Ondřej Tyleček z Fairy Tailors: Jak vypadat dobře na webkameře

Pro mnoho profesí jsou videohovory s kolegy nebo zákazníky běžnou součástí práce. Během pandemie začaly tuto technologii využívat také mnozí, kteří ji dosud nepotřebovali. Aplikace Skype, Zoom, Google Meet nebo Teams zaznamenaly nebývalý nárůst počtu uživatelů a lze očekávat, že i poté, co pandemie pomine a svět se bude točit zase jako dřív, budou lidé videohovory uskutečňovat častěji než předtím – ať už proto, že se práce z domova řadě firem osvědčila a bude ji svým zaměstnancům umožňovat i nadále, nebo proto, že někdo nuceným využitím aplikace překonal technologická bariéru, začal si s technologií tykat a bude ji i nadále využívat k pracovním i soukromým účelům.

Ondřej Tyleček

Použijte webkameru

A jak tedy vypadat dobře na webkameře? Pro začátek vám rozhodně doporučuji, abyste ji používali, a to i v případě, že jste jen pasivním účastníkem videohovoru. Tak jako při osobním setkání, také u videohovoru platí, že značná část sdělení se přenáší nonverbálně. Často se setkávám s tím, že pouze prezentující si ponechá zapnutou kameru, zatímco ostatní si obraz vypnou. To je však vůči prezentujícímu neslušné, protože se mu nedostává dostatečné zpětné vazby na to, o čem mluví. Nevidí úsměvy, pokyvování, nebo naopak nesouhlasné či znuděné výrazy, které by mu při osobním setkání daly jasně najevo, jak je publikum naladěno, u kterého tématu se lze pro zájem pozdržet a které je naopak lepší přeskočit.

Naopak si nezapomeňte vypnout mikrofon, kdykoli nemluvíte, abyste ostatní nerušili šumem nebo zvuky z ulice.

Co na sebe?

Jak se obléct a jak se upravit? Zde je rada jednoduchá: Zvolte stejné oblečení a líčení, jako by schůzka probíhala osobně. Pro pracovní hovory není domácí oblečení rozhodně vhodné a působí neprofesionálně.

Pozadí

Pokud se během videohovoru posadíte před bílou zeď, nic tím nezkazíte. Oblíbeným pozadím je také knihovna. To, jaké knihy čtete, o vás vypovídá, dbejte tedy na to, co o sobě ostatním na videohovoru takto prozradíte. Můžete se k videohovoru usadit také tak, že za vámi bude vidět celá místnost. Ať už se nacházíte doma nebo v kanceláři, zvolené pozadí vám může pomoci dokreslit dojem, který v ostatních účastnících chcete vyvolat. Neváhejte případně některé předměty (vázu s květinami, knihy) přemístit tak, aby výsledný záběr vypadal hezky. Webkamera je konstruována tak, aby zaostřila na osobu v běžné vzdálenosti před monitorem, vy tedy budete ostří a pozadí za vámi bude lehce rozmazané, což působí dobře.

Některé aplikace pro videohovory umožňují také volbu umělého pozadí. Webkamera pak rozpozná váš obličej a aplikace kolem něj vygeneruje virtuální svět. Některá umělá pozadí vypadají velmi realisticky, některá jsou záměrně fantastická. Výběr je široký a je pouze na vás, jak budete chtít působit. Pokud chcete ochránit své soukromí a nemáte zájem, aby ostatní účastníci videohovoru viděli k vám domů, umělé pozadí je řešení, které hledáte.

Světlo

Můžete-li, využijte denní světlo. Pokud za vámi bude okno, dbejte, abyste nebyli v silném protisvětle – váš obličej by pak byl tmavý. Pokud je venku tma a vy jste v osvětlené místnosti, usaďte se tak, abyste neměli polovinu obličeje ve stínu. Rozsviťte světla v celé místnosti a nesviťte pouze na sebe. Pokud máte videohovory často a je pro vás důležité vypadat na nich skvěle, zvažte pořízení speciálního osvětlení pro natáčení, které nevrhá stíny a rovnoměrně rozkládá světlo. Nejde o nic nákladného, na pořízení jednoduššího modelu vám bude stačit několik set korun.

Umístění kamery

Ideální umístění kamery je přímo před vámi. Notebook umístěný na stole má horní hranu monitoru s webkamerou typicky o 20–30 cm níže, než jsou vaše oči. Chcete-li se dívat do kamery přímo, budete si tedy muset notebook něčím podložit. Tak nebude obraz deformovaný a vy budete vypadat přirozeně.

Pokud jde o vaši vzdálenost od kamery, usaďte se tak, jako byste si fotili portrét do občanky – měla by vám být vidět celá hlava a ramena. Pokud vás sedí před webkamerou více, budete muset sedět těsně vedle sebe, více než dvě osoby webkamera zpravidla nepojme.

Autorský článek zpracoval Ondřej Tyleček, obchodní ředitel reklamní a kreativní agentury Fairy Tailors.

Newsletter