Po čtyřletém vyšetřování německý spolkový antimonopolní úřad Bundeskartellamt rozhodl, že Deutsche Bahn zneužívají svého dominantního postavení na trhu. Německý státní dopravce porušuje pravidla tím, že odmítá poskytovat informace v reálném čase o svých spojích prodejcům jízdenek. V rámci komerčně nevýhodných smluv výrazně omezoval možnosti jejich marketingu a odmítal placení provizí. Jedním z dotčených prodejců byla vyhledávací, srovnávací a bookingová platforma Omio. Podle té rozhodnutí představuje zásadní výhru pro cestující a povede ke zlepšení železniční dopravy díky zajištění férové konkurence.
Německý antimonopolní úřad zjistil, že státem vlastněné Deutsche Bahn zneužívají svého dominantního postavení k omezování konkurence v prodeji jízdenek. Coby největší železniční dopravce a distributor jízdenek mohly Deutsche Bahn při vyjednávání smluv pro přeprodej jízdenek třetími stranami, jako je Omio, prosazovat neférová omezení marketingových aktivit (např. zákazy slevových akcí nebo zákazy využívání některých klíčových slov). Navíc odmítaly poskytnout nediskriminační přístup k aktuálním datům o spojích (např. jejich zpoždění, zrušení nebo náhradní dopravě) a odmítaly platit provize za prodané jízdenky.
„Státem vlastněné Deutsche Bahn, které jsou vertikálně integrované od provozu sítě až po distribuci jízdenek, jsou dominantním provozovatelem železniční dopravy v Německu. Služby třetích stran, které cestujícím nabízí integrované plánování tras, nejsou myslitelné bez zahrnutí nabídek a dopravních dat společnosti Deutsche Bahn. Deutsche Bahn proto podléhají kontrole zneužívání postavení podle práva hospodářské soutěže a mají zvláštní povinnosti vůči konkurenčním platformám. Konkrétně se jedná o sdílení dat, zákazy reklamy, vertikální cenové specifikace, dalekosáhlé zákazy slev a zadržování různých provizí pro platformy třetích stran. Bez účinného vymáhání podle práva hospodářské soutěže nemohou obchodní modely platforem mobility fungovat v konkurenci s Deutsche Bahn,“ vysvětluje rozhodnutí Andreas Mundt, prezident Bundeskartellamt.
Problém se netýká jenom Německa
Dotčeným hráčem na poli integrátorů jízdenek a dopravních spojů je také evropské Omio, které nabízí jízdenky na vlaky, autobusy, lístky na trajekty a letenky celkem ve 37 zemích světa od více než 1 000 dopravců. Omio v rámci vyšetřování poskytlo německému antimonopolnímu úřadu důkazy o protiprávním jednání Deutsche Bahn. Jak však říká CEO platformy Naren Shaam, podobné problémy neexistují pouze v Německu. Nové rozhodnutí by podle něj mohlo pomoci otevřít agregátorům jízdenek dveře i na dalších trzích.
„Toto rozhodnutí je zásadním vítězstvím pro spotřebitele. Je důkazem toho, že je v národním zájmu rozbíjet monopoly v železničním sektoru a že existuje potřeba zlepšit soutěžní legislativu na úrovni Evropské unie. Rozhodnutí německého antimonopolního úřadu mi vrátilo naději, že skrze spolupráci a zaměření se na potřeby cestujících mohou lidé cestovat vlakem bez překážek a starostí. Těšíme se na bližší a otevřenější spolupráci s Deutsche Bahn a věříme, že to přinese pozitivní dopad na přesun cestujících do vlaků,“ hodnotí rozhodnutí Naren Shaam.
„Na tento přístup státních dopravců nenarážíme poprvé. Bojí se ztráty svého monopolu, a proto omezují své zapojení do otevřených platforem vedle své konkurence. Sami jsme však byli opakovaně svědky výhod soutěže na železnici, například v Itálii a Španělsku, kde jak inkumbentní dopravci, tak zákazníci z konkurence těží. Soutěž výrazně podporuje přesun lidí do vlaků díky nižším cenám a vyšší kvalitě. Věřím, že společně s novým rozhodnutím německého antimonopolního úřadu to bude inspirovat i další státy a jejich dopravce, aby se soutěži otevřeli,“ uzavírá Tomáš Vocetka, CTO platformy Omio, který řídí kanceláře v Praze.
Omio je vyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 360 pracovníků a kromě berlínského sídla má kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.