Trh se přiklání k možnosti snížení sazeb Fedu v tomto týdnu o 50 bodů. Americké výnosy klesly, dolar oslabil nad 1,1110 za euro. Koruna proti dolaru oslabila pod 22,65. Proti euru naopak oslabila nad 25,15.

Německá prokuratura zkoumá možnost pokuty pro Volkswagen

Němečtí prokurátoři začali zkoumat, zda by automobilka Volkswagen měla za manipulaci s testy emisí dostat v Německu pokutu, podobně jako ji dostala od amerických úřadů. Kroky za tímto účelem zahájilo státní zastupitelství v dolnosaském Braunschweigu, uvedl dnes list Süddeutsche Zeitung.

Prokuratura podle něj vyhodnocuje „hospodářskou výhodu“, kterou mohl Volkswagen získat použitím dodatečného softwaru; ten umožňoval při testování emisí skrývat u vozů s naftovým motorem vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě prodal zhruba 11 milionů těchto vozů.

Volkswagen ani prokuratura v Braunschweigu se ke zprávě agentuře Reuters nevyjádřily. Zprávu přinesly i zemské veřejnoprávní vysílací společnosti NDR a WDR.

Prokuratura v Braunschweigu minulý měsíc zahájila vyšetřování bývalého šéfa skupiny Volkswagen Martina Winterkorna a šéfa značky VW Herberta Diesse. Podezřívá je z manipulace na finančních trzích kvůli tomu, že firma zřejmě nesplnila povinnost informovat včas investory o možných negativních finančních dopadech skandálu s emisemi.

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným s aférou prodělal 1,6 miliardy eur (43 miliard Kč), což byla jeho nejvyšší celoroční ztráta v historii. Skandál už loni přinutil automobilku připravit si do rezerv více než 16 miliard eur a předpokládá se, že náklady spojené s aférou se budou ještě zvyšovat.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller tento týden odmítl výzvy, aby automobilka za skandál odškodnila zákazníky v Evropě podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482.000 naftových vozů, bude stát Volkswagen na pokutách a nákladech na opravu a odkup vozidel až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard Kč). Většina amerických majitelů problematických aut obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů a Volkswagen musí většinu těchto aut od majitelů odkoupit. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.

Newsletter