Jednorožci, lovebrandy i nadějné projekty. CzechCrunch Startup Awards ovládly hlasy veřejnosti a odborné poroty

Startupy se stávají stále důležitější součástí tuzemské ekonomiky, a proto je třeba upozorňovat na ty nejúspěšnější počiny, které se v českém startupovém ekosystému pohybují. S touto vizí se uskutečnil první ročník soutěže Startup Awards, pod kterou je podepsaný magazín CzechCrunch (zkráceně CC.cz). Ten si klade za cíl stát se hlavním informačním zdrojem moderního člověka. Odborná porota složená z předních jmen české startupové a technologické scény zvolila podnik s největší nadějí stát se dalším českým jednorožcem, tedy společnost s hodnotou přesahující miliardu dolarů. Tím se stal Better Stack. Cenu za startupovou osobnost roku si odnesli Daniel Hejl a Hubert Palán z Productboardu. Investiční trefu roku si odnáší investiční fond Inven Capital. Redakce CzechCrunche zvolila tento fond spadající pod ČEZ díky jeho úspěšnému lovu na německého jednorožce. Ke slovu se dostala i česká veřejnost, která nejoblíbenějším startupem prohlásila Placehunter, aplikaci doporučující výlety po Česku, Slovensku a Rakousku.

„I když se dnes věnujeme mnoha dalším tématům, českou i globální startupovou scénu sledujeme již osm let. Podíváme-li se do zpětného zrcátka, vidíme, že se tuzemský startupový ekosystém posunul o obrovský krok kupředu. Mladé technologické firmy přináší nové technologie a inovativní postupy do zkostnatělých oborů. Zároveň sledujeme, že v Česku vznikají projekty, které překračují hranice a zlepšují životy zákazníkům po celém světě. Toho si všímají zahraniční investoři a do naší země tak proudí stále větší kapitál. Aktivnější v zahraničí začínají být i české fondy. Věříme, že na tyto úspěchy stojí za to upozorňovat, aby startupy v očích veřejnosti získávaly stále větší váhu,“ vysvětluje Michal Ptáček, zakladatel a CEO CzechCrunche.

Nejnadějnější jednorožec, investiční trefa roku, největší osobnosti i cena popularity

Oceňovalo se ve čtyřech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže Startup Awards, tedy jednorožce od českého designéra Lukáše Nováka. Jako nejnadějnější mladý startup s šancí stát se dalším českým jednorožcem, založený po začátku roku 2021, vyhlásila odborná porota česko-slovenskou společnost Better Stack, zabývající se rychlým a spolehlivým řešením technických výpadků. Ty stojí firmy řádově statisíce korun. Společnost založili Juraj Masár a Veronika Kolejaková a jejich software využívá přes 90 tisíc vývojářů a 1 400 firem po celém světě. Do Better Stacku letos přední fondy investovaly 450 milionů korun.

Ocenění pro největší osobnost tuzemské startupové scény, která za posledních 12 měsíců zanechala na české scéně největší stopu, si od odborné poroty vysloužili Hubert Palán a Daniel Hejl z Productboardu. Ten se z kraje letošního roku stal v pořadí druhým českým jednorožcem. Produkty společnosti, které pomáhají firmám po celém světě porozumět trhu a reagovat na poptávku správnými digitálními produkty, v současné době využívá přes 6 000 firem. V Series D získal Productboard částku 2,5 miliardy korun. K letošnímu únoru jeho hodnota dosáhla 1,725 miliardy dolarů a svůj roh si tak vysloužil s velkým náskokem. V současnosti je považován za nejhodnotnější startup s českými kořeny.

Úspěšný lov německého jednorožce a nejpopulárnější startup

„Hlasování pro investiční trefu roku se ujala samotná redakce CzechCrunche. Za tu jsme jednoznačně zvolili úspěšný hon fondu Inven Capital na německého jednorožce Forto. Tuzemský fond do Forta investoval již před dvěma lety, loni pak firma dosáhla statusu jednorožce. V březnu letošního roku se Inven Capital navíc účastnil i dalšího investičního kola, ve kterém hodnota tohoto německého startupu vzrostla a přeskočila valuaci dvou miliard dolarů. Zajímavostí je, že poslední dvě kola vedl japonský gigant SoftBank a zúčastnili se ho i další světoví investoři. Těší nás, že se české fondy potkávají v transakcích i se světově nejúspěšnějšími hráči v oblasti venture kapitálu,“ doplňuje šéfredaktor magazínu Ondřej Holzman.

Prostor pro hlasování dostala rovněž veřejnost, která mohla podpořit svůj nejoblíbenější startup. Z více než 100 přihlášených podniků v této kategorii postoupilo po prvním kole hlasování 30 z nich. Cenu v kategorii popularity si nakonec odnesl Placehunter, který pomáhá cestovatelům, aby na cestách trávili více času objevováním než plánováním. Mobilní aplikace Elišky Hudcové a Jaroslava Janouše radí, jak se na konkrétní místo dostat, a umožnuje si oblíbené lokality v aplikaci ukládat. Stříbrné místo obsadil startup 4Trans Jaroslava Tona, zaměřující se na financování malých a středních podniků v logistice. Řidičům kamionů po celé Evropě tak pomáhá řešit problémy spojené s dlouhými splatnostmi faktur. Bronz získalo Qerko, které skrze mobilní aplikaci zjednodušuje úhradu útraty v restauracích, kavárnách a dalších podnicích.

Svůj oblíbený startup podpořilo z řad veřejnosti více než 20 tisíc hlasujících. V odborné porotě zasedly osobnosti, které za sebou mají prosperující podnikatelskou kariéru, daly vznik vlastním startupům či projektům nebo úspěšně vedly týmy v největších firmách světa i rychle rostoucích startupech – Ondřej Vlček, CEO Avastu, Jakub Nešetřil z Česko.Digital, Dita Formánková, zakladatelka Czechitas, David Pavlík, CTO Shipmonk, Květa Vostrá, zakladatelka Ytica, Tereza Macháčková, head of people v Deepnote, či Zdeněk Cendra, zakladatel CDN77.

CzechCrunch a startupy

Magazín CzechCrunch vznikl v roce 2014 a jeho cílem je stát se hlavním zdrojem informací moderního člověka. Věnuje se tématům, která hýbou Českem a světem, od byznysu a startupů přes technologie a vzdělávání až po bydlení, sport, vědu nebo dopravu. Ačkoli se dnes CzechCrunch zdaleka nevěnuje pouze startupům, stále aktivně podporuje českou startupovou scénu i dalšími projekty, například prostřednictvím mentoringového programu Startup Academy, který pomáhá mladým projektům v růstu, či skrze CzechCrunch Jobs oslovuje nadějné talenty. Pořádá také sérii hybridních eventů o tématech spojených například s e-commerce, růstem a řízením firem či s nejnovějšími technologiemi.

Newsletter