Nový vánoční trend: netradiční adventní kalendáře. Brněnská Authentica jich ročně vyrobí přes čtvrt milionu

V adventních kalendářích lidí už dávno nenajdou jen čokoládu. Trendem posledních let se stávají netradiční adventní kalendáře. Vyplývá to z průzkumu mezi zákazníky brněnské firmy Authentica, která ročně vyrobí přes 250 tisíc kalendářů pro e-shopy jako Aktin, Grizly nebo Mixit. 60 % firem podle průzkumu kalendáře vyrábí pro zvýšení povědomí o své značce, nicméně kalendáře jim mají přinášet také zisk. Jejich cena se může pohybovat v závislosti na obsahu okének od několika stovek do tisíců korun. Například šest tisíc kalendářů populárního e-shopu se zdravou výživou Grizly se letos rozprodalo během jediného měsíce, Aktin loni rozprodal tisíce kalendářů během dvou týdnů.

Foto adventních kalendářů, které letos Authentica připravila pro své klienty

„S výrobou adventních kalendářů jsme začali před čtyřmi roky. Byla to okrajová záležitost pro naše běžné klienty. Ti si ale rychle začali pochvalovat jejich pozitivní dopady na prodeje a brand awareness, proto jich každý rok objednávají více. Loni jsme vyrobili celkem přes 250 tisíc adventních kalendářů. Už nyní řešíme objednávky na příští Vánoce a vidíme, že ten trend bude nadále posilovat. Adventní kalendáře už dávno nejsou jen o čokoládě,“ vysvětluje myšlenku adventních kalendářů Miroslav Hanák, zakladatel a CEO Authentica.

Pro 60 % firem je podle průzkumu hlavním důvodem pro výrobu kalendářů zvýšení povědomí o značce, pro zbývající je to zejména prostředek ke zvýšení příjmů. „Adventní kalendář vyrábíme primárně za účelem podpory značky, ale nemůžeme ho dotovat, takže musí mít pozitivní vliv i na tržby. Vyrábíme omezený počet kalendářů, abychom zákazníkům garantovali unikátnost,“ říká například Petr Miklik z Grizly.cz, pro které Authentica letos zkompletovala šest tisíc kalendářů, které se rozprodaly během jednoho měsíce.

Pryč během dvou týdnů

Firmy hlásí rostoucí trend co do počtu objednávaných kalendářů, některé z nich jich každoročně prodají i desetitisíce. Všechny firmy v průzkumu zdůrazňují, že každý rok kalendáře kompletně rozprodají. „Minulý rok jsme je dělali poprvé a vyprodali jsme je za 2 týdny, proto jich letos přinášíme více a ve dvou verzích – základní a prémiový kalendář,“ portvrzuje Josef Buryan z Aktinu.

Přípravu projektů adventních kalendářů firmy řeší až s ročním předstihem. Authentica začala první kalendáře na letošní Vánoce chystat již na jaře, v srpnu měla hotovo. Dvě pětiny firem prodávají kalendáře už v srpnu či září, zbytek začíná zpravidla kolem půlky října. „Překvapilo nás, že zákazníci si adventní kalendáře začínají kupovat už v letních měsících,“ přiznává Lenka Poláková z e-shopu Grešík.cz, který již od srpna prodává celkem 20 tisíc kalendářů.

Víc než jenom krabice

Adventní kalendáře v netradičním podání už neslouží pouze jako odpočet do Štědrého dne, podle vyjádření firem mají lidem přinést něco navíc. „Lidé chtějí od kalendáře přesah, další využití, hru. Ne jen otevírat okénka. My jsme ho letos pojali jako divadelní podium, kde si lze s přiloženými postavičkami zahrát pohádku – Popelku. Navíc má již poněkolikáté 26 okének,“ popisuje letošní adventní kalendáře Martin Wallner z Mixitu, který letos pro zakázníky nachystal 30 tisíc kalendářů, které vyrábí již od roku 2013.

Vánoční dárky z internetu objednávejte jen do 19. prosince

Adventní kalendáře pro mnoho e-shopů odstartovávají vánoční sezonu. Ta podle dosavadních náznaků bude letos obzvlášť náročná pro logistiku. Už nyní Authentica Fulfillment, logistické centrum skupiny Authentica, eviduje výrazně rostoucí poptávku po svých službách. Připravit se na náročné doručování by se podle Petra Litavce, šéfa Authentica Fulfillment, měli připravit i zákazníci. „Dárky obecně doporučuji objednat přes internet nejpozději 19. prosince. Zásilkovna nebo kurýři nejspíše zvládnou včas doručit objednávky ještě z 20. prosince,“ doporučuje Litavec.

Více o Authentica Fulfillment
Authentica Fulfillment zajišťuje e-shopům komplexní outsourcing logistiky. Společnost z Brna od roku 2021 sjednocuje všechny služby související s logistikou zboží pod jednou střechou. Více než 50 klientům poskytuje vše od uskladnění zboží, designu, výroby a kompletace balení až po vyřizování objednávek s 99,8% vychystávací přesností. Tím Authentica e-shopům šetří čas a finanční prostředky a zpřístupňuje e-commerce více podnikatelům. V čele Authentica Fulfillment stojí Petr Litavec, český startupista, odborník na e-commerce a package forwarding. Authentica Fulfillment je divizí české skupiny Authentica, globálního dodavatele retailových služeb pro klienty Philips, Hugo Boss, Waterdrop, C&A nebo Tchibo.

Více o skupině Authentica
Skupinu Authentica v roce 2003 založil Miroslav Hanák, současný CEO, jako firmu na výrobu reklamních nosičů pro retail. Skupina se postupně rozrostla, má půlmiliardový obrat a 260 pracovníků. Časem rozšířila záběr svých aktivit a kapacit, které využívají globální značky Hugo Boss, C&A, Philips či Tchibo.

Newsletter