Zaměstnaneckým benefitům kralují benefity spojené se stravováním. Příspěvky na stravování a občerstvení na pracovišti totiž dlouhodobě drží nejvyšší příčky v oblíbenosti. A potvrdil to i aktuální průzkum společnosti Pluxee zaměřený na zaměstnanecké benefity, který pro ni zpracovala agentura Ipsos.
Propracované systémy zaměstnaneckých benefitů má dnes mnoho zaměstnavatelů. Situace na pracovním trhu, pokud jde o pracovní síly, je totiž stále napjatá a o zaměstnance tak zatím pořád přetrvává boj. Proto je potřeba si je hýčkat. Nabídka benefitů se tedy obměňuje, i když ne nijak zásadně. Přece jen se ale postupně přizpůsobuje více přáním zaměstnanců. Stálice, mezi něž patří i podpora stravování, ale zůstávají, což potvrdil i aktuální průzkum. Zřejmě i proto, že je dnes již brána spíš jako samozřejmost než něco navíc.
Kvalitní stravování je základ
„Podle našeho nejnovějšího průzkumu je příspěvek na stravování stále zdaleka nejoblíbenějším benefitem – podporu stravování aktuálně dostává 71 % zaměstnanců,“ doplňuje Daniel Čapek ze společnosti Pluxee, největšího poskytovatele benefitů v ČR. Ukazuje se, že jde o stabilní součást benefitního balíčku, a to napříč věkovými skupinami. Firmy si uvědomují důležitost kvalitního stravování a chtějí své zaměstnance motivovat k lepším stravovacím návykům. „Z dat jasně vyplývá, že benefit příspěvku na stravování je pro zaměstnance základ – buď ho mají, nebo by ho rádi měli,“ říká Čapek.
Když stravenky, tak digitální
Letitou klasikou, co se týče formy podpory stravování zaměstnanců, jsou stravenky. „V průběhu let však celkem pochopitelně dochází mezi zaměstnanci k poklesu popularity papírových stravenek. Doba totiž nahrává elektronickým stravenkovým kartám,“ konstatuje Čapek.
Ty papírové ještě v roce 2022 využívalo 13 procent zaměstnavatelů, letos už jen 4 procenta. Elektronické stravenkové karty naopak zaznamenávají růst. Mimo jiné proto, že karta není jen obyčejnou náhradou papírových poukázek. Moderní poskytovatelé benefitních systémů ji posouvají dál – například prostřednictvím populárních cashbacků, díky nimž se zaměstnancům vrací část utracených peněz zpět. Uživatelé tím získávají reálnou úsporu při každodenním placení obědů, nákupů potravin nebo občerstvení. „Plusové body“ to přičítá i zaměstnavatelům. Protože díky cashbackům se z digitálních stravenkových karet stává benefit s vyšší vnímanou hodnotou, který nejen motivuje, ale i podporuje finanční pohodu zaměstnanců v době rostoucích životních nákladů.
Příznivý pohled na stravenky či stravenkové karty dokládá i aktuální průzkum Pluxee. Podle něj 6 z 10 zaměstnanců považuje za výhodnější řešení příspěvku na obědy právě stravenky nebo stravenkové karty. Nejčastěji (27 %) jsou stravenky vnímány jako přilepšení do rodinného rozpočtu. Necelá pětina respondentů uvedla, že si za ně dopřeje obědy v restauraci, 15 % oceňuje lepší přehled o výdajích za jídlo a 14 % si díky nim pořizuje kvalitnější a zdravější potraviny. Oproti tomu stravovací paušál, při kterém zaměstnavatel vyplácí příspěvek na stravování přímo v penězích nad rámec mzdy, ztrácí svou motivační a symbolickou hodnotu – částka totiž zaměstnanci obvykle přijde spolu se mzdou, a tím s ní v podstatě splyne. Zaměstnanci pak příspěvek nevnímají jako specifický benefit, ale jen jako součást platu.
Na oblibě získávají i firemní kantýny
Na vzestupu je rovněž stravování přímo ve firmách, a to nejen v těch výrobních, ale i administrativních. Stravování ve firemní kantýně (závodní jídelně) v současné době podle průzkumu Pluxee nabízí 27 procent zaměstnavatelů.
Možnost dát si oběd přímo ve firmě pro zaměstnance představuje komfort. Často si přitom mohou vybírat z více jídel, přičemž jedno třeba bývá i vegetariánské nebo dietní. Některé firmy jim navíc umožňují si zde koupit jídlo za zvýhodněnou cenu i domů pro rodinu. A platit se dá i v tomto případě často právě stravenkovou kartou.
Průzkum realizovala agentura Ipsos v dubnu 2025 na vzorku 1000 respondentů (zaměstnanci) a 200 (firem).