Výdejní místa balíků byla během hektické předvánoční sezóny důležitou součástí doručovací sítě v České republice. Že jejich obliba rok od roku strmě roste dokládají i data balíkového přepravce GLS. V prosinci 2023 narostl počet zásilek doručených do výdejních míst ve srovnání se stejným obdobím v roce 2022 o 136 %, do balíkomatů dokonce o 1567 %. Celkově jde o trojnásobný nárůst počtu balíků přepravených do výdejních míst a boxů během prosince 2023. I přes nižší spotřebu domácností a pokles segmentu e-commerce přepravila společnost GLS o pětinu více balíků než před loňskými Vánoci. Přepravce v letošním roce plánuje rozšíření počtu vlastních balíkomatů, a to minimálně na dvojnásobek.
Přepravní společnost GLS zaznamenala během předvánoční sezóny výrazně zvýšený zájem o doručování do výdejních míst. V průběhu prosince kurýři GLS rozvezli do výdejních míst GLS Parcel Shop o 136 % balíků více než ve stejném období v roce 2022. Do balíkomatů doručili dokonce o 1567 % více balíků než v prosinci 2022. Počet přepravených zásilek v předvánočním období narostl celkově o pětinu.
„Obliba výdejních míst, a především balíkomatů v České republice rok od roku strmě roste a očekávám, že tento trend se bude projevovat i v nejbližších sezónách. Když to uvedu na datech, ještě v roce 2019 využívalo balíkomaty pouhých 8 % lidí, dnes je to již 30 %. A podobně je to i u Parcel Shopů – v roce 2019 si tam zásilky nechalo posílat 29 % lidí, nyní 46 %. Pro lidi je to pohodlnější, protože si můžou vyzvednout zásilku, kdy jim to vyhovuje. Navíc před Vánoci mnoho lidí dárky řeší opravdu až na poslední chvíli, a pak je volba výdejního místa flexibilnější variantou. Samozřejmě to neplatí pro větší a těžké zásilky, u nichž je jednoznačná preference doručení domů, nicméně před Vánoci se jednalo spíše o lehčí zásilky,“ popisuje Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika. [1]
Trend patrný v celé Evropě
V Česku GLS aktuálně doručuje do více než 1.300 Parcel Shopů a 1.500 balíkomatů, přičemž stále více se prosazují ekologické modely poháněné pouze solární energií. Přepravce tak reaguje na požadavky zákazníků a postupně přidává další a další výdejní místa s důrazem na balíkomaty, a to po celé Evropě. Například na sousedním Slovensku má GLS více než 500 Parcel Shopů a 1.000 balíkomatů, v Maďarsku 1.000 Parcel Shopů a 1.500 balíkomatů a v Rakousku provozuje přes 600 Parcel Shopů a 500 balíkomatů.
[1] Data vycházejí z každoročního průzkumu GLS prostřednictvím aplikace Instant Research společnosti Ipsos na vzorku 1000 respondentů.
GLS Group je předním poskytovatelem mezinárodní balíkové přepravy. Společnost svým zákazníkům napříč 40 zeměmi poskytuje spolehlivé a kvalitní zásilkové služby doplněné o nákladní a expresní služby. Díky rozsáhlé mezinárodní síti a výborným znalostem lokálního trhu mohou zákazníci očekávat bezproblémové, flexibilní a osobní služby napříč Evropou i mimo ni. GLS rovněž působí prostřednictvím dceřiných společností, které má ve stoprocentním vlastnictví také v Kanadě a na západním pobřeží USA. Síť GLS se skládá ze 120 ústředních a regionálních překladišť a z 1 600 dep, které využívají přibližně 35 000 dodávek a 4700 nákladních vozů. GLS zaměstnává přibližně 21 000 lidí. V roce 2022/23 dosáhla společnost GLS rekordního obratu ve výši 5,4 miliard EUR a navzdory globálním výzvám doručila 862 milionů balíků.