Aktuální změny na e-commerce scéně napovídají, jaká bude podzimní nákupní sezóna. Kategorie e-shopů s chovatelskými potřebami zažívá skokový nárůst o 80 %, o 26 % se zvýšil počet e-shopů s dekoracemi, jak ukazují aktuální data společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Naopak opadá zájem o vybavení domácnosti, z této kategorie ubylo 40 % e-shopů, poklesl také počet internetových hobby obchodů zaměřených na kutily, a to o 32 %. Oproti minulým sezónám se mění i návyky kupujících – na oblibě roste personalizované zboží či udržitelné a etické nákupy.
Pozoruhodným skokanem je kategorie chovatelství, která v posledních dvou měsících zaznamenala nárůst o rekordních 80 % oproti dlouhodobému průměru. E-shopy v této kategorii nyní představují 4,3 % všech internetových obchodů platformy Upgates. „Tento trend odráží vyšší počet domácích mazlíčků, kteří se během pandemických let stali nedílnou součástí mnoha domácností. S příchodem podzimu získává na popularitě i kategorie dekorací, kdy lidé tvoří útulnější atmosféru podzimními motivy či svíčkami,“ uvádí Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates. Rostoucí zájem o zvelebování domova dokládá vyšší počet e-shopů s dekoracemi, a to konkrétně o 26 % ve srovnání s běžným průměrem. Dekorace pak tvoří 9,5 % e-shopů.
Na druhé straně se e-commerce setkává s opadnutím zájmu o vybavení do domácnosti, počet e-shopů z této kategorie zaznamenal pokles o 40 % vzhledem k průměru (z 7,3 % na 4,3 %). Podobně jsou na tom internetové obchody cílící na kutily, množství e-shopů se zbožím pro hobby a volný čas kleslo přibližně o třetinu při srovnání s dlouhodobým průměrem (z 14,1 % na 9,5 %).
Nejpočetněji zastoupené kategorie tvoří v současné době na první příčce oblečení a doplňky (11,2 %), dekorace (9,5 %) a zboží pro hobby a volný čas (9,5 %).
Zbožím na míru proti marketplacům
I letošní sezónu poznamená vzestup internetových tržišť, tzv. marketplaces. Ta už si v Česku zvládla vybudovat silnější pozici, proto může být letošní rok trochu jiný. „Tržiště jsou silnou konkurencí především pro e-shopy, které prodávají ne zcela unikátní zboží. Kdo naopak na internetu prodává vlastní výrobu nebo specifické produkty, jako jsou nemasové kosmetické značky, originální dekorace či bytové doplňky, toho existence těchto platforem příliš neovlivňuje,“ uvádí Michal Benatzky a dodává, že spotřebitelé více než kdy jindy oceňují individuální zpracování, protože personalizované zboží přesně odpovídá jejich vkusu či potřebám.
Jake Hladík z e-shopu podpultovky.eu, který nabízí potravinářské produkty z limitovaných edic nebo z jiných zemí, pozoruje skromnější přístup spotřebitelů v případě citlivost na cenu: „Zákazníci k nám chodí pro kvalitnější verze známých produktů ze zahraničí či jejich další příchutě, tudíž po levnějších alternativách nepokukují, ale na rostoucí ceny někteří z nich samozřejmě negativně reagují. Například snížením počtu objednávaných kusů. Někteří z nich jsou zvyklí si pravidelně objednávat za určitou částku a tu nenavyšují, na stejné období si tedy pořídí méně dobrot.“
Udržitelný přístup prohlubuje vztahy se zákazníky
Dalším výraznějším trendem, který na podzim očekávat, je myšlenka udržitelného a etického nakupování, která si získává více příznivců. Ti preferují produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí, vyrobené z recyklovatelných nebo obnovitelných materiálů a při jejich výrobě byly dodrženy etické pracovní podmínky. „E-shopy se na tento posun adaptují nabídkou ekologických obalů, transparentními informacemi o původu zboží a certifikáty, které garantují udržitelný přístup. Pro obchodníky je to příležitostí k budování silných vazeb se spotřebiteli, kteří jsou ochotni si připlatit, pokud věří, že tím přispívají k pozitivní změně ve světě,“ upřesňuje Michal Benatzky.
Příznivější rok pro e-commerce
Poptávka letos zažije pořádné oživení. „Po několika dynamických letech, kdy e-commerce strmě rostla, následně stagnovala, či mírně klesala, obchodníci letos konečně mohou očekávat příznivější rok, spousta e-shopů totiž hlásí nárůst poptávky. Jedná se hlavně o ty, kteří období stagnace trhu využili k expanzi svého podnikání do zahraničí,“ přibližuje Michal Benatzky.
Pomyslnou vrásku na čele e-shopařům přidělává jen rostoucí cena reklamy, kterou způsobuje větší množství konkurentů „E-shopy by měly pamatovat na budování značky, posilování vztahu s komunitou zákazníků a podpořit svou oblíbenost u veřejnosti. Zvýší tím své šance, že si je spotřebitelé najdou i bez reklam,“ radí závěrem Michal Benatzky.