Každá větší firma s množstvím citlivých obchodních dat potřebuje mít perfektně zvládnuté své každodenní procesy. Aby však bylo možné data sbírat a vyhodnocovat z různých systémů, které jsou pro chod společnosti klíčové, musejí se konsolidovat na jednom místě – u moderního softwaru se tak děje díky cloudové infrastruktuře, která vyniká svou dostupností, flexibilitou a prakticky neomezenou škálovatelností. Na tento trend nastupují všechny přední technologické korporace a výjimkou není ani SAP, který představil novou generaci ERP systému SAP S/4HANA Cloud, public edition.
SAP ukončí v roce 2027 podporu stávajících serverových řešení, zároveň však připravuje uživatele na novou éru. Ta se nese ve znamení sdílení tisícovek osvědčených procesů prostřednictvím cloudu, jejich automatizace a zjednodušování. Pro řadu firem je to příležitost, jak zefektivnit veškeré podnikové procesy a zbavit se návyků, každý úkon složitě schvalovat a řešit desítkami pracovníků.
Diagram rozkryje chyby v procesech
Řada našich zákazníků je hrdá na své podnikové procesy, které stavěli sami a považují je za konkurenční výhodu. Často však přehlížejí jejich procesní nedostatky nebo zastaralá technologická řešení. Obvykle jim v modernizaci brání i obava z časové investice. Pokud se však firma rozhodne své procesy hluboce analyzovat, může využít procesní diagram, kde se nejlépe projeví, zda firemní procesy probíhají hladce, nebo je tu prostor pro jejich zlepšení. Zde se ukazuje, že automatizovaná cloudová řešení fungují mnohem efektivněji.
Výhodou nové verze SAP je i to, že dokáže byznysové procesy predikovat a modelovat budoucí stav. Vizualizace procesů odhalí, jak vypadají v současnosti, a ukáže zbytečné kroky, které lze v budoucnu odstranit. Nástroj SAP Signavio umožňuje dlouhodobě sledovat úspěšnost procesních úprav a lepší řízení změn. Jeho prostřednictvím je možné monitorovat například čas strávený vytvářením faktur, vyhodnotit, kdy tento úkon trvá nepřiměřeně dlouho, kde se stala chyba a jak by se tento proces dal zlepšit.
Eliminujte zbytečné činnosti
K nejčastějším chybám, k nimž při organizaci procesů dochází, patří spousta zbytečných administrativních činností, které se časem nabalují. Procesní organizace, nákup materiálů, sjednávání objednávek, jež mají specifické parametry, jejich schvalování, hledání dodavatele, zjišťování dostupnosti a samotný nákup, kontrola a případné reklamace vyžadují neustálou aktualizaci a pozornost. Mnohé z těchto procesů jsou vázané na časový plán společnosti a možné komplikace zpomalí celý chod firem a vytváří ztráty.
SAP Cloud Application Lifecycle Management (SAP CALM) je prostředí, kde jsou dostupné všechny procesní kroky řízení změn, implementace a řízení provozu SAP systémů v cloudovém prostředí. Navíc dokáže jejich řízení, obsah a jednotlivé operace monitorovat a automatizovat. Managementu umožňuje efektivní řízení standardizovaných workshopů, přidělování týmových úkolů, předpovídání chyb pomocí strojového učení a jejich zlepšení díky reportingu.
Jak na přechod do cloudu?
Každá implementace do SAP Cloudu je individuální a závisí na preferencích a možnostech dané firmy. Při reimplementaci se jedná o novou implementaci, při které se definují nové procesy a ze starého systému se přenesou pouze kmenová data a otevřené položky. Výhodou tohoto přístupu je využití moderních technologií a úklid nevyužívaných aplikací. Při migraci systému na novou verzi dochází k zachování většiny funkcionalit a dat. Ještě je třeba zmínit hybridní implementaci, která kombinuje možnosti obou předchozích, kdy dochází k selektivní migraci.
Do rozhodování o přechodu do SAP Cloudu vstupuje i otázka finanční, časová a kapacitní. Firmy by proto při rozhodování měly zvážit jak plánování vlastních kapacit, tak oslovení kvalifikovaných konzultantů. Ti dodají pohled zvenčí a následně společnost provedou i samotnou implementací SAP Cloudu.
Peter Výboh, head of SAP v BOOTIQ SK
BiQ Group je technologická skupina postavená na proaktivním a partnerském přístupu, díky kterému její experti provázejí klienty výzvami moderního digitálního světa. Skládá se z pěti dceřiných společností rozmístěných ve dvanácti lokalitách v České republice i na Slovensku. Díky tomu může být vždy po ruce jak pro lokální šampiony, tak pro globální hráče z řad známých korporací i nadějných startupů. BiQ Group, která je součástí skupiny InTeFi Lukáše Nováka, dnes tvoří více než 400 vývojářů a dalších specialistů s expertním know-how v široké paletě technologií. Díky tomu mohou přinést komplexní službu, od vývoje na míru přes osvědčené platformy SAP, Atlassian a Kentico Xperience až po e-commerce a digitální marketing. Projekty dodává pro firmy T-Mobile, DPD, GTS Alive – ISIC, Škoda, Unipetrol, Zoot a více než stovku dalších klientů.
Konzultační firmu CC Novasoft založil v roce 2006 Vladimír Moravec s maximálně jednoduchou strategií – budovat dlouhodobé partnerství a poskytnout komplexní služby pro systém SAP. Zpočátku čítal tým 11 specialistů s dlouholetými zkušenostmi z největších IT společností. Nyní se skládá bezmála z 50 konzultantů, programátorů, analytiků či testerů, kteří díky své vysoké odbornosti dokážou realizovat SAP projekty, případně doplnit podle potřeby interní týmy firem. Hlavní vizí bylo od počátku vybudovat rodinnou firmu ve spojení s minimem interních procesů a nákladově efektivní strukturou. Se sídlem v pražské Jesenici CC Novasoft funguje pod vedením Vladimíra Moravce v prakticky nezměněné podobě dodnes. V rámci BiQ Group představuje klíčového partnera pro SAP, dodání špičkového know-how a konzultačních služeb.