K růstu maloobchodu v květnu nejvíce přispěly eshopy. Tržby jim rostly meziročně o 19,4 %

AKTUALIZOVÁNO – Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v květnu zvýšily reálně o 2,7 procenta, stejně jako bez očištění. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně klesly o jedno procento. Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy snížily v květnu reálně o jedno procento, v tom za potraviny klesly o 2,0 procenta, za pohonné hmoty o 1,8 procenta a za nepotravinářské zboží o 0,1 procent.

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 2,7 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 5,6 %, za potraviny o 0,3 %, zatímco za pohonné hmoty klesly o 0,7 %.

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 2,7 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 5,6 %, za potraviny o 0,4 %, naopak za pohonné hmoty klesly o 0,7 %.

K meziročnímu růstu nejvíce přispěl maloobchod provozovaný prostřednictvím internetových obchodů a zásilkových služeb (růst o 19,4 %). Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly tržby především za počítačové a komunikační zařízení (o 8,6 %), za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 4,0 %), za výrobky pro domácnost (o 3,0 %) a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,6 %). Méně než loni se prodávaly pouze oděvy a obuv (pokles o 0,2 %). Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby zvýšily o 0,6 %, naopak specializovaným prodejnám s potravinami se tržby snížily o 2,8 %.

„Rozdílné rozložení velikonočních nákupů se projevilo minulý měsíc zejména u nákupů potravin, v květnu tak již vidíme korekci vysoké meziroční dynamiky a tržby potravin tak výrazně zpomalily. Po silném dubnu to však není až natolik překvapující. U nepotravinářského zboží dosáhl růst tržeb v květnu 5,6 % a ve srovnání s dubnem tak jen mírně zrychlil. Dubnová i květnová dynamika však zaostává za dosavadním celoročním průměrným růstem kolem 8 %. Za zpomalením tržeb stojí zejména slabší prodeje ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví. Tyto prodeje však bývají rozkolísané i s ohledem na počasí v daných měsících, a letošní květen byl více deštivý a chladnější než v minulém roce, což mohlo odsunout nákupy letního sortimentu zboží. Není proto nyní nutné slabší tržby vnímat negativně, teprve další měsíce potvrdí, zda se jednalo o jednorázové vlivy či skutečné zpomalení,“ okomentoval květnový výsledek hlavní ekonom ING ČR Jakub Seidler.

Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 101,0 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, potravin a potřeb pro domácnost. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením a s oděvy a obuví.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně stagnovaly. Meziročně se tržby zvýšily o 1,4 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) meziročně vzrostly o 3,1 %, naopak za opravy motorových vozidel klesly o 5,0 %.

„Maloobchodní tržby v květnu sice zklamaly, to však šlo patrně na vrub horšímu počasí a určité korekci po velikonoční potravinové nákupního horečce. Letošní dynamika maloobchodních tržeb (bez automobilů) je prozatím obdobná jako v předchozích dvou letech (kolem 5 %), domácnosti tak chuť utrácet neztrácí, ačkoli indikátory důvěry v letošním roce mírně klesají z titulu očekávaného zpomalování ekonomické aktivity. Obecně však předpokládáme, že maloobchodní tržby letos mírně ve srovnání s minulým rokem zpomalí,“ dodal Seidler.

Newsletter