Na trh práce přichází generace Z. Má jiné nároky a firmy se přizpůsobují

Zvyšuje se zájem o absolventy z generace Z. Ti mají jedinečnou schopnost rychle se učit novým věcem, ale i jiné nároky na work-life balance a pracovní prostředí

Generace Z přichází do českých firem a společně s jejím nástupem se mění způsob, jakým firmy přemýšlí o svých kancelářích, ale i zaměstnancích obecně. “Zoomeři” mají jiné priority a nároky na to, v jakém prostředí pracují. Zajímá je work-life balance, udržitelnost, smysluplná práce, kvalitní pracovní prostředí a mají často vyšší mzdová očekávání.

Příslušníci generace Z si více váží svého času a chtějí ho trávit kvalitně jak v práci, tak ve volném čase. Zaměstnání pro ně neznamená 40 hodin měsíčně strávených někde, kde jim to nedává smysl. Kladou důraz na smysluplnost a obecně požadují více peněz za méně času stráveného prací. Důležitá pro ně je například flexibilita pracovní doby a odměna závislá na výkonu.

Firmám ale na oplátku mají co nabídnout. Velice atraktivní je například jejich schopnost rychle se učit novým věcem. Generace Z už přece jen vyrůstala v rychle měnící se době technologií, a schopnost přizpůsobit se je tak pro ni klíčová.

Zaměstnavatelé mají o zaměstnance z generace Z čím dál větší zájem a cítí nutnost přizpůsobit se jejich očekávání. Mladým zaměstnancům řada z nich nabízí startovací programy, které jim umožní si vyzkoušet více typů činností a práci v oborově pestrém kolektivu hned ze začátku pracovního poměru. Budoucím absolventům vysokých škol pak nabízí práci na zkrácený úvazek již v posledním ročníku VŠ, firmy díky tomu dokážou lépe odhadnout, s kolika zaměstnanci mohou v následujícím období počítat.

Kromě práce zajímá generaci Z také prostředí, ve kterém pracují. Stoupá zájem zaměstnanců o možnost práce na home office a firmy tomu přizpůsobují své kanceláře. Na popularitě získávají hotdesky, které firmám umožní mít v kanceláři více prostoru a eliminují nutnost provozovat kancelář dostatečně velkou pro všechny zaměstnance, ale i relax zóny, které zaměstnance v poslední době lákají. Pracovní prostředí se tak mění směrem od klasických stolů k více otevřenému prostoru, který nabídne více možností a generaci Z pomůže podat maximální výkon.

Firmy proto čím dál více upouští od klasických kanceláří a nechávají si s jejich designem a realizací poradit od odborníků. “Trend, který jsme v minulosti pozorovali primárně u velkých korporátů získává na popularitě i ve středně velkých firmách, které si uvědomují vliv pracovního prostředí na jejich fungování.” Říká Ing. Michal Gróf, obchodní ředitel brněnské firmy U1, která se zabývá kompletní dodávkou kancelářských prostor.

A jak bude trend pokračovat? Dá se očekávat, že příchod této generace podpoří trend work-life balance, který je u nás v poslední době hojně diskutovaný. S příchodem většího počtu zaměstnanců, kteří mají zájem o hybridní typ práce – tedy střídání práce z kanceláře a z domu – lze očekávat ještě větší adaptaci firem na distanční systém práce, ale i možnou snahu firem udržet své zaměstnance v kancelářích, například právě tím, že budou kvalitně zpracované a firmy je tak zahrnou do seznamu benefitů v pracovních inzerátech.

Společnost U1 space design je předním dodavatelem komerčních interiérů a lídrem v oblasti jejich designu. Společnost U1 působí na českém i zahraničním trhu. Společnost se specializuje na poskytování komplexních služeb v oblasti komerčních interiérů – výzkum, design interiérů, dodávka nábytku, stavební a technologické práce a management projektu.

Newsletter