Komentář: Zavedení nových regulací reklamy na alkohol přivede lidi k levnějšímu pití, spotřebu neomezí

Pavel Kadlec, ředitel Palírny U Zeleného stromu, varuje před omezením reklamy na alkohol. Mohlo by vést k tomu, že lidé začnou preferovat levnější nápoje a tím pádem i kvantitu před vychutnáváním kvalitních značek. Podle ředitele druhého největšího českého výrobce lihovin nebude mít novela, na které v tuto chvíli pracuje Ministerstvo zdravotnictví, vliv na snížení spotřeby alkoholu a neodvrátí problémové skupiny od jeho konzumace.

„Vnímáme, že aktuální opatření jsou v tuto chvíli dostatečná, a věříme, že stejně jako my i ostatní výrobci a distributoři alkoholických nápojů přistupují k propagaci svých výrobků zodpovědně,“ říká Kadlec. Další regulace podle něj povede pouze k tomu, že omezí konkurenci mezi výrobci kvalitního alkoholu. „Například v televizi najdete reklamy jen na prémiové značky, ne na ty, které pijí problémové skupiny. Lidé díky reklamě nepijí alkohol více, spíše díky ní více přemýšlejí, co pijí a jakou značku zvolí.  Omezení reklamy na alkohol by proto naopak mohlo posílit levné nekvalitní produkty. Zkušenosti ze zahraničí navíc ukazují, že reklama nemá vliv na celkovou spotřebu. Příkladem je třeba Dánsko, kde v roce 1996 uvolnili přísná pravidla, která na reklamu na alkohol měli. Přesto je ve srovnání s půlkou 90. let v této skandinávské zemi spotřeba alkoholu nyní o 25 % nižší,“ upozorňuje Kadlec.

Reklama na alkohol je v současné době regulována jak zákonem, tak i Etickým kodexem Rady pro reklamu. Ten například zakazuje vyobrazení konzumace alkoholu lidmi mladšími 25 let, vyobrazení alkoholu jako prostředku pro zlepšení společenského postavení či zobrazení reklamy u pořadů určených dětem a mladistvým a podobně.

„Chystaná novela ministerstva zdravotnictví je dalším populistickým krokem vlády po nedávném navýšení spotřební daně na lihoviny. Právě my, výrobci lihovin, čelíme v současné době obrovské diskriminaci. Teď hrozí, že k nim přibude další. Přitom spotřeba lihovin dlouhodobě klesá, na rozdíl od vína a piva, kde roste. Alkohol je přitom jeden a pití všech jeho druhů má stejný vliv, záleží jen na vypitém množství. A toho se vypije více u piva i vína, jejich spotřeba se dokonce v posledních 25 letech zvýšila,“ dodává Kadlec.

Newsletter