Obor financí se změnil, je férový a atraktivní. Proč Češi potřebují poradce a proč byste to měli zvážit?

Lukáš Ticháček

Nablýskaná auta, bujaré večírky a nálepka “zlaté mládeže”, i tak veřejnost ještě nedávno vnímala finanční poradce. Doba však pokročila. Nevalnou pověst, kterou pokřivila hrstka odpadlíků, teď zachraňují velké společnosti a také institucionální regulace. Profese finančního poradce se pomalu prodírá na slunce a malými krůčky si získává svou prestiž, tak, jako je tomu ostatně v západním světě. Svůj velký kus práce pro to dělá i Lukáš Ticháček, jeden z nejúspěšnějších poradců společnosti SMS Finance.

Byly doby, kdy finančního poradce mohl dělat téměř kdokoliv a podle toho to také vypadalo. Společnosti dbaly především na školení obchodních dovedností a jediným cílem takového poradce bylo prodat. Možnost rychlého a relativně snadného výdělku zajímala především studenty středních škol nebo čerstvé absolventy, kterým ale vydělané vysoké desetitisíce v mžiku stouply do hlavy. “Začali se chlubit na sociálních sítích a dávali najevo, že jim o klienta ve finále vůbec nejde,” vzpomíná Lukáš Ticháček na dobu před několika lety. On sám se financím věnuje jedenáct let. “Taky jsem začínal jako mladý kluk, vždy jsem k celému odvětví ale přistupoval pokorně a mým hlavním cílem bylo neustále vzdělávat sebe a následně i svůj tým, abychom byli skutečnými odborníky a dokázali pomoct každému klientovi k lepšímu životu,” říká.

Stačilo jen několik malých skupinek a celý obor si u veřejnosti vypěstoval nepříjemnou nálepku. V lidech zůstal pocit, že jsou všichni poradci stejní, chtějí shrábnout provizi a na klientech jim nezáleží. “V poslední době naštěstí probíhá velká regulace trhu finančního poradenství, celý obor se zkvalitňuje, většina úspěšných poradců je skutečnými odborníky na svém místě. Tím se postupně lepší i veřejné mínění směrem k naší profesi,” těší Ticháčka.

Právě na vzdělání musí být podle Ticháčka kladen ten největší důraz. “Finanční gramotnost Čechů bohužel není kdovíjaká. Nevyučuje se na školách a obecně v tomto tématu panuje mezi lidmi spíše zmatek. Stejně jako si na opravu bazénu nebo elektřinu raději zavolají odborníka, měli by otázku financí konzultovat také s odborníkem a neřešit to na vlastní pěst, obzvláště pak v tak turbulentní době, jakou je tato. V době vysoké inflace a značné nejistoty,” připomíná.

Dříve se poradci zaměřovali na jeden obor, tedy pojišťovnictví, bankovnictví nebo investice. Dnes jsou tyto obory většinou propojené, přidaly se reality, a tak jeden zkušený poradce dokáže jednotlivci nebo celé jeho rodině pomoci komplexně. Jedná se navíc o velmi atraktivní povolání.

“Práce ve financích je práce snů. Člověk je pánem svého času, nemá šéfa, nýbrž byznys parťáka, který se mu snaží pomoci k lepším výkonům a celý tým se podobně jako ve sportu táhne nahoru. Poradce dělá důležitou službu, kterou typický Čech potřebuje. Pomáhá domácnostem v dnešních nelehkých časech v boji s vysokou inflací a to v oblasti, která je po zdraví tou druhou nejdůležitější,” popisuje Ticháček. Poradci v jeho týmu jsou schopní si v řádech prvních měsíců vydělat i přes sto tisíc korun měsíčně. “Ti nejlepší se můžou dostati na půl milionu. Průměr je u nás okolo sedmdesáti tisíc za měsíc,” dodává.

Dnes už dávno neplatí, že by finančního poradce mohl dělat skutečně každý. Jaké vlastnosti je tedy třeba mít, aby měl člověk potenciál v tomto oboru uspět? “V první řadě musí chtít. Chtít něco dokázat, chtít pomoct jednotlivcům i domácnostem a chtít se učit. Naše poradce neustále školíme, aby je veřejnost právě za ty největší odborníky mohla považovat. Užitečnou vlastností je komunikativnost, ale jde to i bez toho. Jeden z členů mého týmu, kolega Petr, byl na začátku opatrný introvert a dnes patří k jedněm z nejúspěšnějších,” popisuje Lukáš Ticháček. Aktuálně otevírá vedle zajetých poboček také novou pobočku v centru Bratislavy.

Newsletter