Americká výnosová křivka se napřimuje díky poklesu výnosů středních splatností. Dolar krátce zpevnil pod 1,1300 za euro. Koruna dnes slábne nad 24,90 za euro a proti dolaru nad 22,00.

Loňský rok byl šancí pro odvážné, díky proaktivitě vyrostla IT náborová agentura Nymble téměř trojnásobně

Česká náborová agentura Nymble, která se specializuje výhradně na nábor IT profesionálů, hlásí za loňský rok o 160 % vyšší obrat oproti roku 2019, a to i navzdory zpomalení trhu v důsledku globální pandemie a vládních opatření. Zatímco v roce 2019 měla obrat 11,5 milionu korun, za loňský rok to bylo již 30 milionů. Příčinu vidí Nymble v tom, že jeho klienti právě v době nejistoty nepolevili v náboru, naopak ještě přidali. Za rok 2020 dostala náborová agentura na pohovory přes 400 seniorních talentů, přičemž platí, že klienti na interview akceptovali v průměru 85 % prezentovaných kandidátů.

Václav Myšák (vlevo) & Miroslav Vaško
Václav Myšák (vlevo) & Miroslav Vaško

Navzdory všemu považujeme rok 2020 za jeden z nejúspěšnějších v historii firmy. Covidová krize nám všem nastavila zrcadlo v profesní i osobní sféře. Mnohem více jsme se snažili soustředit na podstatu toho, co, pro koho a jak kvalitně děláme,“ popisuje situaci v loňském roce Miroslav Vaško, spoluzakladatel české náborové agentury Nymble.

Nymble rostl, přestože v důsledku covidové krize přišel o šedesát procent zákazníků, z nichž většina byla z oblasti travel byznysu. Firma se v reakci na nastalé události zaměřila zejména na vyzrálou klientelu, která poptává seniorní pracovníky a ucelené služby na míru. Právě v komplexitě služby přitom Vaško vidí budoucnost a chápe ji jako zhodnocení potenciálu úspěšné spolupráce s klíčovými klienty.

Definice „kvalitního“ klienta

Pro IT náborovou agenturu bylo klíčové zejména přimět klienty k otevřené diskusi o změnách, které jsou nezbytné k efektivní spolupráci. „Mnohem více jsme začali měřit náš výkon i aktivitu klienta a pracovat s relevantními daty. Bylo ale potřeba změnit i přístup samotných firem. Podařilo se nám tak nastavit fungující partnerství, kdy si vzájemně nasloucháme a kde pojmy jako candidate engagement nebo candidate experience nejsou jen trendy výrazy, ale důležité fungující aspekty,“ dodává spoluzakladatel agentury.

Budování dobrého vztahu s firmou již od prvního kontaktu i samotný průběh pohovoru jsou důležité také pro samotné potenciální kandidáty. Podle Miroslava Vaška totiž na souznění s firemní kulturou či chemii při vzájemné komunikaci dají při výběru zaměstnání více než třeba na finanční ohodnocení: „Pokud tyto zdánlivě nedůležité věci fungují v praxi dobře, má to podstatný vliv na pozitivní vnímání firmy uchazeči zvenku. V našich očích jsou to jedny z atributů, které by měl dobrý a kvalitní klient splňovat.“

Dvakrát překonat plány

Za nejzajímavější úspěch v loňském roce považují zakladatelé Nymble spolupráci s nově vzniklou pražskou pobočkou amerického unicorn startupu Outreach. Jeho cílem bylo získat 20 lokálních špiček v oboru, i díky české náborové agentuře se mu ale podařilo překonat hiring plány na rok 2020 o více než dvojnásobek. Navzdory tomu, že v IT dlouhodobě převládá poptávka po seniorních pracovnících nad nabídkou trhu. Ty nejlepší si přitom firmy nesmírně hlídají, zejména v krizových situacích.

Klíčové pro úspěch byly podle Vaška jasný byznys plán a proaktivita: „Dobrý kandidát je pryč během jednotek dnů, maximálně týdnů. Rychlost tak musí přicházet v kombinaci s jinými atributy, které mají na candidate experience vliv. Například výběr samotných lidí, kteří firmu na pohovorech reprezentují nejen z hlediska technických kompetencí, ale i firemních hodnot a kultury.“ Na jediného seniorního inženýra, který byl ochoten zvážit novou pracovní příležitost, tak vloni náboráři z Nymble oslovili někdy i 150 až 200 pasivních kandidátů.

Při hledání nejvhodnějších lidí Nymble kombinuje několik přístupů a zdrojů. Rozhoduje však spíše způsob práce s kandidáty než samotná velikost jejich databáze. Vhodnost kandidáta totiž ovlivňují faktory jako náplň práce a používané technologie, culture fit, ambice uchazeče či dlouhodobé výhledy na kariéru.

O tom, že svým klientům i kandidátům Nymble rozumí, svědčí i 85% akceptovatelnost prezentovaných talentů na první kolo pohovoru. Vloni jich takto česká agentura přivedla na interview 400, z toho bylo 80 dosazeno na seniorní pozice v IT. Kvůli současným omezením měly firmy zájem primárně o lokální talenty. Situace se však začíná pomalu uvolňovat a zajímavým trendem může být i vzdálená (remote) spolupráce se zahraničními IT profesionály.

O práci jen z kanceláře není zájem

Podle zkušeností Nymble si práce na dálku získala významnou oblibu i mezi samotnými vývojáři a programátory. „Obrovským trendem se stal hybridní model, který kombinuje práci z domova nebo vzdáleně s prací v kanceláři. Podle našeho průzkumu ze začátku letoška už výhradně v kanceláři nechce pracovat nikdo,“ vysvětluje Vaško. Výsledky ukázaly, že 93 % IT profesionálů chce pracovat vzdáleně alespoň dva dny v týdnu, každý pátý (18 %) by pak pracoval ryze z domova.

Hlavními důvody, proč je home office mezi IT profesionály tolik oblíbený, jsou čas ušetřený cestováním (83 %), více času na sebe i rodinu (68 %), možnost si přispat (58 %) a flexibilita pracovní doby (56 %). Současně je to také důvod, proč tři ze čtyř (73 %) považují rok 2020 za lepší než 2019, covidové pandemii navzdory. A obdobná očekávání mají také od letoška.

Pozitivní změny v kariéře očekává od roku 2021 podle průzkumu 88 % vývojářů a odborníků z IT. Dvě třetiny (63 %) z nich se nejvíce těší na nové zajímavé projekty, které budou mít pozitivní dopad a rozvinou i jejich profesní znalosti. Každý druhý (54 %) pak věří v lepší vyvážení práce s osobním životem. „Je evidentní trend směrem ke zlepšování kvality práce a jejího přínosu pro svět i samotného vývojáře. Společně s přátelským a fungujícím týmem jde o jejich hlavní profesní motivaci,“ uzavírá Miroslav Vaško.

Více o Nymble.eu

Česká náborová agentura Nymble je partnerem technologických firem a startupů, které chtějí najít ty nejlepší kolegy do jejich týmů. Zajistí vhodné profesionály s velmi specifickým zaměřením, včetně jejich relokace na globální úrovni. Díky bohatým zkušenostem zakladatelů Václava Myšáka a Miroslava Vaška je agentura efektivním partnerem pro ambiciózní firmy, které chtějí růst – důkazem je přes 50 úspěšně realizovaných projektů pro klienty jako Skype, Twisto., Outreach či Alza.cz, v minulosti pak N26, Delivery Hero, iflix nebo Jumpshot.

Newsletter