Americký Black Friday neboli černý pátek se nezadržitelně blíží a s ním nejen smršť předvánočních slev, ale i zvýšeného náporu na obchodníky. Před časem se tento „svátek konzumu“ dostal i do České republiky a okamžitě se stal nejznámější výprodejovou akcí. Řada firem ho sice používá po celý rok, nedrží se původního posledního pátku v listopadu – letos je to 26. –, největší sílu má však stále před Vánocemi. Na zvýšenou poptávku se obchodníci připravují na více frontách, nedílnou součástí přípravy je správně nastavené CRM a optimalizace procesů, aby stihli odbavit co nejvíce zákazníků. Největší výzvy pro Black Friday shrnuje startup Pipedrive, který svou CRM platformu rozvíjí také ve své pražské pobočce.
„Pro obchodníky znamená předvánoční období obzvláště velký nápor, často spojený i se strachem z nenaplnění celoročních cílů. Mezi největší výzvy patří dostatek leadů a automatizace. S udržením správného workflow a odstraněním co největšího množství rutinních činností pomůže v první řadě kvalitní CRM, bez kterého se obchodník v digitální době prakticky nemůže obejít. Jako klíčové vnímám rovněž propojení marketingového a obchodního oddělení, jejichž práce je vzájemně provázaná a propojení by mělo fungovat i v rámci CRM. Nakonec je to perfektní zákaznická podpora, která často dokáže vytáhnout obchodníkům trn z paty. Právě proto se na ni nově soustředíme v pražském týmu v rámci interní inkubace, s cílem pokrýt v Pipedrive vše, co s prodejním cyklem souvisí,“ říká Michal Smetana, vedoucí české pobočky startupu Pipedrive.
Mějte vždy dostatek leadů
Naprosto klíčové pro práci obchodníků je v současné době dostatek kvalitních leadů (tedy potenciálních zákazníků k oslovení) z co největšího množství kanálů, jako je například web či sociální sítě. „Výkonné CRM nástroje kombinují vlastní leady i leady z externích databází, díky čemuž obchodník získá více relevantních kontaktů, které odpovídají jeho byznysu. Nástroj LeadBooster obsahuje více než 400 milionů leadů a největší podíl má na tom právě databáze Prospector,“ vysvětluje Jakub Kadlubiec, vedoucí vývoje pražské pobočky.
Udržujte efektivní propojení obchodního a marketingového oddělení
Cesty zákazníka jsou nevyzpytatelné, k nákupu produktu se mohou dostat skrze řadu klasických kanálů, jako jsou reklamní kampaně či e-mailový marketing. Avšak až 80 % přichází skrze sociální sítě, ať už se jedná o stránky daného obchodu, tržiště, nebo také skrze komunikační nástroje typu WhatsApp. K uzavření dealu je tak více než kdy dříve potřeba perfektní propojení marketingového a obchodního oddělení, a to právě prostřednictvím CRM.
Použijte CRM k udržení pracovního tempa
Rychlost je základním předpokladem pro úspěšný prodej. Pokud obchodníci na Black Friday čelí nebývalému náporu zákazníků, musí si počínat co nejefektivněji a rutinní činnosti automatizovat pomocí softwarových nástrojů. Pokročilé systémy však dokážou samy obchodníkovi ukázat, jaké činnosti dělá zbytečně, a nabídnout mu možnost automatizace. „Udržení dobrého workflow a automatizace rutinních úkonů je velkou výzvou nejen pro obchodníky, ale rovněž pro tvůrce CRM platforem. Obchodník totiž nepracuje jen s daty zákazníků, ale i s daty o svých činnostech. Díky tomu si může lépe prioritizovat leady, nebo si nastavit denní kvóty. S hledáním vlastních rezerv a udržením správného pracovního tempa by měl správný CRM pomoci,“ dodává Jakub Kadlubiec.
Kvalitní zákaznická podpora je pro obchodníky nepostradatelná
Zákaznická podpora je tichým dříčem v pozadí, kterému se často nedostává dostatek pozornosti. Jakmile však zákazník potřebuje zjistit informace o produktu či probíhající objednávce, obrací se v první řadě jejím směrem. „Zákaznická podpora musí být s obchodníky v úzkém kontaktu. To znamená mít v rámci CRM k dispozici veškerá data o zákaznících a dokázat tak lépe a rychleji odpovídat na jejich otázky a řešit jejich problémy. Zákaznická podpora má rovněž zásadní vliv na zákaznickou zkušenost a je klíčovou investicí do budování obchodních vztahů. Proto jsme se na ni rozhodli zaměřit i v rámci pražského týmu – spustili jsme interní inkubaci a postavili tým, který bude od základu vyvíjet nový produkt zaměřený právě na tuto problematiku,“ popisuje plány Michal Smetana.
Pipedrive je přední nástroj na řízení prodejů a první platforma, která je orientovaná na obchodníka. Pomáhá mu držet pracovní postup a soustředit se na aktivity, které jsou pro něj důležité. Byl založen v roce 2010 v Estonsku a pobočky má v Tallinnu, Tartu, Lisabonu, Londýně, New Yorku, Praze, Tampě/St. Petersburgu, Dublinu, díky akvizici Mailigenu v Rize a v Berlíně. Pipedrive ke svojí práci využívají obchodní týmy z více než 95 000 firem po celém světě. V České republice má tým 43 lidí, z toho 28 vývojářů a dalších IT specialistů.