Letošní Black Friday byl skromnější, nákupy přišly dříve. Největší zájem byl o oblečení, elektro a nábytek

Víkend, který odstartoval Black Friday, se i letos mezi Čechy a Slováky nesl ve znamení zvýhodněných nákupů na e-shopech. Zákazníci utráceli přibližně stejně, kvůli inflaci však oproti loňsku za své peníze dostali méně. Největší zájem byl o módu, tu zákazníci vyhledávali až šestkrát častěji než jiné produkty. Slevových akcí pak nakupující využili rovněž u elektroniky a nábytku. Vyplývá to z analýzy více než 2 500 e-shopů, které používají inteligentní nástroje od slovenské technologické společnosti Luigi’s Box. Ta online obchodům pomáhá pochopit nákupní chování zákazníků a díky umělé inteligenci zkvalitnit uživatelskou zkušenost z nákupu.

Listopadové zvýhodněné online nákupy, které startuje Černý pátek a uzavírá Kybernetické pondělí, i letos nalákaly zákazníky na výrazné slevy. Češi a Slováci nejvíce nakupovali v módním segmentu, a to až šestkrát častěji než jakékoli jiné zboží. V průměru na e-shopu během slevového víkendu zadali funkci vyhledávání 13 062 dotazů, zatímco u všech ostatních segmentů to bylo jen 1 984. Velký zájem byl také o elektroniku, kterou nakupující hledali na rozdíl od módy čtyřikrát méně (3 313 dotazů na e-shop, tedy o 67 % více než průměr). Nábytek a domácí potřeby se ve vyhledávání objevily pětkrát méně často než oblečení (2 634 dotazů na e-shop, tedy o 33 % více než průměr).

„I letos přilákal Black Friday na e-shopy velké množství lidí, oproti loňsku však nejsou patrné tak velké rozdíly mezi jednotlivými nákupními dny. Nejsilnější dny jsou stále pátek a neděle, nejslabší pak sobota. Ale zatímco vloni byl mezi těmito dny rozdíl až 25 %, letos zákazníci v sobotu nakupovali v průměru jen o 13 % méně než ostatní dny,“ komentuje Gejza Nagy, spoluzakladatel a CEO technologické firmy Luigi’s Box. Její inteligentní nástroje pro zkvalitňování e-commerce služeb využívá přes 2 500 evropských e-shopů, mezi nimiž je i 17 firem z žebříčků Forbes TOP e-commerce 2022 CZ a SK – Datart, Pilulka, Muziker, Nay či Zoot.

Dopad války i inflace na nákupy

Oproti loňskému roku je však vidět ještě jeden trend, a totiž že zákazníci začali před Vánocemi nakupovat s předstihem. Zatímco o prvním listopadovém víkendu byl objem vyhledávání o 24 % nižší než během Black Friday, o týden později rozdíl činil již jen necelých 11 % a víkend před slevovými dny pouze 5 %. Vloni přitom rozdíl činil kolem 15 % až do posledního víkendu. „Nelze jednoznačně říct, jestli to, co zákazníci kupují, jako dárky zamýšlí. Viditelné však je, že s přibližujícím se Černým pátkem stoupá počet objednávek i celkový obrat e-shopů. Tento trend vidíme také na počtu vyhledávaných dotazů, kde naše služba dokázala za jednu sekundu zpracovat více než 500 vyhledávaných dotazů pro více než 2 500 e-shopů. Dokážete si proto představit, jaké množství dat zpracují naše servery v průběhu víkendu mezi Black Friday a Cyber Monday,“ dodává Nagy. Během pouhých čtyř dní dostaly jeho systémy přes 16,9 milionu dotazů na vyhledávání, jeho funkce Našeptávače pak poradila s nalezením správného výrobku hned v 11 milionech dotazů.

Změnám v nákupním chování se snaží přizpůsobit i samotná e-commerce scéna a e-shopy hledají cesty, jak pomoci zákazníkovi najít přesně ten produkt, který potřebuje. „Obchodníci optimalizují vyhledávání na svých e-shopech nebo používají umělou inteligenci, aby zákazníkovi doporučili nejrelevantnější produkt. Trendem se v současnosti stávají i produktové balíčky, takzvané product bundles. Tvoří je související zboží, které k sobě neoddělitelně patří, jako například lyžařské brýle, rukavice, přilba a lyže. Takový balíček je nabídnut zákazníkovi, který nemusí zboží vyhledávat po jednotlivých kategoriích, ale může si jednoduše koupit ‚vše‘ naráz. Tím uživatel ušetří čas a pro e-shop to znamená vyšší obrat,“ podotýká Gejza Nagy.

E-shopy se správně nastaveným vyhledáváním mají v průměru 2–5 % vyhledávání bez výsledku, zatímco u nesprávně nastaveného vyhledávání činí tento podíl 10–20 %, v některých případech dokonce až 40 %. Pokud zákazník nenajde, co hledá, na e-shopu nenakoupí ani za zvýhodněnou cenu, nebo nakoupí jinde. Luigi’s Box pomáhá pochopit zákaznická data a tím minimalizovat důvody nedokončené objednávky. Díky umělé inteligenci a strojovému učení umí zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání, nebo který produkt má systém zákazníkům doporučit. Optimalizace vyhledávání je jednou z klíčových věcí, na niž by se měly zaměřit právě e-shopy, které chtějí svým zákazníkům zabezpečit hladký průběh nákupního procesu. Nástroje Luigi’s Box jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě, včetně Shoptetu, Prestashopu, WooCommerce, Magento a nově také Shopify.

Více o Luigi’s Boxu

Luigi’s Box je slovenský startup, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim také pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká díky jednoduché implementaci do jakéhokoli e-shopu, která zabere pouhých pět minut. Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi. Za startupem, který vznikl v roce 2014, dnes stojí spoluzakladatelé Gejza Nagy (CEO), Tomáš Kramár (CTO) a Michal Barla (CPO). Technologie Luigi’s Boxu využívá přes 2 500 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří Electroworld, Answear, Benu, O2, Astratex, Košík.cz, NAY či LEDVANCE.

Newsletter