Doba, kdy stačilo zveřejnit pracovní inzerát a čekat na zástupy kvalifikovaných uchazečů, je dávno pryč. Na trhu práce, kde nezaměstnanost dlouhodobě klesá pod 4 % a nová generace zaměstnanců má jasné požadavky, tradiční metody náboru selhávají. Proč firmy stále lpí na neefektivních inzerátech? A jak oslovit ty nejlepší kandidáty, kteří aktivně práci nehledají?

Podle odborníků je největším mýtem přesvědčení, že pasivní kandidáti nejsou k dispozici, je drahé je získat a že stačí zveřejnit inzerát. „To vše je důsledek setrvačnosti HR specialistů, kteří zamrzli v roce 2010. Dnes je situace zcela jiná a dynamika mezi zaměstnavatelem a uchazečem se radikálně proměnila,“ uvádí Ondřej Tyleček, generální ředitel společnosti Fairy Tailors a CEO Tailored People.
Proč nespoléhat jen na inzeráty?
Proč firmy i přes zjevnou neefektivitu stále sázejí na klasické inzeráty? „Protože to většina recruiterů jinak dělat ani neumí. Inzerát je pohodlná volba, pokud si chtějí odškrtnout, že dělají nábor, a tolik je nezajímá, koho skutečně osloví,“ říká bez obalu Ondřej Tyleček. Podle něj takoví recruiteři čekají, kdo se ozve, nemají velký výběr, někoho nakonec přijmou a po čase celý proces opakují, přičemž si stěžují na nedostatek kvalitních lidí.
Inzerát má v náborové kampani své místo, ale spoléhat se pouze na něj je jako „jet po dálnici na drožce tažené koněm.“ Úspěšné firmy se systematicky zaměřují na strategické budování značky zaměstnavatele a v klíčové fázi náboru využívají moderní technologie, velká data a behaviorální signály k cílenému oslovení pasivních kandidátů.
Existují však osvědčené techniky pro oslovování „hidden talent“, které efektivně kombinují marketingové a recruiterské přístupy. „U nás vždy začínáme perfektním pochopením klientovy značky a firemní kultury a pokračujeme autentickou kreativitou, kterou doručíme správným lidem ve správnou chvíli na základě dat,“ prozrazuje Tyleček.
Jděte s dobou a nabídněte zaměstnanci flexibilitu
A co dnes u potencionálních kandidátů skutečně rezonuje, kromě platu? Nabídněte flexibilní pracovní dobu, která má mnoho výhod, nejen pro samotné zaměstnance, ale i pro zaměstnavatele. Firmy, které zavádějí flexibilní modely, mohou také ušetřit náklady na kanceláře a infrastrukturu, když zaměstnanci mohou pracovat na dálku. Umožňuje lépe reagovat na měnící se potřeby trhu a přitahuje nové talenty.
„Nejen Generace Z, ale všechny generace zaměstnanců si velmi cení flexibility, chtějí, aby jejich práce měla smysl, potřebují vidět, kam mohou vyrůst, přejí si zdravou firemní kulturu a samozřejmě férovou odměnu,“ doplňuje Ondřej Tyleček, generální ředitel Fairy Tailors a CEO Tailored People.
Z toho vyplývá, že jeden inzerát všechno nikdy neobsáhne. Firmy, které chtějí být atraktivními zaměstnavateli, musí na své pověsti pracovat dlouhodobě, a v náborové kampani pak sklidí zasloužené ovoce.
Ondřej Tyleček je ředitel a spolumajitel kreativní agentury Fairy Tailors, marketingový expert a podnikatel. Kromě působení ve Fairy Tailors je CEO náborové agentury Tailored People, která inovativně propojuje obchodní a marketingové strategie s HR. Na rozdíl od tradičního recruitmentu se zaměřuje na rychlé a efektivní obsazování i těch nejnáročnějších pracovních pozic, čímž klientům pomáhá získávat špičkové talenty v rekordním čase.
Mezi jeho témata patří: Sociální sítě, dezinformace a hybridní válka, vztah značek a Generace Z, budování značky zaměstnavatele a efektivní nábor zaměstnanců, moderní řízení firmy, politické kampaně.