polovina respondentů (46 %) nemá názor na preferovanou podobu brexitu nebo brexit jejich podnikání neovlivňuje. „Velká Británie v čele s B. Johnsonem chce do konce letošního roku připravit a schválit nová pravidla britského zahraničního obchodu. Je to velmi ambiciózní plán, který nebude snadné naplnit. Vyjednávání nebudou v mnoha případech snadná, natož hladká. O brexitu určitě ještě uslyšíme,“ domnívá se Horská.