Mobilní zařízení se derou do popředí online nakupování. Už přibližně 70 % všech návštěv e-shopů tvoří přístupy z mobilních telefonů, jak ukazují aktuální data společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Na telefonech se nyní uskuteční okolo 60 % objednávek, jejich průměrná hodnota ale přitom zůstává nižší ve srovnání s objednávkami z počítačů. Nejen online tržiště, ale také e-shopy s vlastními nákupními aplikacemi pak nákupní chování ve spotřebitelích ještě více posilují.
Na mobilních obrazovkách si lidé zboží většinou prohlíží a nakupují až na počítačích. Zatímco návštěvám e-shopů v 70 % dominují telefony, poměr mezi realizovanými objednávkami je poněkud vyrovnanější. Přibližně 60 % se uskuteční z mobilů a 40 % z počítačů. Z návštěvníka na počítači se tedy stává zákazník téměř dvakrát častěji.
Menší objednávky řešíme na telefonu
Pro velkou část e-shopů je již standardní, že většinu objednávek spotřebitelé uskuteční z mobilních zařízení. „Z telefonů lidé vyřizují hlavně menší objednávky na e-shopech, které dobře znají, takže je vyřídí vcelku rychle. Z počítače si spíše déle a pořádně prohlíží nabídku obchodů a zjišťují informace o dosud neznámých produktech,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.
Rostoucí trend nakupování s pomocí telefonu stále roste a vnímá ho také Vítězslav Polášek, majitel e-shopu se zbožím pro domácí mazlíčky Granulebardog.cz. „Pozorujeme výrazný nárůst nákupů z mobilních zařízení, zatímco nákupy z počítačů mírně klesají. Více než polovina našich zákazníků již objednávku vyřídí přes telefon. Je to pro ně jednodušší a pohodlnější zejména u opakovaných nákupů granulí.“
Dražší zboží pořizujeme na počítači
Výhodou počítačů je lepší zobrazení určitých funkcí, jako může být srovnání produktů nebo třeba pohodlné rozkliknutí většího množství položek do záložek. Proto část návštěvníků stále objednává z počítače, přičemž hodnota nákupu je zpravidla vyšší. „Objednávky z počítačů bývají hodnotnější. Zákazníci si totiž často pečlivě prohlížejí produkty, porovnávají ceny a studují parametry, což vede k vyššímu průměrnému výdaji na jednu objednávku,“ komentuje Michal Benatzky. Dodává ale, že záleží na konkrétním oboru podnikání. Jinak lidé nakupují například v segmentu kosmetiky a odlišně se chovají u elektroniky.
Aplikace posilují nákupní chování
Mobilní aplikace dnes již nejsou výsadou pouze online tržišť a velkých e-commerce hráčů. Svou vlastní může mít s relativně nízkými náklady na vývoj prakticky každý e-shop. Aplikace pak posiluje loajalitu ke značce, protože uživatel dostává různé notifikace s výhodnými nabídkami, vývojem ceny či dostupností výrobku. „Mobilní aplikace přinášejí e-shopům další kanál, kterým mohou oslovit zákazníky a podpořit růst tržeb. Personalizované notifikace jsou navíc mnohem účinnější než třeba sdělení skrze sociální sítě nebo newslettery,“ říká Adam Růžička ze studia LetItApp, které vyvíjí mobilních aplikací pro e-shopy.
Lepší komunikace s uživateli skýtá příležitost pro častější používání aplikace a zvyšování celoživotní hodnoty zákazníka. E-shopy, které mají vlastní aplikaci, mohou získat konkurenční výhodu a posílit tak svou pozici na trhu. „Klíčovým faktorem úspěchu je aktivní interakce se zákazníky, jinak zůstane potenciál aplikace nevyužitý. Šikovní e-shopaři totiž mohou zaznamenat růst tržeb až o nižší desítky procent,“ doplňuje závěrem Adam Růžička.