Lidé se připravují na náročnou zimu. O 60 % se zvýšil zájem o kamna na elektřinu a tuhá paliva, ceny letí nahoru. Vyplývá to z dat online tržiště Biano

Rostoucí ceny energií, nejistá ekonomická situace a obavy z nedostatku plynu vedou Čechy k hledání alternativních způsobů vytápění. Vyplývá to z dat online tržiště Biano zaměřeného na nábytek a další vybavení domácností a zahrad. Už na jaře se oproti minulému roku zvýšila poptávka po krbech a kamnech na pevná paliva a elektřinu o 60 %. Tento zvýšený zájem pokračoval i přes letní měsíce, přestože letošní léto bylo pátým nejteplejším od počátku měření v roce 1775. Výrazně vyšší je také poptávka po tuhých palivech, jako jsou brikety či pelety do kamen. Se zvýšeným zájmem a blížícím se začátkem topné sezony nyní ceny kamen a krbů začínají opět růst – průměrná cena v září oproti červnu vzrostla o 68 %.

Michal Zelinka, CEO platformy Biano

Data české technologické společnosti Biano ukazují, že se Češi připravují na náročnou zimu z pohledu vytápění. Poptávka po kamnech a krbech na elektřinu a tuhá paliva byla mezi březnem a srpnem zhruba o 60 % vyšší než minulý rok. Mezi nejprodávanější produkty patří jak elektrická kamna, tak kamna na tuhá paliva nebo krby na bioetanol. Statistiky vyhledávání na Googlu také potvrzují, že roste i zájem o tuhá paliva. Například vyhledávání dřevěných pelet meziročně vzrostlo o téměř 180 %, briket do krbů pak o 118 %.

„Z našich dat vyplývá, že poptávka po kamnech a krbech se oproti minulému roku výrazně zvýšila. Sezona kamen a krbů navíc typicky začíná až na podzim, a tak je tento zvýšený zájem neobvyklý. Poptávka začala značně růst v březnu a dubnu, tedy v měsících, kdy obvykle naopak klesá. Vysvětlujeme si to začátkem ozbrojeného konfliktu na Ukrajině a aktuální nejistotou ohledně dodávek plynu. To naznačuje i fakt, že zvýšený zájem trval také během velice horkého léta, kdy bychom spíše očekávali tu úplně nejnižší poptávku,“ vysvětluje trend Michal Zelinka, CEO platformy Biano.

Poptávka a inflace způsobují rychlý nárůst cen

Jaro a léto jsou pro nákup kamen a krbů neobvyklým obdobím, a tak byly příznivé i ceny těchto produktů. Na vůbec nejnižší průměrné ceny mohli zákazníci narazit v červnu. Od té doby se však trend rychle obrátil a ceny zboží v kategorii kamen a krbů v průměru narostly o 68 %. Aktuální ceny jsou dokonce o 27 % vyšší než loni touto dobou a o 13 % vyšší, než bylo loňské prosincové maximum.

„Na rychle rostoucích cenách daleko nad loňské úrovně se podepisuje jak vysoká inflace, tak neobvykle vysoká poptávka v letních měsících,“ odhaduje Zelinka. „S příchodem podzimu a začátkem topné sezony ceny i nadále porostou a na maximum narazí pravděpodobně v prosinci, stejně jako každý rok. Už nyní jsou přitom ceny nad loňským prosincovým průměrem. Jedinou otázkou tak zůstává, jak vysoko ceny do prosince vystřelí,“ dodává.

E-commerce stagnuje, Biano nadále roste

„Po ekonomické stránce je současná situace složitá. Obezřetnost lidí je kromě vyšší poptávky po zboží v segmentu kamen a pevných paliv patrná také v odlivu poptávky v jiných segmentech, zejména v oblasti luxusních produktů. V okolí vidíme, že obecně pro e-commerce nastávají složitější časy. V našem segmentu se to samozřejmě projevuje také, ale zatím se to nezdá být tak zásadní. Biano jako takové stále roste, ačkoli počítáme s tím, že růst nebude tak výrazný, jako tomu bylo v minulých letech. I v případě, že by se krize nadále prohlubovala, se jako společnost o své fungování neobáváme,“ hodnotí Zelinka současnou ekonomickou situaci.

Společnost Biano v loňském roce dosáhla na rekordní hodnotu zboží, které se přes něj prodalo – celkem 1,7 miliardy korun. Profitabilní platforma své zisky z velké části investuje zpět do vývoje technologií, jako je umělá inteligence, které zákazníkům ulehčují nákup a rozšiřování značky. Funkce založené na vlastní umělé inteligenci navíc Biano umožňuje využívat i partnerským e-shopům. Ještě letos plánuje expanzi na svůj již osmý trh – do Řecka.

Více o společnosti Biano

Biano je česká technologická společnost, která skrze nejnovější technologie digitalizuje nakupování nábytku a dekorací. Platforma Biano doprovází zákazníky během celé cesty vybavování jejich domácnosti, od nápadu a inspirace přes navrhování interiéru až po hledání toho perfektního vybavení a sdílení zkušeností s komunitou. Český startup vyvíjí vlastní technologie využívající umělou inteligenci a neuronové sítě, které mu umožňují překonávat i tradiční výzvy nakupování nábytku online, jako je srovnávání cen či záruka kvality. Biano vzniklo v roce 2015, kdy do něj počáteční investici vložila skupina Miton. Dnes Biano působí v sedmi zemích, připravuje expanzi do Řecka a stále rozšiřuje svůj tým více než 50 lidí.

Newsletter