V Evropě se přibližně polovina všech online prodejů uskuteční na internetových tržištích (marketplaces), která také Česko vzala v posledním roce útokem. Dokonce rostou o 16 % rychleji než celý trh e-commerce. Zatímco Kaufland láká české a slovenské e-shopaře k expanzi do zahraničí, polské Allegro k nám naopak přivádí velice silnou konkurenci tamějších obchodníků. Podle odhadů společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení, mají nyní tuzemští prodejci originálních výrobků ideální příležitost prosadit se a získat náskok před ostatními. Spotřebitelé zase na marketplaces mohou ušetřit až stovky korun za produkt.
Internetová tržiště rostou na popularitě a mimo jiné dopadají také na tradiční maloobchod. Tzv. marketplaces propojují majitele e-shopů se spotřebiteli, kteří mohou nakoupit zboží z různých e-shopů na jednom místě. „Do Česka vstoupil například Kaufland, který je v cizině již dobře etablovaný. Díky němu se výrobky obchodníků z Česka a Slovenska mohou prosadit u zahraničních spotřebitelů. Na jaře přišla také populární platforma Allegro, která k nám přivádí novou konkurenci především polských podnikatelů,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
„Jedním z hlavních argumentů pro nákup zboží na marketplace bývá v zahraničí větší důvěra v tržiště, které nabídky samostatných prodejců agreguje a do jisté míry garantuje kvalitu služeb, vystaveného sortimentu a prodejců. Proto je v Evropě zhruba polovina všech online prodejů realizována přes Marketplace, celosvětově jsou to dokonce téměř dvě třetiny,“ říká Radek Klouda, CEO společnosti BaseLinker, která e-shopům zajišťuje expanzi na marketplaces, a doplňuje: „V Česku je obecná důvěra v e-commerce, stejně jako v jednotlivé e-shopy, na velmi vysoké úrovni. Spotřebitelé proto obecně necítí takovou potřebu objednávat zboží pro jistotu skrze Marketplace. Přesto mají marketplaces i v Česku velmi silný růstový potenciál, ať už pro široký nabízený sortiment, nebo pro jednoduché porovnání a osvědčené uživatelské prostředí či recenze. Tržiště proto nyní rostou odhadem o 16 procent rychleji než celý e-commerce trh.“
Tržiště přináší úskalí i příležitosti
Díky marketplaces oslovují prodávající širší publikum a snižují náklady na prodej. O oblíbenosti Allegra svědčí také 50procentní podíl tržeb v polské e-commerce. V Evropě jde o třetího největšího hráče v závěsu za druhým ebay a lídrem Amazon, kde si kupující rovněž vybírají ze široké nabídky produktů, porovnávají ceny či hodnocení ostatních. Pro srovnání: tuzemským lídrem je Alza s 20procentním podílem na celkové e-commerce.
„České e-shopy se nyní musí připravit na velmi silné soupeře. Pokud jim chtějí úspěšně konkurovat, negativně se to odrazí na maržích. Šanci na úspěch budou mít však obchodníci, kteří prodávají originální výrobky,“ předvídá Martin Pech.
Je zřejmé, že Allegro přináší českým e-shopařům velmi silnou konkurenci, ať už na poli ceny, nebo šíři sortimentu. „Z našich poznatků prozatím vyplývá, že lépe z nové tržní reality vycházejí výrobci. Ti za své produkty obecně inkasují vyšší marže a marketplace vnímají jako další prodejní kanál, na kterém mohou vystavit své produkty. Přeprodejci se ale nejspíš budou muset adaptovat na novou realitu, kdy se v ostré konkurenci prodejců musí smířit s nižší cenou nebo výrazně zefektivnit a zrychlit svůj e-commerce, případně nabídnout dodatečné služby,“ doporučuje Radek Klouda. Podle něj má Allegro ve srovnání s jinými tržišti méně agresivní politiku provizí, což prodávajícím dává větší manipulační prostor. Navíc otevírá nové možnosti pro expanzi na zahraniční trhy a schopní obchodníci tak mohou díky novému e-commerce hráči naopak růst.
Martin Pech pak dodává: „Než se Allegro v Česku definitivně zabydlí, může mezi spotřebiteli dočasně k nové e-commerce značce s velmi levným zbožím převládat nedůvěra. Výraznější cenové rozdíly totiž v Česku nejsou zvykem.“ Například balení psích granulí stojí na mall.cz přes tisíc korun, na tržišti Allegro je pak cena výrazně nižší, a to 749 korun. Podobně je tomu třeba u dětských plen, kde se cenový rozdíl na Allegru pohybuje kolem 240 korun.
Jazyková bariéra může být překážkou
Češi jsou velice citliví na lokalizaci internetových obchodů. „Zatím je patrné, že překlady jsou převážně strojové. Stejně tak komunikace v případě reklamací musí probíhat v polštině, což pro české spotřebitele může být komplikací,“ říká Martin Pech. Může se tedy jednoduše stát, že obezřetný nakupující raději dá přednost stránce, která bude plně česky lokalizovaná.
„Určitá skupina zákazníků i prodejců může bojovat s předsudky vůči polským obchodníkům a produktům. I to se ale dá osobním vyzkoušením nového marketplace změnit, Allegro totiž velmi dbá na vysokou kvalitu služeb nakupujícím,“ dodává Radek Klouda.
Česká e-commerce očekává další hráče
Marketplaces se Česku dosud spíše vyhýbaly, což je v evropském kontextu vlastně výjimka. Vládne zde několik gigantů a desítky tisíc nezávislých obchodů. V jiných zemích se však internetová tržiště těší veliké oblibě už dlouho a často právě lokální e-commerce dominují.
„Dá se očekávat, že k nám v budoucnu dorazí i další prodejní platformy. V Evropě působí například francouzský Carrefour, polské Ceneo či německé Zalando. Rumunský Emag může být příležitostí pro expanzi českých e-shopů a například u ebay, která je už globální platformou, příchod do Česka spíše neočekáváme. Kupříkladu maloobchodní značka Decathlon, původem z Francie, již v Česku působí, avšak jejich tržiště dosud není příliš etablované. Nicméně se domnívám, že do budoucna o nich bude více slyšet,“ uvádí závěrem Martin Pech.