To, že hitem, mánií i šílenstvím tohoto léta se stala herní aplikace pro chytré telefony Pokémon GO, není žádná novinka. Na rozdíl od jiných počítačových her si ale vysloužila ocenění za to, že dokáže hráče zvednout ze židlí a křesel, a donutit je k fyzické aktivitě. Jak velký nárůst fyzické aktivity ale hráči skutečně zaznamenali?
To se snažili zjistit ve francouzské oblasti Poitou-Charentes, kde se dva místní vzdělávací a zdravotní svazy zeptaly hráčů, jak moc je pokémoni rozpohybovali. Valná většina z nich se shodla, že teď chodí víc, ale o žádný markantní nárůst se nejedná, napsal francouzský list Le Figaro.
Nestává se přitom příliš často, aby uvedení nové počítačové hry schválila a dokonce i uvítala francouzská ministryně zdravotnictví. Tentokrát ale Marisol Touraineová na Twitteru napsala: „Všem hráčům: Běžte ven, choďte, hrajte, je to dobré pro zdraví!“
Reagovala tak na skutečnost, že Pokémon GO se hraje v reálném světě, do nějž aplikace doplňuje animované postavičky. A hráč musí chodit, hledat a lovit, aby si rozšířil sbírku a postoupil na další úroveň.
Jak moc se ale hře skutečně daří hráče rozpohybovat? Od 18. do 23. srpna vyplnilo dotazník 242 hráčů. Z jejich odpovědí vyplynulo, že více než 80 procent nyní chodí víc. Více než 63 procent uvedlo, že uzpůsobují své běžné každodenní trasy, aby mohli hrát; 79 procent prohlásilo, že kvůli hře nyní chodí pěšky a 80 procent pokládá chůzi za příjemnější, když při ní honí pokémony.
Dotázaní uvedli, že během měsíce hraní hry průměrně nachodili 70 kilometrů. To je lepší než nic, ale průměrně z toho vychází 2,3 kilometru denně, tedy asi půl hodinka chůze. Mezi klady je ovšem třeba připsat skutečnost, že tahle hra nevede k větší izolaci hráčů, protože více než 40 procent dotázaných uvedlo, že díky ní se seznámili s novými lidmi.
Sociální sítě jsou plné dojemných příběhů o lidech trpících depresemi, agorafobií či autismem, kteří díky této úspěšné aplikaci dokázali vyjít ven a hrát.
Ovšem najít se dají i další informace – o zablokované krční páteři či bolavým zádům kvůli neustálému nahrbení nad mobilem. Stejně tak jsou na denním pořádku humorné historky o hráčích, kteří se tak zabrali do hry, až je zaskočily základní tělesné potřeby, i ne tak veselé zprávy o více či méně vážných nehodách, anebo dokonce úmrtích, kvůli přílišnému zaujetí hrou.