Obchodníci se připravují na vánoční nakupování. Rekordní tržby ale neočekávají

Propad maloobchodních tržeb v České republice je znepokojujícím indikátorem současného ekonomického stavu. Jejich zvýšená míra poklesu v srpnu o 2,8 procenta oproti předchozím 2,1 procentům v červenci poukazuje na postupující obtíže, kterým čelí maloobchodní sektor. Letošní vánoční období pravděpodobně nepřinese rekordní tržby, tak jak jsme byli zvyklí. Očekává se tedy náročné období pro maloobchodníky, kteří budou muset být mimořádně kreativní a flexibilní, aby přežili tento konkurenční boj a oslovili vybíravého zákazníka.

Nárůst cen a zákaznické očekávání

Průměrná cena objednávky klesla pod 1 400 korun, což je důležitý faktor, kromě samotného poklesu obratu. Změna v nákupním chování Čechů je patrná – stále více lidí nakupuje online zboží z kategorií s nižší hodnotou, které si pravidelně pořizují. Z obavy před vysokými cenami odkládají své nákupy, aktivně hledají výhodné nabídky a i při nákupu levnějších produktů čekají na slevové akce:

Je cítit, že nás dohání krize. Loni měli lidé ještě úspory, letos už mnohým docházejí nebo došly. Kdo úspory má, šetří si je na horší časy. Proto očekáváme, že lidé budou nakupovat spíše rozumem a nezbytné věci si často odpustí,“ komentuje situaci Ondřej Tyleček, generální ředitel reklamní a kreativní agentury Fairy Tailors.

Ondřej Tyleček, generální ředitel reklamní a kreativní agentury Fairy Tailors

Tato proměna dle partnera reklamní agentury Contexto Tomáše Vacka naznačuje posun k zodpovědnému a uvážlivějšímu přístupu k nakupování, kde lidé dbají na kvalitu a smysluplnost svých nákupních rozhodnutí: „Lidé jsou v nakupování daleko ostražitější a více vybírají. Také je vidět dle dat od Heureka Group, že lidé mění chování a více nakupují na e-shopech zboží denní spotřeby a snižuje se nákup velkých věcí.”

Kamenný Obchod vs. E-shop: boj o českého zákazníka

Klasické kamenné obchody s jejich osobním přístupem mají své místo a věrné zákazníky, ale na druhé straně e-shopy nabízejí pohodlí online nákupů a bezpečnost. Toto soupeření mezi fyzickými prostory a digitálními platformami je středem pozornosti, přičemž obě strany hledají cestu, jak uspět v proměnlivém světě obchodu.

Netvrdil bych, že na tom bude někdo lépe, tlak a obezřetnost spotřebitelů se bude odehrávat jak v e-commerce tak i klasickém retailu. Co bych očekával je to, že se ještě více budou rozevírat nůžky mezi osvědčenými velkými hráči, jako je Alza či Allegro, kteří mají důvěru spotřebitelů a zdroje jak na růst doplňkových služeb, tak i na práci s cenou a vytvoření tak velkého tlaku na menší hráče, které se dále budou snažit z trhu vytlačit a převzít jejich spotřebitele,“ říká Tomáš Vacek.

Očekávání spotřebitelů se mění, ekonomické podmínky jsou nejjistější než kdy dříve a digitální technologie zrychlují tempo proměn v obchodním prostředí.

„Hutní a stavební materiály zažívají pokles a lidé více přemýšlí nad investicemi do bydlení. I přes pokles trhu nečeká nás žádný propad tržeb, protože jsme na trhu relativně krátce a stále rosteme. Díky tomu, že jsme e-shop, máme výhodu. Online obchody stále prosperují, zatímco klasické kamenné obchody mohou mít větší potíže v důsledku současných změn v nákupních preferencích zákazníků,“ sdílí své zkušenosti Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, která dodává hutní materiály nejen pro firmy, ale i pro kutily, www.atreon.cz.

Patrik Duda, CEO společnosti Atreon

Ekonomie Vánoc

Letošní vánoční období nebude zřejmě přinášet rekordní výnosy, jak jsme byli zvyklí v minulosti. Naopak, e-shopy budou čelit tvrdé konkurenci, kde každý zákazník a každá koruna budou mít zásadní význam:

V ČR je velká konkurence, v které uspět není vůbec jednoduché. Toto vede k trvale zvyšující se kvalitě a rozšiřování doprovodných služeb u řady e-shopů. To je samozřejmě dobrá zpráva pro zákazníky, nicméně zároveň to zvyšuje tlak na provozovatele a probojovat se tak mezi úspěšné a profitabilní e-shopy je čím dále těžší. V Q3 2023 klesl ve srovnání s rokem 2022 obrat v commerce o 11%. Dá se tedy očekávat, že letošní výnosy opravdu nebudou ty, kdy se budou lámat rekordy v tržbách. Naopak o každého zákazníka a jeho každou korunu se budou muset e-shopy poprat, “ potvrzuje Tomáš Vacek partner reklamní agentury Contexto.

Opačnou situaci popisuje Patrik Duda, zakladatel podniku Naughty Harbor: „Přestože mnozí očekávali propady tržeb, v našem případě je situace opačná. Navzdory tomu, že nabízíme poměrně nákladný produkt s průměrnou pořizovací cenou kolem 50 000 Kč, naše tržby meziročně vzrostly o 26%. Existuje obava, že nadcházející Vánoce budou patřit k těm nejchudším, ale naše statistiky naznačují opak. Zřejmě se jedná o povahu našich produktů, které mohou pomoci zlepšit náladu a pomoct v boji s depresemi. Lidé jsou ochotni investovat do výrobků, které jim mohou poskytnout emocionální podporu.“

Mnozí se ale nevzdají bohatých Vánoc, i kdyby měly být na dluh”, souhlasí Ondřej Tyleček. Přestože se svět kolem nás mění a ekonomické výzvy mohou způsobit určité obavy je pozoruhodné, že i když mnozí čelí finančním těžkostem, mnoho lidí se nevzdá myšlenky na bohaté Vánoce. Očekáváme, že toto přání po bohatých Vánocích vedle sebe přinese i nárůst odložených plateb, úvěrů a podobných finančních produktů.

Newsletter