Různá struktura, formát i obsah exekučních dokumentů působily nejistotu a zmatek u všech účastníků řízení. V písemnostech, které dlužníci od exekutorských úřadů obdrželi, nezřídka chybělo základní poučení, vyčíslení nákladů exekuce po jednotlivých položkách, nebo telefonický kontakt na příslušného exekutora. Tuto praxi nyní Ministerstvo spravedlnosti mění a sjednocuje vyhláškou. Dokumenty mají být jednotné a především přehlednější.
„Vzhledem k přibývajícím mnohočetným exekucím a k délce exekučních řízení považuji za nutné, aby se dlužníci včas a srozumitelnou formou dozvěděli o svých právech i povinnostech. Zkrátka, aby věděli, co po nich kdo chce a co mají dělat. U dosavadních písemností to byl složitý úkol i pro sociální pracovníky nebo lidi s právním vzděláním,“ uvedl ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Počet lidí se čtyřmi a více exekucemi narostl mezi lety 2015 a 2016 o deset procent, na 413 tisíc lidí.
„Při práci s našimi klienty jsme zjistili, že existuje zhruba tolik podob dokumentů soudních exekutorů, kolik je exekučních úřadů. Myslíme si, že někteří exekutoři formulují výzvu ke splnění vymáhané povinnosti schválně nepřehledně,“ doplnil Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni, která novou podobu formulářů přivítala.
Současný stav není příznivý ani pro účastníky řízení, ani pro další osoby (například zaměstnavatele). Navrženou vyhláškou chce Ministerstvo spravedlnosti odstranit dosavadní nejistotu a zmatky, které rozdílné formuláře v praxi způsobovaly.
Novinkou je například zavedení tabulky, která přehledně uvádí jméno dlužníka a věřitele, vymáhanou částku nebo jednotlivé položky nákladů exekuce. Zároveň dlužník obdrží informace o průběhu exekučního řízení a jednotlivé kroky exekučního řízení znázorněné v přehledném schématu a odkaz na webové stránky Ministerstva spravedlnosti, kde najde další potřebné informace.
Ministerstvo spravedlnosti počítá s účinností vyhlášky šest měsíců po vyhlášení ve Sbírce zákonů, tedy v první polovině příštího roku.