Trhy po napadení Izraele Íránem: Asijské akcie klesly, evropské smíšené, futures amerických rostou. Ropa i zlato klesá. Evropské i americké výnosy rostou. Dolar se po pátečním zpevnění obchoduje poblíž 1,0650 za euro. Koruna nad 25,30 za euro.

Ojetý automobil se vloni v Česku prodával nejčastěji 41 dní, mírný nárůst ovlivnila rostoucí nabídka

Doba prodeje vozu od prvního inzerátu meziročně stoupla ze 40 na 41 dní, o dva roky dříve to přitom bylo 32 dní. Nejrychleji se prodávají veterány nebo sběratelské vozy v perfektním stavu.

Spolu s rostoucí nabídkou na trhu ojetin se vloni stabilizovala doba, za kterou nejčastěji inzerent prodá svůj automobil. Doba inzerce automobilu v nabídce českého trhu byla nejčastěji 41 dní, o rok dříve to bylo 40 dní a v době pandemie, kdy byl na trhu velký nedostatek ojetin, to dokonce trvalo jen 32 dní. Nejrychleji se prodávají veterány nebo sběratelské vozy v perfektním stavu. I přes rostoucí zájem o elektromobily byl vloni jedním z nejdéle inzerovaných automobilů Škoda Enyaq, který trvalo prodat 119 dní (medián). Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Po dlouhých letech výpadků ve výrobě a klesající nabídce se vloni trh začal opět stabilizovat a přibylo na něm meziročně několik tisíc aut. To ovlivnilo i dobu, za kterou se automobil prodá. Zájemci o koupi vozu mohou vybírat z širší nabídky, proto se v minulém roce opět prodloužila délka doby inzerce ojetin. Vloni trvalo nejčastěji čtyřicet jedna dní, než se automobil prodal. O rok dříve to bylo čtyřicet dní, ale v roce 2021, kdy se trh potýkal ještě s dopady pandemie, to trvalo jen třicet dva dní,“ upozornil Petr Vaněček, Co-CEO (společný generální ředitel) skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. „Dalším důvodem je i fakt, že lidé v důsledku krize déle vybírají, aby jejich investice do lepšího automobilu dávala v současné ekonomické situaci opravdu smysl,“ upozornil Vaněček

Průměrná doba, po kterou jsou inzerované vozy v nabídce, se tak prodloužila meziročně o den na nejčastějších čtyřicet jedna. I tak jde o jednu z nejnižších hodnot za posledních šest let. V roce 2018 se vůz prodával v průměru o devět dní déle. Stále mizí nejrychleji vozy s investičním potenciálem. Podíváme-li se na vozy, kterých vloni v nabídce bylo alespoň sto kusů, tak se nejrychlejší z nich prodávaly i pouhých 15 dní. Mezi nejrychleji mizícími vozy z nabídky byla například Alfa Romeo 159, které láká svým nadčasovým vzhledem hlavně mladé, jedno z posledních pravověrných MPV na trhu Toyota ProAce Verso nebo prostorný vícemístný Mercedes Viano.

V případě nejžádanějších modelů roku 2023 se naopak ve většině případech doba inzerce zkrátila. Například Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodávala 37 dní, o dva dny rychleji než o rok dříve. O dva dny se zkrátila doba i u Škody Fabia (na 35 dní) nebo Volkswagen Passat (na 36 dní). V desítce nejprodávanějších automobilů se nejdéle prodává Škoda Karoq, u které se zároveň doba prodloužila nejvýrazněji, a to o 12 na 48 dní. Naopak nejvíce se snížila doba prodeje u Škody Kodiaq, a to o 15 na 39 dní.

Poptávka mezi elektromobily vloni významně stoupla. Největší prodejce ojetých automobilů u nás vloni prodeje těchto aut dokonce zčtyřnásobil. Přesto u aut, které se vloni v inzerci objevily alespoň ve sto kusech, je nejdéle se prodávajícím vozem právě bateriový – Škoda Enyaq. Tento model se v nabídce držel nejčastěji 119 dní, přitom o rok dříve trval jeho prodej jen 41 dní. „Prodloužení doby inzerování aut je pozitivní správou pro český trh, protože roste počet elektromobilů v nabídce. Například v naší síti nejprodávanější BMW i3 se v české inzerci drželo nejčastěji 53 dní. Nejrychleji se prodávala Tesla Model 3, konkrétně 29 dní. Tento model byl vloni druhým nejžádanějším elektromobilem, letos hraje prim,“ doplnil Vaněček.

Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 32 let. Provozuje síť více než 60 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence na výkupu a prodeji obsloužila již přes 3 miliony zákazníků. Skupina prodá ročně bezmála 100 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost AURES Holdings je signatářem Declaration of Support for Women’s Economic Empowerment a pravidelně se umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter