Rostoucí firma, nebo lokální pobočka velké korporace – v životním cyklu společnosti obvykle dochází k situaci, kdy je množství využívaných nástrojů již neudržitelné. A je proto třeba je nahradit enterprise řešením. Řada firem se tohoto přechodu obává, neboť s sebou obvykle nese řadu rizik i nutnost nemalé investice do nového systému. O tom, že enterprise software nemusí znamenat drahý a neflexibilní, se přesvědčili také v Raiffeisenbank, kde si implementaci Jiry vzali na starost experti z EEA (člen technologické skupiny BiQ Group).
Původním záměrem Raiffeisenbank bylo používat Jira Service Desk pro správu incidentů a požadavků. Tak také začala spolupráce s EEA, kdy bylo nutné vyřešit celý proces zakládání požadavků tak, aby se soustředily právě do Jiry. Jakýkoli uživatel, který má problém s bankovní aplikací, jej může nyní vyřešit přes jeden portál. Incidenty nicméně již dávno neřeší jenom IT, ale rozrůstá se na větší okruh řešitelů.
Nicméně v celé spolupráci nešlo o Jiru samotnou, ale rovněž o správu dalších nástrojů. V první řadě bylo třeba vybudovat konfigurační databázi, díky níž se můžou uživatelé podívat, kolik má Raiffeisenbank aplikací, jakou má infrastrukturu, servery a jak funguje celý ekosystém. Právě možnost jeho rozvoje do budoucna sehrála ve výběru klíčovou roli.
Kvůli dohledu nad infrastrukturou i reportingu bylo třeba Jiru rozšířit
Nejprve bylo třeba navrhnout v Raiffeisenbank proces, jak bude celé ITSM, respektive incident management, fungovat. Původní nástroj byl nahrazen Jirou a od toho se odvíjel nový proces, který tým EEA přizpůsobil potřebám klienta a navázal na něj service desk portál.
Dále bylo třeba vyměnit některé původní nástroje za nové, které spadají do Atlassian ekosystému. Jedním z příkladů je Xray, nástroj pro oddělení testingu, přičemž se jednalo o poměrně rozsáhlou migraci, při níž bylo přeneseno přibližně 58 000 testovacích scénářů, které dohromady obsahovaly téměř 200 000 kroků. Jira, původně používaná jen v jednom oddělení, se rozrostla v ekosystém využívaný napříč bankou a nyní zajišťuje komplexní přehled napříč bankou, usnadňuje reporting a managementu dává celkový obraz toho, co se napříč společností děje.
„Při přechodu z HP ALM na Xray jsem se obával nutné změny ‚myšlení‘, protože jsme řadu let používali HP QC. Možnost vyzkoušet funkce v neprodukčním prostředí a přehledná a rozsáhlá oficiální dokumentace Xray spolu s radami externího partnera však rozptýlily veškeré mé pochybnosti,“ říká Kamil Tichý, IT test manager senior.
Software pro korporace nemusí být vždy drahý
Jedním z mýtů, který se uchytil napříč firmami, je ten, že enterprise software musí být vždy drahý. Velkou roli v tomto případě hraje množství zakoupených licencí pro stovky až tisíce uživatelů, včetně těch, kteří jej nevyužívají zdaleka naplno.
Tým EEA navrhl řešení, kdy dochází ke zastropování počtu licencí. „Klient aktivně využívá tisíce licencí. V průběhu času se jejich počet flexibilně mění, nicméně jejich maximální počet je 3 000 – toto číslo nepřesahujeme, neboť jsme vymysleli mechanismus přidávání/odebírání licencí, podle potřeb uživatelů a toho, jak se přihlašují. Šetří to výrazné prostředky,“ říká Lubo Starek, CEO společnosti EEA.
Spolupráce trvá kolem pěti let, přičemž Raiffeisenbank počítá s dalším rozvojem do budoucna – zlepšování procesů a vymýšlení inovací, jako je například kapacitní plánování.
„Spolupráce s EEA je velmi efektivní, s týmem jsme v kontaktu na denní bázi a vždy dostaneme rychlou odpověď. Nejdříve to vypadalo, že Jiru budeme využívat jenom v rámci IT, ale cestu si k ní našli i lidé zodpovědní za byznys. Nyní například migrujeme People & Culture (HR) požadavky do Jiry a stále rozšiřujeme rozsah uživatelů,“ říká Adéla Vajlichová z Raiffeisenbank.
BiQ Group je technologická skupina postavená na proaktivním a partnerském přístupu, díky kterému její experti provázejí klienty výzvami moderního digitálního světa. Skládá se z pěti dceřiných společností rozmístěných ve dvanácti lokalitách v České republice i na Slovensku. Díky tomu může být vždy po ruce jak pro lokální šampiony, tak pro globální hráče z řad známých korporací i nadějných startupů. BiQ Group, která je součástí skupiny InTeFi Lukáše Nováka, dnes tvoří více než 460 vývojářů a dalších specialistů s expertním know-how v široké paletě technologií. Díky tomu mohou přinést komplexní službu, od vývoje na míru přes osvědčené platformy SAP, Atlassian a Kentico Xperience až po e-commerce a digitální marketing. Projekty dodávají pro firmy T-Mobile, DPD, GTS Alive – ISIC, Škoda Auto, Unipetrol, Allianz pojišťovna, Sazka, Univerzita Tomáše Bati, SZIF, Konica Minolta, Tatra banka a více než stovku dalších klientů.