Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabil nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Konec punku v IT. Firmy se začínají soustředit na přidanou hodnotu projektu, MoroSystems vidí budoucnost v důsledné práci s potřebami uživatelů

Až 86 % firem říká, že nejsou spokojené s průběhem a výsledky svých digitálních projektů, protože byl překročen rozpočet nebo termín. Podle technologicko-konzultační společnosti MoroSystems, která pomáhá předním českým i světovým firmám efektivně digitalizovat procesy a zavádět technologické inovace, je problém ve špatně nastavené spolupráci mezi dodavatelem a zadavatelem. Pouze vyrovnané vztahy, transparentnost a společné úsilí totiž vedou k projektům s největší přidanou hodnotou a předvídatelnými náklady na vývoj. Tyto poznatky MoroSystems čerpá z dosavadních zkušeností, dlouhodobých partnerství a spoluprací s předními inovátory jako Tatum, eBay nebo AEVI.

 „Zadavatelé ze všech odvětví a oborů začínají chápat, že jim kvalitní software přináší konkurenční výhodu. Dodavatelům v IT tak skončily ‚punkové‘ časy, kdy podstřelovali ceny v tendrech a následně usilovali o zahojení se na změnových požadavcích. Avšak právě tendry zůstávají stále bolavým místem na obou stranách. Zadavatelé vypisují výběrové řízení na nejnižší cenu a na vlastnosti systému, které jsou postavené na domnělých potřebách uživatelů. Navíc sami na spolupráci nebývají připraveni. Snažíme se proto o osvětu v agilním vývoji a nastavení nových standardů na IT trhu. Především vyvracíme mýtus, že vývoj softwaru na míru je jako nákup rohlíků v krámě. Naopak je třeba o něm přemýšlet jako o dlouhodobé investici, o niž je třeba se starat. A na cestu si zvolit vhodného technologického partnera, který ji pomůže zúročit,“ říká Tomáš Páral, CEO a spoluzakladatel MoroSystems.

„V praxi se často stává, že se zadavatel a dodavatel rozdělí na dva navzájem soupeřící týmy. Abychom podobné situaci předcházeli, stavíme u nás jeden společný tým tvořený jak zástupci klienta, tak našimi softwarovými inženýry. Společně pak usilujeme o naplnění cílů a přínosů projektu. V MoroSystems klienty vedeme k excelentní spolupráci a oboustranné transparentnosti. Mimo to máme skvělé zkušenosti s přenosem know-how a best practices zákazníkům. Ti od nás přebírají agilní principy a metodiku, díky nimž zlepší vlastní procesy,“ dodává Radek Teichmann, CTO MoroSystems.

Firmy v tendrech podporují podstřelování cen, samy pak končí ve vendor lock-inu

Podle průzkumu, který si v MoroSystems v roce 2020 nechali vypracovat agenturou Brand Brothers, bylo pouze 13 % zadavatelů vývoje softwaru zcela spokojeno s výsledkem všech svých projektů. K situaci však sami často přispívají tím, že vybírají dodavatele v tendrech na základě nejnižší ceny, a tím fakticky podporují její podstřelování. Sami se tak stávají obětí taktik, které z nich průběžně tahají peníze, například neustále otevřené změnové řízení a dohady o tom, co bylo součástí zadání a co je vícepráce; technologie využívané na projektu, které nejsou všeobecně známé a používané; nesprávně nastavený licenční model znemožňující vyměnit dodavatele.

„Problém tkví v chybném výběru budoucího dodavatele. Tendry založené na pouhé výměně dokumentů nevedou k úspěšnému výsledku. Řešením jsou agilní výběrová řízení založená nejen na papírových nabídkách, ale také na vzájemném poznání a chemii spolupracujících týmů, poznání zkušeností od předchozích zákazníků či zkušebním projektu, na němž si zadavatel a dodavatel vyzkouší vzájemnou spolupráci. Pokud výběr technologického partnera proběhne správně, zadavatelé násobně zvýší šanci na úspěšnou dlouhodobou spolupráci. Dlouhodobý vztah založený na vzájemné důvěře je oboustranně výhodnější, levnější a přináší lepší výsledky,“ vysvětluje Tomáš Páral.

Agile musí firma řešit do hloubky

Právě zadavatelé softwarových řešení jako AXA (dnes Uniqa), Benefit Plus nebo AstraZeneca patří do skupiny velkých či specializovaných firem, které své specifické potřeby nedokážou pokrýt katalogovým řešením. MoroSystems na projektech plní roli technologického partnera, jenž dodává nejen realizaci, ale rovněž know-how. A to jak v oblasti technologií, tak v oblasti agilního dodání projektů a šíření těchto metodik a ověřených principů do firmy a týmu zadavatele.

„V MoroSystems nejprve poznáme byznysové záměry zákazníka, abychom mohli společně hledat řešení, které mu skutečně pomůže. Následně vyvíjíme systém, jenž přinese úspory, vyšší tržby nebo zlepší interní spolupráci. Díky vysoké kvalitě komunikace, aktivnímu zájmu o potřeby klienta a know-how v oblasti organizaci vývoje se nám daří v konkurenci velkých vývojářských firem získávat světové klienty, například nově farmaceutickou společnost AstraZeneca,“ doplňuje Radek Teichmann.

„Pro vývoj nového klíčového řešení jsme oslovili několik špičkových firem, které se zabývají konzultacemi a vývojem softwaru na míru. Jako partnera jsme si vybrali MoroSystems, a to ze dvou důvodů. Ukázali perfektní znalost agilního vývoje softwaru spojenou s bohatou reálnou praxí, ze které se můžeme přiučit a agilní principy dále efektivně využívat. A přestože nepodali nejnižší nabídku, spolu s námi poodkryli skutečný rozsah projektu a umožnili nám zajistit si adekvátní rozpočet na realizaci, který budeme pro naplnění přínosů potřebovat,’“ hodnotí spolupráci s MoroSystems Vladimír Janovský, CE IBEX Lead AstraZeneca.

Více o MoroSystems

MoroSystems je brněnská technologicko-konzultační společnost, která pomáhá předním českým i světovým firmám digitalizovat procesy a zavádět technologické inovace. Pro své zákazníky navrhuje a vyvíjí aplikace, systémy a portály na míru, ať už se jedná o platební systémy, věrnostní programy a bankovní, finanční či monitorovací aplikace. K dosažení maximálního přínosu si firma zakládá na vývoji s přidanou hodnotou, jehož principy popisuje ve vlastní iniciativě No Paskvil Agile. Tou chce změnit způsob, jakým na trhu softwarového vývoje funguje spolupráce mezi dodavateli a klienty. MoroSystems disponuje nejvyšším počtem certifikovaných Atlassian expertů v Česku a na Slovensku a více než 11 let drží certifikaci Platinum Atlassian partner. Díky tomu svým zákazníkům poskytuje nejen samotné produkty této společnosti, ale také profesionální konzultace, implementaci nástrojů a podporu. Nově se také v rámci partnerství se startupem Tatum věnuje blockchainu a NFT projektům. Mezi klienty MoroSystems patří například fintechový gigant Diebold Nixdorf, globální internetové tržiště eBay nebo lídr v pojišťovnictví AXA.

 

Newsletter