Evropské i americké výnosy klesají. Euro se po včerejším posílení obchoduje nad 1,1070 EURUSD. Koruna se obchoduje nad 25,10 za euro. Proti dolaru zpevnila pod 22,70.

Od pár reklamních stojanů k Hugo Bossovi. Brněnská Authentica slaví 20 let a obrat 465 milionů korun

Miroslav Hanák v roce 2003 s několika přáteli založil malou firmu na reklamní stojany. Od té doby vybudoval byznys o 260 lidech, který loni dosáhl obratu 465 milionů korun. Více než 70 % z toho přišlo ze zahraničí, kde dodává retailové marketingové produkty globálním značkám Hugo Boss, C&A, Tchibo nebo Philips. Když retailový byznys zastavila pandemie, Authentica vyrobila půl milionu ochranných štítů pro zdravotníky a rozhodla se rozšířit záběr na e-commerce. Ve skladu s rozlohou 12 500 m2 rozjíždí fulfillment – outsourcing kompletní logistiky a navazujících služeb pro malé a střední e-shopy. „Rozhodli jsme se využít našich zkušeností z retailu a nabídnout e-shopům také něco navíc,“ říká Hanák.

Miroslav Hanák, zakladatel a CEO Authenticy

Authentica se specializuje na vybavení a dekorace kamenných obchodů. V loňském roce brněnská firma rozšířila svůj tým o 60 zaměstnanců na celkových 260 lidí napříč výrobou, sklady a kancelářemi. Většinu výroby pokrývá vlastními silami, aby se nemusela spoléhat na dodavatele. Součástí skupiny je proto od roku 2007 chráněná dílna o více než 60 lidech, kartonážka pro výrobu a zpracování kartonů, farma 3D tiskáren a nedávno přibyla také vlastní unikátní tiskárna na lahve. Předloni se firma přestěhovala do nových vlastních designových kanceláří uvnitř industriálního objektu bývalé tiskárny.

„Když přijdete do prodejny, tak Authentica umí vyrobit pod vlastní střechou v zásadě cokoli, co tam vidíte, vyjma zboží. Od designových dřevěných pokladen až po reklamní stojany a balení zboží. Atmosféra dělá pro prodeje zázraky a obchody jako Hugo Boss nebo Tchibo si na tom zakládají. Když jsme v roce 2003 začínali ve čtyřech lidech a s pár reklamními stojany, udělali jsme obrat pět milionů korun. Ve snu by mě nenapadlo, že z toho vlastními silami bez externího financování vybudujeme značku s obratem téměř půl miliardy korun a globálními klienty,“ popisuje Miroslav Hanák, zakladatel a CEO Authenticy.

Stopka pro retail, příležitost pro e-commerce

Authenticu a její byznys orientovaný na kamenné prodejny zastavil až příchod pandemie. Ze dne na den se ve firmě zastavila výroba. Uvolněné kapacity firma využila k výrobě ochranných štítů pro zdravotníky. Nakonec se rozhodla využít situace a poprvé vkročit také do prostředí online obchodů spuštěním vlastní fulfillmentové služby. Fulfillment pro e-shopy spočívá v outsourcingu logistiky, aby se e-shopy nemusely starat o vlastní sklady a expedici.

„Bylo to náročné, najednou jsme měli skoro 200 volných lidí. Nemohli jsme dopustit, aby najednou byli bez práce. Začali jsme hledat jiné zdroje příjmu a mezitím využívali volné kapacity pro výrobu ochranných štítů pro zdravotníky. Vyrobili jsme jich půl milionu a 10 % z toho darovali nemocnicím. Byznys se pak začal vracet a my jsme viděli příležitost konečně vstoupit do e-commerce. Otevřeli jsme novou fulfillmentovou divizi s tím, že chceme e-shopům nabídnout více než ostatní díky svým retailovým službám, například díky výrobě kvalitních, vzhledných a udržitelných obalů,“ vypráví Hanák.

Logistika: hlavní překážka v růstu e-shopů

„Logistika je pro e-shopy noční můrou. Řešení skladových prostor, zaměstnanců, objednávkového systému, vyjednávání o cenách dopravy. Právě logistika bývá častou překážkou v růstu e-shopů. Fulfillment tohle řeší. My navíc díky retailovým službám dokážeme e-shopům nabídnout i návrh, výrobu a kompletaci balení, což jsou další věci, které jinak musí řešit s dalšími dodavateli. Takto místo pěti dodavatelů mají jednoho na všechno,“ vysvětluje princip fulfillmentu Petr Litavec, head of Authentica Fulfillment.

Firma spustila fulfillment nejdříve pro svého dlouhodobého klienta, rakouskou značku mikrodrinků Waterdrop. Pro tu původně Authentica dodávala balení, později k tomu přidala skladování a expedici objednávek. Po vyladění této spolupráce začala fulfillment nabízet také dalším malým a středním e-shopům. Pro Waterdrop a ostatní e-shopy loni Authentica Fulfillment vyexpedovala přes 600 tisíc objednávek.

„Fulfillment je rozhodně trend e-commerce posledních let – a důvod je nasnadě. Ve skladu máme více než dost místa pro další klienty a zvládneme flexibilně pokrýt i sezonní špičky, jako jsou Vánoce. Naše vychystávací přesnost přitom dosahuje 99,8 procenta Letos přidáme několik dalších významnějších klientů. Očekáváme proto, že počet vyexpedovaných balíků by se realisticky mohl zvýšit zhruba o polovinu,“ přibližuje plány Authentica Fulfillment pro letošní rok Litavec.

Více o skupině Authentica

Skupinu Authentica v roce 2003 založil Miroslav Hanák, současný CEO, jako firmu na výrobu reklamních nosičů pro retail. Skupina se postupně rozrostla, má půlmiliardový obrat a 260 pracovníků. Časem rozšířila záběr svých aktivit a kapacit, který využívají globální značky Hugo Boss, C&A, Philips či Tchibo.

Více o Authentica Fulfillment

Authentica Fulfillment zajišťuje e-shopům komplexní outsourcing logistiky. Společnost z Brna od roku 2021 sjednocuje všechny služby související s logistikou zboží pod jednou střechou. Více než 50 klientům poskytuje vše od uskladnění zboží, designu, výroby a kompletace balení až po vyřizování objednávek s 99,8% vychystávací přesností. Tím Authentica e-shopům šetří čas a finanční prostředky a zpřístupňuje e-commerce více podnikatelům. V čele Authentica Fulfillmentu stojí Petr Litavec, český startupista, odborník na e-commerce a package forwarding. Authentica Fulfillment je divizí české skupiny Authentica, globálního dodavatele retailových služeb pro klienty Philips, Hugo Boss, Waterdrop, C&A nebo Tchibo.

Newsletter