Množství večírků, koncertů a dalších akcí tradičně provázejí oslavy Nového roku. Pro pořadatele eventů se však jedná o náročný den, který s sebou nese řadu komplikací – hledání dostatku brigádníků komplikují vánoční svátky, nemoci i objednávky na poslední chvíli. Další velkou výzvou je koordinace vícero akcí naráz. Některé společnosti, zajišťující například technický personál, mají v jediný den na place i čtyři desítky pracovníků a pokryjí na 400 hodin práce. Vyplývá to z dat startupu OnSinch, jenž vyvinul platformu na komplexní management nárazové pracovní síly a dobrovolníků.
„Eventový byznys při novoročních oslavách zažívá malý vrchol, po němž přicházejí měsíce naprostého klidu. Ve srovnání s letním obdobím však této události nepředcházejí měsíce příprav a plánování. Naopak, spousta organizátorů shání na poslední chvíli barmany, catering, hostesky a jiné nárazové pracovní síly. Pro ty, co hledají na poslední chvíli přivýdělek, však může být tento čas velmi lukrativní,“ říká David Suslik, CEO a spoluzakladatel startupu OnSinch.
Pro flexibilní pracovníky představuje práce na Silvestra jedinečnou příležitost. Organizátoři akcí jsou připraveni výměnou za práci během svátečního období nabízet personálu atraktivní finanční ohodnocení. Zaměstnavatelé pak dlouhodobě oceňují nasazení a loajalitu pracovníků, díky kterým zvládnou efektivně odbavit akce i v hektických obdobích, čímž upevňují své postavení na trhu a posilují důvěru svých klientů.
Při pohledu do zákulisí dynamiky oslav Nového roku lze vidět, že jsou na organizátory kladeny stále vyšší požadavky na efektivitu plánování a koordinace. Firmy se proto stále více spoléhají na pokročilé technologie a software, které jim pomáhají lépe zvládat nápor velkých akcí a zároveň udržovat kvalitu služeb na vysoké úrovni. Nezbytná je například rychlá a efektivní komunikace, která umožní včasné a přesné rozmístění personálu a možnost reagovat v reálném čase na měnící se potřeby a last minute požadavky.
„Pro organizátory akcí i agentury, které dodávají pracovní síly, se jedná o zatěžkávací zkoušku – hektický čas provázejí objednávky na poslední chvíli i změny. Navíc lidé, kteří během roku berou nárazovou práci, často využívají svátky k odpočinku. Vzniklý chaos ještě podtrhávají oldschoolové agentury, které evidují brigádníky v excelových tabulkách či dokonce na papíře. Na poslední chvíli pak zjišťují, kolik lidí mají vlastně k dispozici,“ popisuje Petr Jaroš, CTO a spoluzakladatel startupu OnSinch.
Náročná koordinace a složitá domluva
Výjimečnost novoročních oslav potvrzuje i fakt, že se v jeden den koná velké množství menších akcí. To je náročné na koordinaci a vyžaduje velkou preciznost a dohled. V tomto ohledu mají velkou výhodu firmy z gig economy, které jsou na takový nápor zvyklé z letní festivalové sezony. Naopak malí organizátoři mohou narazit na nedostatek koordinátorů a pracovních sil a mívají problém zajistit hladké přípravy vícero eventů.
„U všech svých klientů jsme zaznamenali od roku 2021 nárůst počtu naplánovaných akcí i aktivních pracovníků. To dokládá trend, že firmy se správným softwarem mohou snáze škálovat, respektive obsloužit větší množství akcí nejen v průběhu roku, ale i během jediného dne. Obecně platí, že s vyšším objemem práce se pojí násobně vyšší nároky na komunikaci a koordinaci úkolů. V tomto ohledu vnímám pozitivně pokračující digitalizaci, která umožní například elektronické podpisy smluv nebo usnadní účetnictví,“ dodává Petr Jaroš.
Startup OnSinch přináší platformu pro management nárazové pracovní síly, včetně personálního, projektového, finančního a klientského zajištění. Využívají ji firmy a agentury, které zprostředkovávají technický personál pro stavbu a realizaci kulturních akcí, úklidové práce, stavebnictví či pohostinství – například catering či barmany, i neziskový sektor. Platformu využívá přes 80 tisíc uživatelů v 10 zemích, kteří se pohybují v oblasti gig economy. Mezi klienty OnSinch patří organizátoři Formule 1, mistrovství světa ve fotbale FIFA nebo pořadatel eventů pro britskou královskou rodinu. V České republice OnSinch pomáhá zajišťovat personál pro festival Colours of Ostrava nebo dobrovolníky pro Červený kříž. Vedle toho provozuje neziskový projekt Vlna pomoci, který digitalizuje dobrovolnictví a sdružuje přes 25 tisíc lidí, kteří pomáhali během pandemie covidu či po vypuknutí války na Ukrajině.