Česká digitální přepravní platforma Liftago podala proti Taxify návrh předběžného opatření 12. září 2018, a to s cílem dosažení dodržování platných zákonných podmínek, které společnost Taxify opakovaně porušuje. Liftago v předběžném opatření požaduje, aby Taxify nadále provozovalo své služby výhradně prostřednictvím prověřených řidičů – s taxi licencemi a registrovanými vozy. Rozhodnutí soudu dnes potvrdil Ondřej Krátký, spoluzakladatel a ředitel společnosti Liftago, která aktuálně působí v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Liberci a Zlíně a chystá rozšíření do dalších měst.
Předběžné opatření se dle verdiktu soudu týká všech měst, v nichž Taxify svou činnost provozuje, s výjimkou Prahy, kde již soudní řízení probíhá. Formu soudní cesty zvolilo Liftago s ohledem na její přímý a transparentní charakter.
„Nejsme fandové stávek a podobných projevů nesouhlasu. Věříme ve zdravou konkurenci, odpovědnou modernizaci zákonů, i v to, že pozitivní změny v dopravě můžeme dosáhnout eticky. Velmi rád se zúčastním i veřejné debaty k tématu modernizace a dodržování zákonů se zástupci společností Uber nebo Taxify,” říká Ondřej Krátký. Taxify podle něj nemusí přerušovat svoji činnost, musí teď pouze fungovat prostřednictvím prověřených řidičů a registrovaných vozů. Navzdory svým nedávným prohlášením nechává Taxify své řidiče vozit zákazníky nejen bez splnění potřebných zákonných požadavků, ale také bez prověření trestní bezúhonnosti.
„Konkurenční služby porušující stávající zákon bohužel nemají žádnou motivaci ke zlepšení pravidel pro všechny na trhu,“ říká k aktuální situaci Ondřej Krátký s tím, že kvalitní a legální službu přepravy prostřednictvím aplikace lze provozovat i za současných, ač zastaralých zákonných podmínek. „Zneužívání odpovědnosti řidičů považujeme za nezákonné, a zejména neetické. Jsou to totiž právě řidiči, na které kontroly míří, jako například v noci na neděli v Ostravě. Platformy typu Taxify či Uber žádnou odpovědnost nenesou, v jejich podání jsou pouze zprostředkovateli služby,“ upozorňuje Krátký na fakt, že případný postih z nelegálního poskytování taxislužby nese zejména řidič samotný. Dle jeho slov sám nezná žádný příklad vyspělé ekonomiky, kde se digitální ekonomika v přepravě provozuje prostřednictvím amatérských řidičů bez moderní licence.
Už jeden návrh předběžného opatření proti společnosti Taxify podalo již v červenci 2017 Sdružení pražských provozovatelů TAXIslužby, a to s ohledem na nekalosoutěžní jednání Taxify na území Prahy, ovšem neúspěšně. Předběžné opatření dle soudu bylo podáno s přílišným časovým odstupem od vstupu Taxify na trh a řízení nadále pokračuje formou klasického soudního řízení, jehož další jednání proběhne v říjnu. V reakci na vstup Taxify do dalších měst se předběžným opatřením bránili letos v srpnu i zástupci plzeňských taxikářů, kteří tentokrát dosáhli zákazu provozování služby Taxify na území města Plzně. Společnost Taxify nicméně nařízení českého soudu ignoruje s tím, že předmětem její činnosti je ono „provozování softwarové platformy“. To by však nyní mělo skončit „Aktuální předběžné opatření Městského soudu v Praze společnosti Taxify jasně zakazuje nelegální službu nejen provozovat, ale také zprostředkovávat,” říká Marek Hejduk, z advokátní kanceláře Urban & Hejduk, která Liftago ve soudním řízení zastupuje.
Liftago je součástí pracovní skupiny pro novelizaci silničního zákona, která by měla obsahovat i zmiňovanou odpovědnost platforem a větší prostor pro inovace. Dlouhodobě poskytuje městům i státním orgánům data i spolupráci s cílem českou legislativu modernizovat.