Na průměrnou ojetinu zvládnou Češi ušetřit za 5 let, na Oktávku o 4 měsíce rychleji

Minimálně čtyři z pěti českých domácností (82 %) měsíčně ušetří alespoň 10 % svého platu. Pokud si tedy v budoucnu chtějí pořídit ojetý automobil, neměli by na něj šetřit více než 5 let. Průměrnou Škodu Octavia si zvládne Čech přivézt domů za čtyři roky a osm měsíců. Nákup ojetého vozu volí stále více českých řidičů a častěji automobil vnímají jako investici. Data vyplývají z každoroční zprávy společnosti Intrum Czech založené na průzkumu, který je souběžně prováděn ve 24 zemích v Evropě a z pravidelné analýzy sekundárního automobilového trhu, kterou provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Střední hodnota ceny ojetého automobilu na českém trhu aktuálně činí 194 900 korun a již několik měsíců významně nekolísá. Průměrná hrubá mzda v České republice podle Českého statistického úřadu dosáhla ve třetím čtvrtletí roku 2022 hodnoty 39 858 Kč, což je o 2 295 Kč (6,1 %) více než ve stejném období roku 2021. Čistá průměrná mzda pak bez daňových úlev činí 32 059 korun. Jak snadno tedy mohou české domácnosti na průměrný ojetý vůz ušetřit?

Pětině domácností zůstane po zaplacení všech měsíčních účtů 35-50 % jejich výplaty. 17 % lidí zbude na účtu 10-20 %, dalším 17 % 20-35 % a dalším 17 % dokonce 50 %. Jedna pětina Čechů musí vyjít pouze s 10 % z jejich příjmů a 9 % domácností dokonce s 5 procenty. Podle společnosti Intrum Czech tak tedy minimálně 82 % Čechů měsíčně dokáže ušetřit alespoň 10 % své výplaty, což je při průměrné čisté mzdě 32 tisíc korun částka, se kterou se pro nákup ojetého vozu dá „pracovat“.

A jak je to tedy převedeno do praxe? Rozdělme si to na dva příklady. Bez ohledu na značku a model ojetého automobilu činí střední hodnota ceny na českém trhu 194.900 korun. Při úspoře na vůz ve výši alespoň 10 % svého platu (3 206 Kč) tak šetří průměrný Čech na průměrnou ojetinu 60,7 měsíce, tedy cca 5 let. Druhým modelovým příkladem je Škoda Octavia, která byla nejčastěji nabízeným modelem ojetých vozů na českém trhu s cenovým mediánem 180 500 korun. V případě totožné měsíční úspory 3 206 korun by si tak průměrný Čech dokázal pořídit průměrnou „Oktávku“ za cca 56,3 měsíců, což představuje čtyři roky a osm měsíců.

Opravdu je auto nutností? „Odpověď je a vždy bude pro každou domácnost individuální. Nicméně, v dnešních dnech, kdy jsou auta na českém trhu stále nedostatkovým zbožím, jsou stále více vnímána i jako investice,“ vysvětluje generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová a pokračuje: „Zejména ojeté automobily si zachovávají svou hodnotu mnohem intenzivněji, než tomu bylo před začátkem krize. Dá se spíše předpokládat, že ceny aut půjdou v příštím roce nahoru, a proto již teď evidujeme rostoucí zájem o nákup vozů ještě před zdražením. Chybějící finanční prostředky stále více zákazníků doplňuje úvěrem.“

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,7 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost AURES Holdings se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter