Jak správně zabalit zásilku?

Nakupování na internetu je stále sílícím trendem, důvodem je obliba vlastního pohodlí, ale také rychlý způsob života, kdy říkáme ano všemu, co nám nějakým způsobem ušetří čas. Mnoho lidí si tak většinu nákupů obstarává skrze e-shopy, přičemž už se zdaleka nejedná třeba jen o oblečení a elektroniku, ale také potraviny nebo drogerii. Je třeba si uvědomit, že nákup přes internet má za následek tvorbu velkého množství odpadu, a to zejména z obalových materiálů. Často se stává, že jsou zasílané balíky vyplněny až přehnaným množstvím materiálu, a jsou tak zbytečnou zátěží pro životní prostředí. Ač se může zdát, že balení zásilek není žádná věda, hlavně ve velkém množství je potřeba o něm trochu přemýšlet. Své zkušenosti přinášejí odborníci z dopravní společnosti Der Kurier, která se specializuje na doručení do celého Německa za 1 den za ceny „ekonomy“.

Mnoho e-shopů se již uchyluje k ekologickým přístupům a balení se stává důležitým tématem. Balení lze optimalizovat následujícími způsoby:

Místo plastu papír

Používání papíru namísto plastu je základem pro ekologické balení zásilek. Je pravda, že igelitové pytle zboží narozdíl od papíru ochrání například před vlhkostí, je to ale nutné vždy a u všeho? Mnohdy místo sáčku postačí i velká papírová obálka. „Tématem je také lepicí páska, které bývá využíváno v přehnaném množství. Místo té klasické plastové, může obchodník využívat ekologičtější papírovou a vyhnout se nadměrné produkci plastového odpadu,“ říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.

Výplně

V případech, kdy se jedná o křehké zboží, je nezbytné produkt v krabici ochránit před otlučením a poničením. Nejčastějším využívaným materiálem bývá bublinková fólie nebo polystyren, které jsou sice velmi praktickým pomocníkem, ale opět vytváří obrovské množství plastového odpadu, jehož následná likvidace je náročná. Místo bublinkové fólie a jiných plastových vycpávek se tak doporučuje používat třeba vlnitou lepenku nebo staré noviny. Důležité je hlavně volit správnou velikost krabice, aby nedocházelo k až bizarním situacím, kdy je v balíku výplně více než samotného zboží. Přehnaně obrovské balíky pak také zbytečně zabírají místo v autě, kde by se normálně mohlo vejít zásilek daleko více.

Opakované použití

E-shopy, které se na ekologické balení zásilek zaměřují, postupně přecházejí na opětovné využití materiálů. K balení využívají staré krabice od jiných produktů, které by se jinak vyhodily, balíky vycpávají starými novinami. „Řešením je určitě nevyhazovat krabice od zásilek, které se vrátily a zkrátka použít vše, co jde, víckrát než jednou. V dnešní době je již možné si dokonce objednat použité krabice, které obchodníka vyjdou levněji než nové, a navíc díky nim tolik nezatěžuje životní prostředí,“ dodává Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.

Obecně jsou ekologická pravidla lépe uplatnitelná na menší produkty, které jsou méně náchylné k rozbití či poničení. Hůře se uplatňují například na větší elektrospotřebiče, ale i zde jsou možnosti, jak brát ohledy na životní prostředí. Mnoho firem dnes proto investuje to vývoje šetrných obalových materiálů.

Obal je potřeba uzpůsobit váze zboží

Ekologie je jedna věc, na druhou stranu je stále potřeba myslet na to, aby byl balík zabalen správně a účelně. Důležité je zohlednit zejména váhu zboží a balení tomu uzpůsobit, aby nedošlo k protržení obalu a dalším zbytečným komplikacím. Udává se, že balení by mělo unést alespoň pětinásobek své vlastní váhy. Toto pravidlo se nevyplatí podceňovat hlavně u dražších zásilek. Například Česká pošta také upozorňuje na to, že zásilka musí být zabalena takovým způsobem, aby do ní nemohl bez zanechání stop nikdo nepovoleně vniknout.

Je potřeba také myslet na to, že přepravní společnosti určují cenu dopravy podle rozměrů zásilky. A jak se takové rozměry určují? Zpravidla dvěma způsoby:

Volumetrická váha neboli objemová hmotnost

Zjednodušeně je volumetrická váha přepočet, kolik místa balík zabere. Objemová hmotnost se u kurýrních přeprav počítá ve většině případů z rozměrů balíku: šířka x délka x výška / 5000. Výsledek udává objemovou hmotnost, která se porovnává s reálnou hmotností balíku. Vyšší hodnotu vám pak dopravce naúčtuje.

Obvodová délka

Obvodová délka se počítá dle vzorce 2x výška + 2x šířka + délka v centimetrech. Většina přepravců nepřijímá zásilky s obvodovou délkou větší než 300 cm, případně si za takové zásilky přepravci určují příplatky. Co se týče reálné váhy balíku, dopravci jsou často omezeni hmotností 40 kg.

Zásilky by měly být snadno stohovatelné

„Rozměry a hmotnosti zásilek jsou pro přepravce důležitými parametry. Nadměrné zásilky totiž kromě toho, že zabírají mnoho prostoru v dodávce, mohou působit technické potíže na překladištích, kdy například nemohou projít automatickým tříděním a vyžadují tak individuální přístup,“ vysvětluje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier, která se zabývá rychlým a finančně dostupným doručováním do Německa.

Pro naúčtování standardních ceníkových cen přepravci vyžadují, aby zásilky byly stohovatelné, tedy nevytvářely zbytečný vzdušný prostor, když se naskládají na sebe. Pokud je to alespoň trochu možné, je tedy vhodné balit produkty do obdélníkových krabic, které lze na sebe naskládat jednoduše. Přitom by se mělo ctít již zmíněné pravidlo pětinásobku váhy.

Obecně je potřeba myslet na to, aby balíky cestu vydržely. Měly by být uzpůsobeny případným otřesům, naklánění a nárazům. Na balení se nevyplatí šetřit financemi zejména při přepravě křehkých a cenných produktů, kde by úspora na obalovém materiálu mohla naopak způsobit poničení drahého zboží.

Přemysl Lukeš je výkonným ředitelem společnosti Der Kurier, která se specializuje na dopravu do Německa. Nabízí zde službu Do Německa bez hranic, která byla uvedena na začátku roku 2018. Určena je pro B2B trh a slibuje doručení zásilky v rámci Německa nejpozději do poledne druhého dne, a to za podmínek vnitrostátní přepravy po Německu.

 

Newsletter