Komunikace značek směrem ke generaci Z (lidí narozených přibližně mezi lety 1997 a 2012) vyžaduje specifický přístup, protože tato generace má odlišné hodnoty, preference a způsoby interakce s médii ve srovnání s předchozími generacemi. Zde jsou klíčové strategie pro efektivní komunikaci s generací Z:
- Autenticita a transparentnost
Generace Z oceňuje autentické a upřímné komunikace. Jsou skeptičtí vůči přehnaným marketingovým sdělením a preferují značky, které jsou transparentní ohledně svých hodnot, procesů a výrobků.
- Sociální média
Generace Z tráví značnou část svého času na sociálních sítích jako Instagram, TikTok, YouTube a Snapchat. Úspěšné značky vytvářejí obsah, který je nejen vizuálně atraktivní, ale také interaktivní a zapojuje uživatele.
- Rychlá a stručná komunikace
Krátké a výstižné zprávy, které rychle předají podstatu, jsou efektivní. Toto lze vidět například v oblibě krátkých videí a memů.
- Etika a sociální odpovědnost
Generace Z se zajímá o ekologii, udržitelnost, sociální spravedlnost a etické podnikání. Značky, které prokazují závazek k těmto hodnotám a aktivně přispívají ke zlepšení společnosti, mají větší šanci na získání jejich loajality. „Pokud chcete být s vaší značkou pro tuto skupinu opravdu relevantní, nestačí jen snažit se vidět svět jejich očima. Vzhledem k tomu, jak tito mladí lidé vnímají roli korporací, u kterých mají utrácet peníze, do určité míry bude potřeba, abyste svou značku doopravdy změnili. Generace Z totiž už slyšela vzletných slov a slibů dost. Teď chce pro změnu akci,“ říká Lucie Peša, marketingová specialistka z reklamní a kreativní agentury Fairy Tailors.

- Personalizace
Personalizovaný obsah a produkty jsou pro tuto generaci velmi přitažlivé. Analýza dat a využití umělé inteligence umožňují značkám poskytovat obsah a nabídky šité na míru individuálním preferencím a potřebám.
- Interakce a zapojení komunity
Interaktivní kampaně, soutěže, výzvy a další formy zapojení, které podporují aktivní účast a vytváření obsahu uživateli (user-generated content), jsou velmi účinné.

- Spolupráce s influencery
Influencery, kteří mají důvěru a vliv na sociálních sítích, mohou být klíčovými partnery v oslovování generace Z. Spolupráce s relevantními influencery může značkám pomoci získat důvěru a dosah. Přidává osobní zkušenost obchodní ředitel Fairy Tailors Ondřej Tyleček. Dodává ale, že postupně, jak se odvětví profesionalizovalo, už k podobným excesům nedochází tak často. Mínusem dnes ale může být to, že influenceři mívají placených spoluprací hned několik, a to může vést k nedostatku autenticity – obzvlášť, když jednou propagují veganské tělové mléko a jindy sušené maso. Důležité je proto hledat influencera nejen podle počtu followerů, ale i podle hodnot, které by měly být v souladu s tím, co reprezentuje vaše značka. Nechcete přece spolupracovat s někým, kdo ji svým chováním nakonec poškodí. „Rizikem mohou být také skandály a kauzy, které se pak sekundárně přenášejí i na značky. Je to stejné jako s jakoukoliv jinou známou osobností,” doplňuje Marek Nieslanik, kreativní ředitel Fairy Tailors a pokračuje: „Zajímavým posunem jsou v tomto směru AI influenceři, kteří jsou vytvořeni digitálně a nehrozí tak, že je novináři vyfotí při nějaké nepleše.”

- Inovativní technologie
Generace Z je technicky zdatná a očekává, že značky budou využívat nejnovější technologie. To zahrnuje virtuální a rozšířenou realitu, chatovací roboty, a jiné digitální inovace, které zlepšují zákaznickou zkušenost.
- Zábava a zážitky
Značky, které dokážou vytvořit zábavný a poutavý zážitek, si získávají pozornost generace Z. To může zahrnovat interaktivní webové stránky, mobilní aplikace a živé akce.
Úspěch komunikace směrem ke generaci Z vyžaduje kombinaci těchto strategií s důrazem na pochopení a respektování jejich hodnot a způsobu života.